Život
StoryEditor

Transformacijsko i transakcijsko vodstvo: Bolja strana šefovanja

28. Prosinac 2024.
Za razliku od transformacijskog vođenja, usmjerenoga na stvaranje i održavanje kvalitetnih odnosa sa zaposlenicima, transakcijsko je više usmjereno na zadatke i rezultate. Prvi način vođenja organizacija karakterističniji je za žene, drugi za muškarce. Istraživanja pokazuju da je prvi povezan s većom uspješnošću organizacija

Razlikuju li se doista upravljačke vještine ovisno o spolu? Pitanje nije jednostavno jer netko može pomisliti da onaj koji to pita preferira tradicionalnu podjelu. Ali, kao što ćemo vidjeti iz odgovora naših sugovornica, zaista postoje, općenito rečeno, razlike u vještinama upravljanja. Naravno, svaki pojedinac odnosno pojedinka svijet je za sebe: kod neke žene do izražaja će doći tzv. muške vještine, a kod nekih muškaraca tzv. ženske.

Osobine i vještine

Iskustvo predsjednice Uprave Solvershipa Lidije Karage pokazuje da većina žena koje poznaje ima sposobnost istodobnog obavljanja više zadataka, a često i sposobnost njihova planiranja i organiziranja. Smatra da žene takvu vještinu moraju imati da bi se mogle nositi sa svim poslovnim i privatnim obvezama.

image

Lidija Karaga

foto Rene Karaman

– Drugi aspekt koji primjećujem općenito je bolja emocionalna inteligencija, želja da se izgrađuju odnosi, povjerenje, poštovanje i potpora među ljudima, što je danas jako važna komponenata u upravljanju timovima – veli Karaga.

Potvrđuju to i Diana Kobas Dešković i Tanja Pureta. Kobas Dešković ​međunarodno je prepoznata stručnjakinja za raznolikost, uključenje i pravičnost s užom specijalizacijom u razvoju organizacijske kulture prilagođene obiteljima te razvoju žena za pozicije u top-menadžmentu, upravama i nadzornim odborima. Razvila je metodologiju certifikacije za prijateljsko radno okružje za žene i obitelj poznatu pod nazivom Mamforce Standar​d. Podsjeća na opsežnu metaanalizu koju je provela socijalna psihologinja Alice Eagly sa suradnicima prema kojoj su žene ‘nešto bolje u tzv. transformacijskom vodstvu, koje karakteriziraju usmjerenost na razvoj ljudi, jasno postavljanje očekivanja i nagrađivanje te pružanje dobrog osobnog primjera kojim služe kao uzor‘.

image

Diana Kobas Dešković

foto Ratko Mavar

– Žene su malo bolje i u inspiriranju svojih suradnica i suradnika te participativnom odlučivanju. Zahvaljujući takvom liderstvu imaju bolju podlogu za kreiranje inkluzivnih radnih okružja u kojima se ljudi osjećaju prihvaćeno, zahvaljujući čemu daju svoj maksimu. Muškarci su s, druge strane, malo bolji u samostalnom odlučivanju, podjeli zadataka i nadzoru njihova izvršavanja, što su sve obilježja transakcijskog vodstva. Maksimalna učinkovitost postiže se dobrom ravnotežom između transakcijskog i transformacijskog vodstva, što u praktičnim terminima znači da žene i muškarci suradnjom i uravnoteženošću na upravljačkim pozicijama mogu postizati najbolje rezultate – objašnjava Kobas Dešković.

Preuzimanje uloge karizmatičnog vođe

Osnivačica i direktorica konzultantske tvrtke Ramiro Tanja Pureta ​​potvrđuje riječi prethodnih sugovornica. Ta magistra psihologije, specijalistica organizacijske i industrijske psihologije te certificirana NLP trenerica (individualno savjetovanje) kaže da na sve rečeno upućuju mnoga međunarodna i domaća ispitivanja. Da, zaista postoje velike razlike u upravljačkim stilovima između muškaraca i žena: transformacijsko vodstvo više leži ženama nego muškarcima, naravno, općenito gledano, iako ne smijemo tvrditi da su muškarci lišeni toga.

image

Tanja Pureta

foto

Ispitivanja su pokazala da je transformacijski način vođenja povezan s većom uspješnošću organizacija, a njegovo je najvažnije obilježje to da je usmjeren na stvaranje i održavanje kvalitetnih odnosa sa zaposlenicima. Takav menadžer (mnogo više žena nego muškaraca) ljudima posvećuje punu pozornost, motivira ih na angažirani rad, razvija im znatiželju prema stjecanju znanja i njegovoj upotrebi u rješavanju kompleksnih problema. Također ih svojim stajalištem i primjerom inspirira na ostvarenje zahtjevnih ciljeva.

– Žene se same posvećeno prihvaćaju izvršavanja svojih zadataka te tako primjerom pokazuju da su spremne preuzeti i najzahtjevnije terete na sebe. Ujedno pokazuju veću svjesnost o tome da su odnosi s ljudima ključ njihova uspješnog rada, zbog čega ih predano grade. S druge strane, često se ponašaju samozatajno i izbjegavaju se isticati umjesto da preuzmu ulogu karizmatičnog vođe koji samouvjerenim stavom inspirativno govori o viziji za koju se isplati potruditi. Žene su više usmjerene na rješavanje problema, a manje na ostvarenje vizije. Opreznije su i više upozoravaju na rizike, a muškarci su načelno hrabriji i više usmjereni na pronalaženje prilika i načina da ih iskoriste. Za razliku od žena muškarci svoj autoritet grade izražavanjem jasne vizije i stavom karizmatičnog vođe kako bi potaknuli suradnike na ostvarenje rezultata te ih ohrabrili da iziđu iz zone udobnosti i preuzmu zahtjevnije zadatke na sebe. Naravno, riječ je o općim trendovima, što znači da se na razini pojedinih osoba te razlike ne moraju pokazivati – kaže Pureta.

Bolji PR

To znači da je za razliku od transformacijskog vođenja (općenito žene) transakcijski (općenito muškarci) više usmjeren na zadatke i rezultate. Pureta kaže kako su baš nedavno u Ramiru proveli ispitivanje o povezanosti stilova vođenja s uspješnošću organizacija u Hrvatskoj. Rezultati su zanimljivi, naglašava, i navodi sve što je do sada rečeno, dodajući da se transformacijski način upravljanja koji preferiraju žene pokazao općenito uspješnijim. Ali, avaj, činjenice su jedno, a percepcija nešto sasvim drugo, jer ono što slijedi kao da nam govori da zajednica muškaraca u svijetu ima bolji PR. Naime, nastavlja Pureta, jako je zanimljivo da zaposlenici zaslugu za uspjeh svojih organizacija više pripisuju – muškim transformacijskim voditeljima! Dakle, da ne pomiješate, dragi čitatelju, transakcijski način upravljanja s transformacijskim, ovdje se govori o transformacijskim vještinama, kojih muškarci također nisu lišeni. No očito su, prema ispitivanjima, zaposlenici više percipirali muške transformacijske vještine (kvalitetni odnosi sa zaposlenicima) od ženskih. Pureta veli da je vjerojatni razlog u načinu na koji muškarci i žene pristupaju transformacijskom vođenju.

– Žene manje posvećuju pozornost dojmu koji ostavljaju. Zato je to velik prostor za njihov daljnji razvoj – da se posvete aktivnoj izgradnji samosvjesnog i samopouzdanog voditeljskog stava koji će ljude inspirirati da se samostalno uhvate ukoštac s najvećim izazovima, a ne da one najteže probleme preuzimaju na sebe. Zaposlenici ne vole biti oslobođeni odgovornosti – vole kad se pokaže povjerenje u njihove sposobnosti jer se onda osjećaju pozvanima dokazati voditelju da su dostojni tog povjerenja – objašnjava Pureta.

Opaka feminizacija djelatnosti

U skladu sa svim do sada napisanim zanimalo nas je postoje li djelatnosti koje su feminizirane i možemo li očekivati defeminizaciju sada kada do izražaja sve više dolazi umjetna inteligencija (AI). Pureta veli da postoje neke djelatnosti koje se godinama feminiziraju, poput npr. liječničke, nastavničke i farmaceutske. Ali ako to i jesu djelatnosti u kojima žene dolaze do izražaja, ističe da se s feminizacijom smanjio njihov društveni položaj i utjecaj, pa tako i vrijednost koju populacija doživljava da dobiva od tih djelatnosti.

– To je posljedično negativno utjecalo i na plaće u tim djelatnostima. Dijelom se ta pojava može objasniti istim obrascem koji pokazuju žene na voditeljskim pozicijama: nisu svjesne važnosti neverbalne komunikacije i stava, odnosno dojma koji ostavljaju u kontaktu s klijentima i kolegama. Stav koji odaje dojam sigurnosti, samosvijesti, samopouzdanja te vjere u svrhu i važnost onoga tko su i što rade jednako je važan za rezultat kao i napor koji ulažu u ostvarenje operativnih zadataka. Zato je jako važno da žene u svim svojim ulogama osvijeste i razviju samosvjestan i samopouzdan stav temeljen na jasnom znanju koliko vrijede. Tek kad se to na njima bude jasno vidjelo, onda će ih i drugi tako cijeniti, pa će se i pitanje jednakosti s muškarcima u kontekstu položaja, plaća, utjecajnosti i sličnoga lakše riješiti– veli Pureta.

Stvaranje dojma

Uvriježeno je mišljenje, pogotovo među ženama, da one teže napreduju u karijeri nego muškarci. Karaga kaže da postoje istraživanja koja potvrđuju razlike između žena i muškaraca kad je u pitanju njihov profesionalni život: i dalje žene teže napreduju i manje su plaćene od muškaraca za isti posao. Ona se s tim općenito slaže, no priznaje da su žene danas sve prisutnije u poslovnom i javnom životu te da se posljednjih godina o razlikama u napredovanju žena i muškaraca u karijeri govori otvorenije i češće. Podsjeća na različite inicijative, akcije te regulativu i mjere kojima se želi utjecati na smanjenje tih razlika. Kad je pak u pitanju njezino osobno iskustvo, kaže da ne može reći da je imala iznimno neugodne situacije ili da nisu dobili angažman kao ženski tim.

– S obzirom na to da sam godinama u poslu u domeni usluga, i to IT usluga, imala sam priliku upoznati jako mnogo ljudi i biti u različitim okružjima, na različitim tržištima. Iskustvo mi govori da, što su tržište ili kompanija razvijeniji, rjeđe su ili ne postoje situacije u kojima se sposobnost obavljanja posla procjenjuje kroz prizmu spola. U svojoj si kompaniji od početaka postavljamo visoke standarde u vezi s jednakošću i ravnopravnošću te o tim svojim vrijednostima jasno govorimo već u fazi dogovaranja suradnje – zaključuje Karaga. 

04. veljača 2025 19:07