Ovo je pitanje koje vjerojatno muči sve poslodavce i menadžere na svijetu. Istraživanje iz 2014., Deloitte Global Human Capital Trends, pokazalo je kako 78 posto poslodavaca smatra zadržavanje i motiviranje zaposlenika ključnim faktorima poslovanja.
Međutim, ukoliko ovih dana u tražilicu ukucate ‘definicija motivacije zaposlenika‘, ostat ćete poprilično zbunjeni.
Stranica Bersin by Deloitte zaključuje kako je stajalište da je motivacija nužno povezana s dobrim ili lošim menadžmentom zastarjela. Josh Bersin citira istraživanje koje pokazuje kako šansa za napredovanjem i vodstvo kompanije imaju tri do četiri puta veću vjerojatnost da utječu na motivaciju zaposlenika od odnosa sa menadžerima, a neke druge studije ukazuju na to da odnos s kolegama ima veći utjecaj od odnosa s menadžerima.
Što to znači?
Tradicionalni pogledi na poslovnu motivaciju trebali bi biti zamijenjeni idejom motivacije kao kontinuiranog dijela poslovne strategije. Ultimativni cilj bi pritom bio stvoriti kompaniju čiji temeljni cilj i misija motiviraju zaposlenike i održavaju strast koju osjećaju prema poslu. Drugim riječima, strategija mora biti usmjerena ka stvaranju kompanije čija korporativna kultura odiše humanošću, strašću prema poslu i čiji zaposlenici smatraju kako pridonose nekom višem cilju. Zaposlenicima je potrebna svrha, odnosno osjećaj da su dijelom nečega što je veće od njih samih. Nova istraživanja pokazuju da to nisu samo špekulacije.
Posljednja studija Sveučilišta Southampton pokazuje kako humanitarni rad može podići produktivnost za nevjerojatnih 30 posto. Kada zaposlenicima predstavite neku društvenu inicijativu, kao što je humanitarna akcija direktno povezana s njihovim poslom, produktivnost raste za 13 posto.
- Brojne su studije dokazale kako financijski poticaji, kao što su bonusi ili dionice, pozitivno utječu na produktivnost radnika. Naši rezultati, pak, pokazuju da na jednak način na motivaciju utječu i humanitarne inicijative. – objašnjava dr. Mirco Tonin sa Sveučilišta Southampton.
Dakle, motivaciju zaposlenika ne možemo jednoznačno definirati. Stoga bi kompanija kojoj je cilj stvoriti humane i motivirajuće uvjete za svoje zaposlenike trebala krenuti od etosa u kojem je filantropska inicijativa samih zaposlenika duboko inkorporirana u temelje korporativne kulture.