Svijet
StoryEditor

Jedan od najopasnijih vulkana na svijetu prijeti erupcijom (i nalazi se u našem susjedstvu)

14. Siječanj 2017.

Znanstvenici upozoravaju kako bi talijanski Campi Flegrei mogao eruptirati nakon dugog perioda mirovanja. Talijanski supervulkan ispod čijeg podnožja živi 500 tisuća ljudi, budi se i približava kritičnom stanju, objasnili su znanstvenici za časopis Nature Communications.

‘‘Sudeći prema fizičkim mjerenjima i računalnim modelima, pretpostavljamo da bi magma mogla biti blizu kritičnog stanja u Campi Flegrei, vulkanu u gradskom području Napulja jednom od najgušće naseljenih područja na svijetu, na kojem se ubrzanje deformacije i zagrijavanja trenutno promatraju.‘‘ – napisali su znanstvenici koje vodi Giovanni Chiodini s talijanskog nacionalnog instituta za geofiziku u Rimu.

Naglo otpuštanje vrućih magmatskih plinova bi se moglo dogoditi u bliskoj budućnosti, što bi moglo izazvati velike erupcije, upozoravaju znanstvenici. Ipak trenutak u kojem bi moglo doći do erupcije nije poznat i teško da bi se mogao predvidjeti.

Talijanska vlada podigla je opasnost od vulkana sa zelene na žutu, odnosno na razinu koja zahtjeva znanstveno praćenje. Campi Flegrei na talijanskom znači zapaljena polja, a vulkansko područje je poznato također kao Flegrejska polja. Supervulkan se ne odnosi na jedan vulkan nego na veliki kompleks koji se većinom nalazi ispod Sredozemnog mora, a uključuje 24 kratera, kao i razne gejzire i otvore koji otpuštaju vrući plin.

>>>La Payunia: Crna prašina iz groblja vulkana

Supervulkane obično karakteriziraju velike doline formirane tijekom prošlih eksplozivnih erupcija. Depresija vulkana Campi Flegrei je veća od sedam milja, a smatra se da je formirane prije više stotina tisuća godina. Masivna erupcija prije 200 tisuća godina donijela je toliko pepela da je zamračila nebo što je izazvalo tzv. vulkansku zimu. Taj događaj smatra se najvećom vulkanskom erupcijom u povijesti Europe tog vremena. Vulkan je nakon toga eruptirao prije otprilike 35 i 12 tisuća godina. Erupcija koja se dogodila prije otprilike 40 tisuća godina mogla bi biti uzrok koji je doprinio izumiranju neandertalaca, sudeći prema studiji iz 2010. godine, iako je istinitost rezultata studije upitna.

Znanstvenici tvrde kako je moguće da se ništa neće dogoditi tijekom naših života, no ipak nitko sa sigurnošću ne može znati kada se erupcija može dogoditi.

Posljedice supervulkana nedavno su otkrivene u području Valsesia u talijanskim Alpama, a radi se o području širokom osam milja. Vulkan je, pretpostavlja se, zadnji put eruptirao prije 280 milijuna godina kada je raznio tisuću puta više materijala nego Sveta Helena tijekom erupcije 1980. godine. Rezultat je bio blokiranje sunčeve svjetlosti što je dovelo do globalnog zahlađenja.

‘Sigurno će doći do još jedne eksplozije supervulkana, ne znamo kada, ali Valsesia bi nam mogla biti od koristi da predvidimo sljedeću erupciju.‘ – rekao je znanstvenik James Quick, geolog sa Sveučilišta u Texasu.

05. svibanj 2024 04:40