Biznis i politika
StoryEditor

U Njemačku luku uplovio BYD-ov brod pun električara: Ima li nade za europske proizvođače

29. Veljača 2024.
BYD brod, pomorski prijevoz

Ranije ovog mjeseca, veliki brod pokupio je više od 5000 električnih automobila iz dvije luke u sjevernoj i južnoj Kini. Pet dana kasnije prošao je kroz Singapur i krenuo prema Indiji. Brod, 2,5 puta duži od nogometnog igrališta pun električnih automobila proizvedenih u Kini bio je prisiljen skrenuti oko Rta dobre nade kako bi izbjegao Crveno more, dodajući 10 dana svom putovanju kojemu je krajnji cilj Njemačka luka Bremerhaven i u koju je stigao prošlu nedjelju. Ovo prvo putovanje broda BYD Explorer No.1 kojemu i samo ime govori da stiže iz flote kineskog proizvođača električara BYD-a označava novo poglavlje u ambicijama kineskog proizvođača koji polako ali sigurno otvara i Europsko tržište.

- Potražnja raste  a pretraživanja naše tvrtke na Googleu su prestigla Teslu te smatramo da ćemo puno postići na europskom tržištu – rekao je ponosno Michael Shu, direktor BYD Europe.

Ali proizvođači automobila iz Unije odlučni su uzvratiti udarac. Samo nekoliko sati nakon što je brod BYD pristao, šef Renaulta Luca de Meo iskoristio je Ženevski salon automobila kako bi predstavio seriju automobila za koje vjeruje da će pomoći francuskom proizvođaču da se održi u borbi protiv azijskih rivala. To uključuje električni Renault 5, s cijenom od tek 25 tisuća eura koji će utrti put još jeftinijim modelima ali i Dacia Springu, prvom električnom automobilu niskobudžetnog brenda grupe. Dacia Spring, koja se proizvodi u Kini, imat će početnu cijenu manju od 20.000 eura, rekla je tvrtka, a neki izvještaji navode da će u Velikoj Britaniji koštati oko 15.000 funti, što je nešto više od 17 tisuća eura.

- Započeli smo i razgovore s Volkswagenom o suradnji na projektu jeftinog EV-a - rekao je De Meo na sajmu u Ženevi.

U međuvremenu, Renaultov najveći rival Stellantis, koji posjeduje marke uključujući Peugeot i Fiat, nada se ponuditi električni model u Europi koji bi koštao manje od 20.000 eura, prema šefu europskih operacija Uwe Hochgeschurtzu koji kaže kako je takav automobil moguće proizvesti ali da sve ovisi o tome što je u autu, koja je baterija, koliki je domet…

Mali i jeftin

Borba za jeftini dio tržišta električnih vozila je ključna. Mali su automobili najprodavaniji u Europi, no nekoliko ih je proizvođača ukinulo jer su sve veći troškovi ispunjavanja pravila o emisijama učinili njihovu proizvodnju neisplativom po pristupačnoj cijeni.

Renaultov De Meo tvrdi kako su se ‘svi povukli s tržišta malih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem jer ih nitko nije u stanju proizvesti profitabilno.

- Polo je izašao, Fiesta je izašla, svi su izašli – kaže De Meo.

Renault 5 prvo je jeftinije električno vozilo tvrtke, ali Renault planira smanjenje troškova do 40 posto u sljedećim verzijama kasnije ovog desetljeća. I dok će se Dacia Spring uvoziti iz Kine, Renaultovi modeli vlastitog brenda proizvodit će se kod kuće.

- Ono što je bilo vrlo izazovno za tim je to što sam odlučio napraviti stvar u Francuskoj - rekao je De Meo tvrdeći da su mu svi govorili da je totalno poludio.

Međutim, budući da su električna vozila imala manje dijelova od automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem, bilo je potrebno manje radnika i utjecaj visokih plaća u Francuskoj bio bi manji, rekao je, dodajući da bi oko 80 posto opskrbnog lanca bilo unutar 300 km, čime bi se smanjili logistički troškovi.

Ali u ovom trenutku, tvrtka Dacia je na čelu paketa. A prilikom dizajniranja jeftinijih modela, Dacia često počinje s vozilom Renault i uklanja sve što se ne smatra bitnim.

- U njemu nemamo ništa suvišno. Nemamo 22 ekrana, nemamo električna sjedala, ali ovaj pristup sve više odjekuje, jer neki ljudi govore: ne trošite novac na beskorisne stvari. također ne stavljamo krom u auto. Zašto? Jer je sjajan i beskoristan - rekao je Denis le Vot, izvršni direktor brenda Dacia.

Godinu dana prodaje

Na sajmu automobila u Ženevi odmah preko puta izloga od Renaulta i Dacije nalazi se BYD-iv štand s nizom modela kineskog proizvođača čija je cijena slična ili manja cijenama modela koje proizvode vodeći europski proizvođači. Gledaju se oči u oči i svi do jednog sanjaju pobjedu na električnom tržištu.

Iako je BYD s prodajom u EU počeo tek prije godinu dana već su napravili ozbiljan proboj na tržište, a s obzirom na vlastitu brodarsku flotu, taj će proboj samo još više dolaziti od izražaja.

BYD Seal, velika limuzina koja košta oko 52 tisuće eura, već se prodaje bolje od ekvivalentnog Tesla Modela 3 na nekim tržištima kao što su Irska i Austrija, rekao je Michael Shu.

Ali tvrtka također pažljivo prati i druga tržišta.

- Mnogi kupci ili partneri traže manji automobil, jer Europljani vole manje automobile - rekao je Shu, koji je dodao da ‘dolazi novi model, s cijenom manjom od 30 tisuća eura već iduće godine.

Spustiti se ispod 20.000 eura teže je, dodao je, zbog propisa, posebice o sigurnosti u sudaru. a tvrtka se nada da će BYD-ov novi model Explorer pomoći i po tom pitanju.

BYD-ov brod, koji je porinut i Kine usred vatrometa i plesa zmajeva, projektiran je tako da bude što je moguće isplativiji. Kako kažu iz tvrtke, čak je i boja na trupu broda posebna jer smanjuje otpor vode što štedi gorivo, a posebno je važna najava i proširenja te brodarske BYD-ove flote.

Dok nastoje smanjiti troškove, europski proizvođači automobila smatraju da ih vlade nedovoljno podupiru, čija ih je politika dekarbonizacije prisilila na razvoj baterijskih vozila u kojima Kina prednjači.

- Europska industrijska strategija u potpunosti nedostaje. Političari nas moraju slušati, mi smo ljudi koji ulažu novac i riskiraju ulaganja - rekao je De Meo, koji također vodi europsko udruženje proizvođača automobila, ACEA.

Iako je Europska komisija pokrenula istragu o kineskom jeftinom uvozu koja bi mogla dovesti do viših carina za automobile koji dolaze iz Kine, europski proizvođači smatraju kako to možda neće biti dovoljno da ih se zaštiti od jeftinog uvoza.

Prema Hochgeschurtzu, Kinezi ‘mogu sniziti cijenu puno niže nego što mislite čak i u najluđim snovima‘. Mnogi brendovi prodaju slična električna vozila u Kini za otprilike upola manju cijenu koju su reklamirali u Europi, dodao je. Oni mogu apsorbirati više carine, sniziti cijene i dalje ostvarivati visoke profite, zaključio je Hochgeschurtz.

15. srpanj 2024 00:17