Tehno
StoryEditor

Britanci razvijaju zrakoplove za prekooceanske letove na vodikov pogon

28. Prosinac 2021.
ATI avioni na vodikov pogon

Revolucija avionskog prijevoza je u zraku. Britanska vlada financira FlyZero projekt razvoja letjelice na tekući vodik za prekooceanska putovanja. U britanskom Institutu za tehnologiju zrakoplovstva (ATI) već su otkrili koncept svoje letjelice s 279 putničkih sjedala koja bi mogla direktno povezivati London i San Francisco ili London i Auckland. 

Za takvu globalnu povezivost koja bi, prema konceptu koji je ATI predstavio početkom prosinca, trebala izravno povezivati udaljene destinacije i do njih stizati sa samo jednim slijetanjem za punjenje spremnika goriva, ključan je zeleni tekući vodik. Iz Instituta za tehnologiju zrakoplovstva navode kako tekući vodik kao gorivo daje trostruko više energije od kerozina i šezdeseterostruko više od kilograma baterija. I što je možda i najvažnije s obzirom na europske klimatske ciljeve, njegovim sagorijevanjem ne proizvodi se ugljični dioksid, već voda.

- U vremenima kada je u fokusu svjetske javnosti zaustavljanje klimatskih promjena, naš koncept je istinska revolucionarna vizija budućnosti globalnog avioputovanja koje omogućuje povezivanje obitelji, poslova i nacija bez ugljičnog otiska - predstavio je Chris Gear, direktor projekta FlyZero, 'novu zoru za avijacije', što je, kako je istaknuo, prilika da Ujedinjeno Kraljevstvo pokaže predanost u borbi protiv klimatskih promjena, ali i osigura svoj tržišni udio u aviosektoru budućnosti koji dolazi s poslovima za visokokvalificiranu radnu snagu i visoka ulaganja na domaćem terenu.

Pred novim zrakoplovstvom mnogo je tehnoloških izazova, osobito kada je riječ o zelenom tekućem vodiku, no pronalazak rješenja za te izazove donosi veliki napredak. Očekuje se i da će povećana potražnja za takvim tehnologijama i energijom vodika s vremenom doprinijeti smanjenju troškova u implementaciji takvih rješenja. Nova generacija visokoučinkovite avioflote na vodik već od 2030. godine mogla bi znatno utjecati na operativne troškove aviokompanija, a time i na pristupačnost avioprijevoza. Naime, osim bolje učinkovitosti vodika, aviokompanije ne bi podlijegale poreznim opterećenjima kao sada kada bi pogonile svoje letjelice na vodik.

Uz infrastrukturu i opremu za punjenje na tlu, razvoj novih letjelica uključuje i dizajniranje naprednih tehnologija za 'suha' krila bez spremnika za gorivo, spremnika za vodik, kriptogeničke sustave za gorivo, gorive ćelije, električne sustave i turbine na plinoviti vodik, priopćio je ATI koji će detaljnije nacrte za projekt FlyZero objaviti početkom 2022. godine. Javnosti će biti dostupni finalni koncepti, tehnološki nacrti, procjena održivosti te tržišna i ekonomska izvješća.

Za razvoj ugljičnoneutralnog aviona na tekući vodik za transatlantske letove britanska je vlada izdvojila 15 milijuna funti. Revolucionarni proizvod nastaje u Institutu za tehnologiju zrakoplovstva u engleskom Cranfieldu koji se već proslavio što se tiče razvoja alternativa s nultom stopom emisija u zrakoplovnoj industriji. U rujnu 2020. godine tamo se odvio prvi svjetski let komercijalnim zrakoplovom pogonjenim na vodikove gorive ćelije.

Piper Malibu sa svojih šest sjedala letio je 20 minuta kao dio projekta HyFlyer kalifornijske tvrtke ZeroAvia koju je podržala Vlada Velike Britanije, zajedno s britanskim privatnim investitorima i komercijalnim partnerima. Osnivač i izvršni direktor ZeroAvije Val Miftakhov tom je prilikom izjavio da bi komercijalni letovi takvog zrakoplova mogli startati već od 2023. godine. Do 2026. godine očekuje i letove u rasponu od 926 kilometara u zrakoplovima s više od do 80 mjesta, a od 2030. i u zrakoplovima sa sto sjedećih mjesta.

Avijacijska tvrtka lokalnog Sveučilišta Cranfield Aerospace Solutions radi na još jednom inovativnom projektu kojim se u avijaciju uvode 'alternativna goriva'. Projekt Fresson tako ima za cilj upregnuti akademsku zajednicu i partnere iz industrije kako bi se do 2025. godine lansirao električni avion i spojio Englesku sa škotskom pokrajinom Highlands and Islands.

18. travanj 2024 20:18