Ivan Artuković (Franck): Tržište kave i dalje pred brojnim izazovima
Ivan Artuković,
direktor Francka:
Djelujemo u skladu s načelima održivog poslovanja
- Globalna nestabilnost koja je u prošloj godini dovela do složenih uvjeta poslovanja, od energetske krize do rasta troškova većine naših strateških sirovina te nastavka poteškoća u dobavnim lancima u cijelom svijetu, potvrdila je našu spremnost brze prilagodbe promjenama i neizvjesnom tržišnom okruženju. U Francku smo spremni za daljnji rast temeljen na beskompromisnoj kvaliteti naših proizvoda što nam je prioritet, i naravno, zahvaljujući našim ljudima koji su osigurali dobru operativnu učinkovitost, kao i ulaganjima u digitalizaciju, modernizaciju naših pogona i predanost održivom poslovanju. Ukupno gledajući, zadržali smo lidersku poziciju u izrazito dinamičnoj kategoriji mljevene kave s preko 50 posto tržišnog udjela. U prvih pet mjeseci ove godine bilježimo i rast prihoda u kanalu HoReCa od 15 posto te od ove godine očekujemo oporavak u odnosu na predpademijsko razdoblje. U segmentu kave za van, naš Franck Snogoo pokazao se kao dobar smjer kojim smo krenuli uz razvoj telemetrije i drugih modernih alata koji omogućavaju i izravnu komunikaciju s potrošačima. Potencijal vidimo i u daljnjem jačanju direct-to-consumer pristupa i prodaje što realiziramo kroz koncept Franck Experience Storea koje smo prošle godine otvorili u Zagrebu i Sarajevu, kao i webshop za tržište BiH, te razvoj CRM alata i marketing automatizacije. Franck je jedan od prvih FMCG brendova u regiji, ali i globalno, koji je u marketinšku strategiju uključio tzv direct to consumer komunikaciju. Ovo je ujedno i izvrstan primjer korištenja umjetne inteligencije u daljnjem razvoju poslovanja. Istaknuo bih još kako u Francku djelujemo u skladu s načelima održivog poslovanja. Projekti poput Franck Beestroa za čaj, kojim smo uspješno angažirali potrošače i širu javnost dobili su i niz stručnih nagrada. Aktivno radimo i na implementaciji strategije održive ambalaže – nakon što smo u kategoriji čaja uspjeli postići 100 posto reciklabilnu ambalažu, isto nastavljamo i u našim ostalim ključnim kategorijama, poput upravo lansirane nove linije plant-based cappuccina. Posebno su nam važni programi društva International Coffee Partners gdje zajedno s vodećim europskim proizvođačima i trgovcima kavom, nastavljamo pružati podršku aktivnostima za održivost globalnog tržišta kave. Što se tiče fondova EU, Franck ima niz projekata koji se mogu (su)financirati u sklopu NPPO-a, primarno u području digitalne transformacije i uvođenja novih tehnologija, kao i širenja proizvodnih kapaciteta odnosno jačanja industrijske proizvodnje zasnovane na modernim tehnologijama te istraživanju i razvoju. Aktivno pratimo dostupne fondove, no u planu ne postoje značajne prilike za sufinanciranje projekata velikih kompanija.
Ulaganja u digitalizaciju i širenje na regionalna tržišta ključni su za rast, dok OECD donosi stabilnost i povjerenje investitora
Tržište kave i dalje se suočava s brojnim izazovima – od rekordno visokih cijena sirovina i geopolitičke nestabilnosti, do poreznih i logističkih opterećenja koja povećavaju troškove. Dodatnu otegotnu okolnost čine regulatorne specifičnosti, poput posebnog poreza na kavu, zbog kojeg ukupno porezno opterećenje po šalici u Hrvatskoj doseže i do 35 posto, što nas čini manje konkurentnima od susjeda poput Slovenije.
Uz globalni rast cijena, takav okvir dodatno opterećuje industriju. Kao mlada demokracija i poslovno usmjereno društvo, Hrvatska bi trebala težiti većoj transparentnosti, po uzoru na zemlje poput Njemačke, gdje se porezni prihodi objavljuju mjesečno zbirno i godišnje detaljno po svakoj trošarini.
Takva bi praksa i u Hrvatskoj omogućila gospodarstvu bolje planiranje, jačala povjerenje, potvrdila da je država naš partner u razvoju i išla u korak s OECD smjernicama. U takvom okruženju, u Francku nastojimo djelovali proaktivno – osigurali smo stabilne zalihe i što je jednako važno, zadržali kvalitetu naših proizvoda, kontinuitet poslovanja i nastavili s ulaganjima u ljude i digitalnu transformaciju.
Dovršena je automatizacija proizvodnje kave u skladu s načelima Industrije 4.0, uvedeni su napredni sustavi nadzora i kontrole procesa, a modernizirani su i pogoni čajeva, praškastih napitaka te napitaka od cikorije i žitarica. Rezultati tih napora vidljivi su u poslovanju - tijekom 2024. ostvarili smo rast prihoda i dobiti, zadržali stabilne udjele u ključnim kategorijama, te dodatno ojačali izvozna tržišta – posebice na području Zapadnog Balkana, gdje bilježimo višestruki rast prodaje. U tome se oslanjamo na inovacije kojim definiramo kategorije poput instant cappuccina u kojem godinama ostvarujemo snažne rezultate kao hrvatski brend i proizvođač, unatoč jakoj globanoj konkurenciji. Tu smo lider s 58 posto kol. tržišnog udjela i izvrsnom prisutnošću u oba prodajna kanala, a uz brojne inovacije, kao što su i okusi inspirirani Kraševim pralinama, potrošačima nudimo atraktivne proizvode.
Trenutno smo fokusirani na strateški važan projekt – preuzimanje tvornice za preradu kave u Posušju te brendova Branck Caffé i Dolce Caffe. Ova akvizicija dodatno učvršćuje našu poziciju u Bosni i Hercegovini, ali i u cijeloj regiji. Planiramo završetak transakcije do kraja godine, integraciju novih brendova u postojeći prodajno-distribucijski sustav te preseljenje proizvodnje iz Gruda u novi pogon. Time dobivamo dodatne kapacitete, veću operativnu fleksibilnost i bržu dostupnost proizvoda – elemente ključne za nastavak rasta i jačanje tržišne pozicije. U vremenu koje obilježava globalna nesigurnost i brze promjene, ostajemo usmjereni na stvaranje dugoročne vrijednosti.
Naša strategija temelji se na održivom razvoju, ulaganju u tehnološku učinkovitost i jačanju konkurentnosti na domaćem i regionalnim tržištima. Što se tiče šireg političkog konteksta, višegodišnje razdoblje bez izbora može donijeti veću regulatornu predvidivost, što je važno za strateško planiranje i sigurnije odlučivanje o investicijama. Ulazak Hrvatske u OECD za nas bi značio dodatnu potvrdu institucionalne zrelosti zemlje, ali i pozitivan signal međunarodnim ulagačima, što bi u konačnici moglo olakšati poslovanje i pridonijeti jačanju ukupne konkurentnosti hrvatskog gospodarstva.
