Tvrtka LNG Hrvatska u ponedjeljak je obavijestila da postojeći ili novi korisnici LNG terminala u Omišlju od danas mogu predati zahtjev za raspodjelu novog slobodnog kapaciteta uplinjavanja ukapljenog prirodnog plina (UPP) na tom terminalu.
– Obavještavamo zainteresiranu javnost o povećanju tehničkog kapaciteta transportnog sustava na priključku UMS Omišalj. Novi tehnički kapacitet, odnosno maksimalni kapacitet uplinjavanja UPP-a iznosi 338.000 prostornih metara na sat – objavljeno je na internetskim stranicama LNG-a Hrvatska.
Riječ je povećanju maksimalnog kapaciteta uplinjavanja terminala za UPP s dosadašnjih 300.000 prostornih metara na sat na 338.000 prostornih metara na sat, odnosno na 2,9 milijardi prostornih metara plina na godinu.
Nakon sastanka ministra gospodarstva i održivog razvoja Tomislava Ćorića i slovenskog ministra infrastrukture Jerneja Vrtovca, koji je održan prošlog tjedna u Omišlju, potvrđeno je da je LNG terminal u Omišlju osigurao dodatni kapacitet za 300 milijuna prostornih metara prirodnog plina te da je za dobavu prirodnog plina preko tog terminala zainteresirana Slovenija.
Ministar Ćorić tom je prigodom rekao da su kapaciteti terminala od 2,6 milijarda prostornih metara plina na godinu zakupljeni do 2027., ali da je LNG Hrvatska uz pomoć operatera Plinacroa, bez dodatnih ulaganja, podigao kapacitet na 2,9 milijardi te da će biti objavljen natječaj za zakup dodatnih količina.
U obavijesti iz LNG-a Hrvatska navodi se da će operator terminala za UPP ponuditi novi slobodni kapacitet uplinjavanja UPP-a sukladno Pravilima korištenja terminala za ukapljeni prirodni plin u godišnjem postupku ugovaranja usluge prihvata i otpreme UPP-a za plinsku godinu 2022./2023. i naredne plinske godine te kratkoročni kapacitet uplinjavanja u postupku kratkoročnog ugovaranja usluge prihvata i otpreme UPP-a od 1. svibnja 2022. do kraja tekuće plinske godine.
U skladu s Pravilima korištenja terminala za ukapljeni prirodni plin novi ili postojeći korisnici terminala za UPP , tj. opskrbljivač plinom ili trgovac plinom trebaju predati zahtjev za raspodjelu kapaciteta uplinjavanja UPP-a najkasnije do 31. svibnja plinske godine koja neposredno prethodi prvoj plinskoj godini koja je obuhvaćena zahtjevom za raspodjelu kapaciteta uplinjavanja UPP-a.
Podnositelj zahtjeva za ugovaranje kratkoročnog kapaciteta uplinjavanja UPP-a dužan je zahtjev za raspodjelu kratkoročnog kapaciteta uplinjavanja UPP-a dostaviti operatoru terminala za UPP najkasnije 60 dana prije planiranog korištenja usluge prihvata i otpreme UPP-a.
Iz LNG-a Hrvatska još su izvijestili da su korisnicima terminala omogućili pružanje nove nestandardne usluge – ponovni pretovar UPP-a iz FSRU broda u kamione za prijevoz UPP-a. Naglašavaju da je pružanjem te usluge terminal za UPP na Krku postao jedinstven u svijetu LNG industrije s obzirom da LNG Hrvatska prvi obavlja složenu operaciju pretovara UPP-a izravno iz FSRU broda u kamionske cisterne.
Omogućavanjem ove usluge, terminal za UPP na otoku Krku je još jednom dokazao svoju značajnu ulogu u razvoju tržišta prirodnog plina u ovom dijelu Europe, naveli su iz LNG-a Hrvatska, ističući da će korisnicima terminala za dolazak kamiona za prijevoz UPP-a biti omogućeno u prosjeku 40 termina na mjesec.
Kako smo nedavno pisali u Lideru, najveći zakupci LNG-a su tvrtke MVM CEEnergy, MET Croatia, PPD, HEP i Ina. Potonje dvije tvrtke zajedno zakupljuju oko 500 milijuna kubnih metara plina. Preračunato u udio u ukupnoj potrošnji plina u Hrvatskoj od oko 2,8 milijardi kubnih metara, zakup LNG-a od strane hrvatskih tvrtki zadovoljava tek 18 posto hrvatskih potreba.
Opcija je povećanje kapaciteta LNG-a, no glavni preduvjet za to je povećanje kapaciteta transportnog sustava plinom.
– Trenutni maksimalni kapacitet uplinjavanja UPP-a koji je ponuđen tržištu prilagođen je tehnološkom upravljanju transportnim sustavom Republike Hrvatske. LNGH zajedno s Plinacrom obavio je tehničke analize i hidraulička ispitivanja mogućnosti povećane otpreme prirodnog plina s LNG terminala u transportni sustav Plinacra, na način da se poveća regasifikacija ukapljenog prirodnog plina na FSRU brodu LNG Croatia do određene razine. Na taj način omogućit će se povećanje kapaciteta, o čemu će korisnici terminala i transportnog sustava biti pravovremeno obaviješteni. Daljnje povećanje kapaciteta iziskuje određena ulaganja u razvoj kapaciteta transportnog sustava te je njihovo ostvarenje preduvjet za povećanu otpremu prirodnog plina s LNG terminala i prihvat u plinski transportni sustav Plinacra – odgovorili su iz tada LNG Hrvatska.