Znanja
StoryEditor

Aplikacije umjesto reklama

09. Lipanj 2013.

Digitalni marketing više nije egzotična biljka. Štoviše, u digitaliziranom svijetu to je nova normala pa se i digitalni marketing smatra ‘core businessom’, za koji se izdvajaju sve veći budžeti, a produkcija i komunikacija sve su kompleksnije i zahtjevnije.

S druge strane, impuls cijeloj industriji daje i to što digitalni marketing nije rezerviran samo za velike i bogate klijente, već i najmanje tvrtke mogu pronaći svoje mjesto pod digitalnim komunikacijskim suncem.Na hrvatskom tržištu posluje i sve više agencija specijaliziranih za digitalni marketing, bilo da su osnovane u okrilju velikih ‘tradicionalnih’ marketinških agencija, bilo da su startup-priče. Tako, s jedne strane, postoje agencije koje, zahvaljujući snazi grupe u kojoj posluju i na koju se naslanjaju, mogu odgovoriti zahtjevima najvećih klijenata i pružiti sinergiju s ‘offline’ aktivnostima, i one manje koje (još) više igraju na kartu originalnosti, kreativnosti i fleksibilnosti.

Bez trenutačnih ‘fora’ Digitalne agencije više nisu ni neki novi ukras postojećem poslovanju, već se ‘digitalno’ iz njih prelijeva na sve ostale. U digitalnoj agenciju svi su pak članovi ‘digitalni’ i posjeduju drugačija znanja i vještine od klasičnih marketingaša, bilo da je riječ o zakupu digitalnih medija, programiranju, društvenim mrežama itd. Osim što je sve online, sve je izraženiji i trend mobilnosti, odnosno konzumacije sadržaja u pokretu. Bilo gdje i u bilo koje vrijeme. Sve više brendova prilagođava se tom konceptu konzumacije sadržaja, od jednostavnijih prilagodbi poput izrade mobilnih verzija web-stranica pa sve do posebnih aplikacija, koje su nerijetko i osnova promotivnih kampanja.Jedna od najvećih ‘full service‘ digitalnih agencija na hrvatskom tržištu je Proximity Zagreb, dio nagrađivane svjetske mreže za digitalni i direktni marketing, a lokalno članica grupacije BBDO, s 20 zaposlenih. Agencija je osnovana 2001. godine i jedna je od prvih digitalnih agencija na domaćem tržištu. Klijentima nudi usluge online strategije i planiranja, digitalne i offline produkcije, komunikacije na društvenim mrežama (community management), odnosa s digitalnim medijima te odnosa s blogerima. - Proximity Zagreb gradi uspjeh na partnerstvu s klijentima (Adidas, HTC, Libresse, JGL, Dukat...) i talentu svojih zaposlenika, ali i nekim temeljnim vrijednostima, koje onda svaki od nas pokušava usvojiti. Jedna od njih je ‘Always do the right thing’, tj. inzistiramo na ispravno postavljenoj strategiji, ciljevima i sl. kod klijenata, ali onda isti taj pristup očekujemo i od svakoga našeg člana tima prilikom egzekucije. Takav pristup imamo i u pozicioniranju na tržištu. Naša ‘the right thing’ koja nas izdvaja od konkurencije činjenica je da pružamo kompletnu uslugu klijentima u sferi digitalne komunikacije, što nam omogućava, a i našim klijentima, da na jednom mjestu osmišljavamo, vodimo i realiziramo cijeli projekt. Time se rijetko koja agencija može pohvaliti. Upravo zato većini klijenata nudimo cijelovita komunikacijska rješenja, a ne radimo samo nešto što bi u tom trenu bilo ‘fora’ - kaže Mladen Mileusnić, operativni voditelj projekata Proximityja Zagreb.

Nova generacija Prema podacima Fine, Proximity je lani uprihodio 7,5 milijuna kuna. Prema istim tim podacima, agencija Gingernet, dio Digitela, ostvarila je 13,2 milijuna kuna prihoda, slijedi je samostalna agencija Inventa s 9,7 milijuna kuna, a nakon Proximitiyja dolaze Drap s 2,4 milijuna kuna, Revolucija s 2 milijuna te Brlog, dio Brukete & Žinića, s 1,2 milijuna kuna prihoda u 2012. godini.Gingernet je, kako kažu za sebe, komunikacijska agencija nove generacije, posvećena stvaranju marketinških rješenja u digitalnom dobu. Prema broju zaposlenih manja je agencija od Proximityja, a raditi je počeo 2009. godine, također kao ‘full service‘ digitalna agencija, u sastavu Digitel grupe. Klijentima pruža usluge online medijskog planiranja i zakupa, digitalnog PR-a, marketinga na društvenim mrežama, web-dizajna i produkcije te razvijanja digitalnih sadržaja. Kao jedan od najuspješnijih Gingernetovih projekata smatra se integrirana web-kampanja kojom je lansirana peta mobilna mreža, Bonbon. Među brojnim klijentima su im T-Mobile, T-Com, Bonbon, Adris grupa, Hypo Alpe-Adria-Bank, Heineken, Allianz, Wulf Sport, Kraš, Mercator, Johnson&Johnson i drugi.- Gingernet je ‘full service‘ digitalna agencija, što znači da pokrivamo široki spektar usluga u digitalnom marketingu. Media buying i planning, društveni mediji i web-produkcija osnovne su usluge koje nudimo. Iako se posljedice krize osjećaju kao i u svim drugim dijelovima gospodarstva, možemo reći da digitalni marketing napreduje. Kvaliteta i kompleksnost projekata znatno su porasli u ovoj godini, što se dalo vidjeti i na nagradi Mixx. Digitalni marketing odlikuje to što je skinuta barijera koja je postojala te sada i male i srednje tvrtke mogu jednostavno oglašavati svoje proizvode. Nije više potrebno imati veliku produkciju i budžet kako bi se nešto oglašavalo. Digitalni marketing omogućuje svima da oglašavaju na svim razinama budžeta - kaže Nikola Vrdoljak, direktor Gingerneta.

Više od programera Ove je godine, drugi put, nagradu za najbolji rad u online medijima ‘Best in Show’ dobila agencija Drap za kampanju ‘Životinjsko carstvo - Ekopark’, koju su radili za Kraš. - Ljudi će prepoznati dobre ideje i vašu iskrenost te će to nagraditi, najprije ‘lajkovima’, a onda kupnjom. Kad je riječ o kampanji za ‘Životinsko carstvo’, njena je temeljna ideja duhovita: korisnici grade virtualnu farmu nalik na onu u Farmvilleu, a Kraš je onda stvarno sagradi u svom ekoparku u Bratini. Ideja je privlačna zbog povezivanja virtualnog i stvarnog svijeta - rekao je tom prilikom Davor Runje, suosnivač Drapa. Runje je zajedno s Joškom Oršulićem 2008. godine osnovao Drap - prvu tvrtku u Hrvatskoj specijaliziranu za izradu aplikacija i igrica na Facebooku. Drap je dobitnik i međunarodne nagrade Effie za kampanju na Facebooku ‘Životinjsko carstvo’. Tvrtku su i osnovali nakon što im je na pamet pala ideja da naprave igricu ‘Životinjsko carstvo’ na Facebooku. Kraš je prepoznao njihovu ideju, aplikacija je bila ogroman hit u regiji, a oni proglašeni guruima društvenih mreža. S vremenom su narasli i postali ‘full service‘ digitalna agencija. Sada im velike tvrtke dolaze kako bi osmislili mobilne ili online kampanje za njihove proizvode i usluge.- Biti samostalna agencija pokazalo se kao velika prednost. Za svakoga smo se klijenta izborili sami i zbog toga jako cijenimo što radimo za njih. Svi su itekako svjesni koliko je truda uloženo da bismo uopće dobili priliku pokazati što znamo i možemo, a da tu priliku možemo lako izgubiti ako ne odradimo vrhunski posao. Taj pritisak ponekad je težak, ali daje rezultat u efikasnoj organizaciji. Druga velika prednost je lakoća s kojom ulazimo u inovativne projekte, koji sa sobom uvijek nose znatno veći rizik od neuspjeha. Na kraju dana brojimo samo uspjehe, a neuspjehe brzo zaboravljamo - kaže Runje ističući da su ključ uspjeha svake tvrtke ljudi. Uz njega i Oršulića, koji imaju 15 godina iskustva rada na internetskim b2c tehnologijama, i tim programera koji se profesionalno izgradio u Drapu, tu je Vladimir Karmelić s višegodišnji iskustvom iz velike marketinške agencije, a najnovije pojačanje je izvršna direktorica Hajdi Ćenan, koja je sa sobom donijela deset godina iskustva u medijima.

Preko pitcha Kreativni studio Revolucija osvojio je na nedavno održanim Danima komunikacija čak dvije nagrade Mixx, koje se dodjeljuju za najbolje digitalne kampanje. Revolucija je kreativni studio za dizajn, izradu internetskih stranica i za stvaranje vizualno dojmljivih i tehnološki naprednih multimedijalnih rješenja. Studio su inicijalno osnovali Gorjan Agačević, Ozren Crnogorac i Vladimir Končar 2003. godine u Zagrebu, a kao četvrti partner pridružio im se Aljoša Mohorović. Nagrade su zaslužili za kampanje ‘Facebook zastava’ za Ožujsko pivo te ‘Poruka u boci’ za Beck’s. Iako su mala agencija, koja veći rast doživljava tek zadnjih godina s porastom interesa za digitalne medije, posao za tako velikoga klijenta kao što je Zagrebačka pivovara dobili su preko pitcha. Nakon nekoliko većih klijenata i odličnih referenci, poslovi se dobivaju mnogo lakše. Među klijentima su im danas Volvo Car Corporation, Cybercom, TimeTech Ventures, RedLine systems, Iskon, ZB Invest i Nike Hrvatska.

Interaktivni i kreativni Brlog je digitalna kreativna agencija koju su 2009. godine osnovali Davor Bruketa, Tin Kadoić i Nikola Žinić, a bavi se izradom digitalnih servisa vezanih uz interakciju brenda s potrošačem (digitalna brendovska promocija). Prije svega to je interaktivno oglašavanje: strategija online promocije, kreativni koncepti i online reklamne kampanje, dizajn i animacija, promotivne web-stranice i banneri, online igrice, community management i promocija projekata na društvenim mrežama. Također, Brlog se bavi web-razvojem. Surađuju s klijentima kao što su Adris grupa, Raiffesen banka, Kraš, Podravka, Pivovarna Union, Mireo, Nissan, Tele2, TDR, Tanatrum Solutions London i drugi.Inventa je također mlada ‘full service’ digitalna agencija koja se bavi digitalnom strategijom, kreativom i produkcijom, a osnovao ju je bivši predsjednik Uprave Tele2 Hrvatske Johan Granlund, koji je odlučio ostati u Hrvatskoj. Imaju iskusan tim, a osim Tele2, s kojim imaju ‘full service‘ aranžman, klijenti su im Fogg Mobile, Gavrilović, Intersnack, Jetshop, Trident itd. Digitalna agencija koja posluje u okviru velike ‘majke’ grupe McCann je i McCann Digipark. Osnovan je 2008. godine kao prva ‘full service‘ digitalna agencija u Hrvatskoj. Njihovi najvažniji klijenti su Vipnet, L’Oréal, B.net, Mastercard, Opel, Ferrero, Toshiba, Coca-Cola, Nestlé, Tomato i Croatia Airlines. McCann Digipark bio je predvodnik cijele industrije u razvoju tržišta.

Nova pravila A kakvi su trendovi? - Iz globalne perspektive postoji mnogo trendova, od kojih bih izdvojio veće ulaganje u produkciju sadržaja i SoLoMo, tj. ‘social, local, mobile‘. S obzirom na to da smo već u startu jako mala zemlja, dovoljno je reći da je u Hrvatskoj budućnost biti sve društveno relevantniji, osvješteniji i povezaniji, i to prije svega na mobilnim platformama, jer će vrlo brzo mobilni internet prestići web, ponajprije prema vremenu i učestalosti korištenja. Veće ulaganje u produkciju sadržaja je pak općenito stvar prije svega većeg ulaganja na digitalne medije, a onda i pravilnog načina upotrebe svakog od njih pojedinačno. Ponekad je banner dovoljan kao forma kojom možemo iskomunicirati sav potreban sadržaj, ali ponekad nam se glavni target nalazi i na nekim manje poznatim društvenim mrežama te je potrebno prilagoditi se. Kakvi god globalni trendovi bili, digitalni će marketing, a onda i marketing, čak i u Hrvatskoj, sve više pratiti krajnjeg potrošača, a sve se manje nametati. To nije novost u digitalnom marketingu, ali sve više postaje pravilo marketinga općenito - kaže Mileusnić.Kad govorimo o budućnosti, već je sad jasno, kaže Vrdoljak, da će sve velike agencije morati postati digitalne. - Trenutačni je trend u Hrvatskoj da postoje digitalni odjeli velikih agencija, ali već je jasno da ni to nije dovoljno. Digitalno će se morati potpuno integrirati u procese i postati dio medijskog miksa i kreativnog procesa. Specijalizirane agencije sigurno će i dalje postojati pošto je digitalni marketing fragmentiran, pa je teško pokriti sva polja. S druge strane, i mnogi startupi postaju konkurencija agencijama, što područje čini još konkurentnijim - kaže Vrdoljak.Jedan od digitalnih trendova je povezivanje virtualnog i stvarnog iskustva, što je u praksi pokazao Drap, te viralni sadržaji. Sveprisutan trend je interaktivnost u komunikaciji, koja bi u budućnosti mogla dovesti do toga da reklamne aplikacije zamijene TV reklame. Hrvatska na tom polju, kao i na većini drugih, nema što tražiti u borbi cijenama, pa je svima logičan fokus na klijente koji ne traže primarno nisku cijenu nego višu kvalitetu, tj. ‘ono nešto’.

11. svibanj 2025 07:45