Hrvatska
StoryEditor

AZTN: nepoželjno je ograničavanje broja autoškola

09. Rujan 2015.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) smatra kako je s aspekta zaštite tržišnog natjecanja nepoželjno svako zakonsko ili faktično ograničavanje broja autoškola, objavila je danas Agencija.

Agencija je, naime, na temelju podnesaka poduzetnika provela pravnu analizu propisa koji se odnose na sigurnost prometa na cestama te mrežu i kriterije o dovoljnom broju autoškola u Hrvatskoj temeljem koje je Ministarstvu unutarnjih poslova (MUP) uputila mišljenje u kojem je ponovno ukazala kako je pri donošenju i primjeni tih propisa, osim načela sigurnosti, od iznimne važnosti poštivati i načelo tržišnog natjecanja.

"Sa stajališta prava i politike tržišnog natjecanja nepoželjno je svako zakonsko ili faktično ograničavanje broja poduzetnika koji se bave nekom djelatnošću na određenom tržištu (numerus clausus). Propis kojim se ograničava broj sudionika na nekom mjerodavnom tržištu nije poželjan i predstavlja zapreku pristupu tržištu", ističu iz Agencije.

Pritom napominju kako su pravnu analizu izvršili isključivo s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, ne ulazeći pritom u ovlast MUP-a da donosi akte kojima se uređuje obavljanje djelatnosti od općeg interesa.

Agencija je u analizi provedenoj temeljem podnesaka poduzetnika kod donošenja izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama (koje su u međuvremenu donesene), izvršila uvid i u sam tekst tog Zakona kao i Pravilnik o mreži i kriterijima o dovoljnom broju autoškola.

Zakonom su propisani uvjeti koje autoškola mora ispuniti, a Pravilnikom je utvrđeno da se nova autoškola može otvoriti u mjestu u kojem ne postoji autoškola uz kriterij dovoljnog broja kandidata, ili ako je postojala samo jedna autoškola koja je u međuvremenu prestala s radom, ili ako je u postojećim autoškolama broj kandidata za vozače tijekom protekle godine bio veći od potrebnog broja instruktora.

Agencija smatra kako se propisivanje uvjeta odnosno kriterija za obavljanje te djelatnosti s ciljem postizanja opće sigurnosti prometa na cestama može postići i na način da se pri tome istovremeno omogući i učinkovito tržišno natjecanje.

Temeljno načelo prava i politike tržišnog natjecanja je osigurati mogućnost otvorenog i slobodnog pristupa tržištu svakom poduzetniku koji ispunjava uvjete za obavljanje neke djelatnosti (stručni, tehnički i sigurnosni uvjeti) kako bi se poduzetnici, u interesu korisnika usluga, mogli natjecati cijenom i kvalitetom, podsjećaju iz AZTN-a.

"Agencija smatra kako bi se upravo osiguravanjem učinkovitog tržišnog natjecanja na tom tržištu (zakonom utvrđeni stručni, tehnički i sigurnosni kriteriji za obavljanje djelatnosti autoškola uz slobodan pristup i sudjelovanje na tržištu, uz samostalno određivanje cijena), poduzetnicima omogućilo da se natječu svojom ponudom, što će u konačnici imati za posljedicu i korist za krajnjeg potrošača/korisnika usluge koji će na taj način moći odabrati njemu najprihvatljiviju ponudu", ističe se u priopćenju.

AZTN također naglašava da u skupini članica Europske unije u kojima je provela analizu ne postoji zakonski model obavljanja djelatnosti autoškole kakav postoji u Hrvatskoj. Konkretno, djelatnost autoškole u tim se zemljama zasniva na načelima tržišnog natjecanja te se obavlja bez ograničenja broja autoškola i uz cijene koje određuje sam poduzetnik u skladu sa svojim stvarnim troškovima.

"Nema nikakvog dokaza da zakonsko ograničavanje broja konkurenata na bilo kojem tržištu i (izravno ili neizravno) utvrđivanje minimalnih cijena usluga osigurava kvalitetu usluge. Naprotiv, iskustva 125-godišnje primjene propisa o zaštiti tržišnog natjecanja u svijetu i 20-godišnje primjena tih propisa u Hrvatskoj pokazuju da izostanak bilo kakvog konkurentskog pritiska na srednji i dugi rok dovodi do pada kvalitete", stoji u priopćenju.

11. listopad 2024 18:07