Hrvatska
StoryEditor

Hrvatske tvrtke trebaju osvajati brzorastuća europska tržišta

24. Rujan 2014.
Piše:
Jasmina Trstenjak

Zamislimo da postoji obećana zemlja zemlja u kojoj toliko željena kategorija - gospodarski rast - nije zaboravljen. I da mi, Hrvatska, možemo pronaći mjesta u njoj.

Ma oslobodimo se uzda, zamislimo da postoji više obećanih zemalja - nama mentalitetno, kulturno i zemljopisno bliskih, ali u kojima se zacrtani rezultati ostvaruju u kratkom roku (ili se samo ostvaruju) i zna se što i kako treba raditi. I sve su one redom na baltičko-jadranskoj vertikali, a ne preko Bare, u novome prirodnom susjedstvu EU koje je nekada na jadranske plaže dolazilo s paštetama gledajući na Hrvatsku kao na Zapad. Zapravo, uopće ne treba zamišljati. Imamo svjedoke i kanal prema tom dijelu Europe! Distributerska tvrtka Orbico Branka Roglića ove godine očekuje velik rast u svim zemljama na spomenutoj vertikali - Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj i Mađarskoj.

Ili, poznatijima kao udruga Višegradska četvorka (Višegradska skupina, V4). U svima! Dobre rezultate bilježi i Belupo. U Poljskoj su samo nekoliko godina, kaže predsjednik Uprave Hrvoje Kolarić, i uspjeli su u relativno kratkom vremenu ostvariti zacrtani rezultat. U Češkoj i Slovačkoj su pak još od ranih devedesetih i ondje su počeli graditi svoju izvoznu strategiju. Ukupno, na ta tri tržišta izvoze oko 6,5 milijuna eura na godinu.

Kad je riječ o uvjetima poslovanja na tržištu, pristup je, prema Kolarićevu mišljenju, donekle jednostavan:- Ako tvrtka ima konkurentan proizvod, on će sigurno naći svoje mjesto - kratak je i jasan njegov savjet onima koji bi trebali ciljati na tržište Višegradske skupine. A svakako bi trebali.

Sve su te zemlje zakoračile u članstvo EU prije deset godina sa skromnim gospodarskim razvojem, ali potencijalom za napredak. Onim istim potencijalom koji Hrvatska ima, ali ne zna iskoristiti. Poljska je zahvaljujući mnogim razvojnim projektima financiranima iz europskih fondova te uspješnim privlačenjem inozemnih ulaganja bila jedina zemlja u Srednjoj i Istočnoj Europi koja je 2009. izbjegla recesiju.

Kao i Slovačka uspjela je izbjeći ponovni pad gospodarstva i 2012., kad je većina zemalja EU ponovno zabilježila pad BDP-a. Slovačka je čak u kratkom roku uspjela poticajnim mjerama privući strane ulagače i razviti za nju potpuno novu industrijsku granu - automobilsku industriju, danas jedan od pokretača razvoja. Sve su te zemlje kvalitetno prošle tranzicijsko razdoblje, prebacile se s planskoga tržišta na liberalno i danas su jedan od najvećih izvoznika i proizvođača automobila zemalja EU. Pri vrhu su - danas su one nama Zapad. I predviđanja rasta u idućem razdoblju za svaku zemlju pojedinačno viša su od predviđanja prosječnoga gospodarskog rasta EU.

Cijeli tekst pročitajte u novom broju Lidera!

18. svibanj 2024 13:42