Hrvatska
StoryEditor

Zaprešić i Velika Gorica za smanjenje cijena ZET-ova prijevoza

19. Siječanj 2016.

Cijena ZET-ovih karata vječni je kamen spoticanja. Za putnike je uvijek previsoka, a za ZET najpovoljnija ili niska za sve što nude u svojoj usluzi u odnosu na ostale prijevoznike. No, već godinama vrijedi pravilo, čini nam se vrlo diskriminirajuće, po kojem se za istu cijenu pojedinačne papirnate karte Zagrepčani voze 90 minuta, a putnici u drugoj zoni i svakoj idućoj 30 minuta u jednom smjeru (pri tome vrijednosna karta omogućuje vožnju od 90 ili 30 minuta za 10 kuna bez obzira na smjer).

Cijena karte sada je 10 kuna, no stanovnici Zagrebačke županije koji putuju do Zagreba ZET-ovim autobusom tri puta kraće ju koriste. Primjerice u Zaprešiću, uz Veliku Goricu najveći županijski grad koji koristi ZET-ov prijevoz do Zagreba, od prve stanice u Zaprešiću do izlaza iz grada autobusu treba otprilike 10 minuta. Za tih 10 minuta plaća se 10 kuna za drugu zonu i nakon izlaska iz Zaprešića dodatnih 10 kuna za prvu zonu u kojoj je Zagreb.

Može li jeftinije

Zanimalo nas je stoga postoji li ikakva mogućnost da se smanji cijena karte u drugoj zoni s obzirom da građani 10 kuna potroše za 10 minuta, a ZET bi vjerojatno dobio dodatne korisnike jer bi cijena za prijevoz u samom Zaprešiću bila povoljnija. Sada mnogi Zaprešićani izbjegavaju ZET radije izabirući pješačenje, ali ako bi cijena bila, recimo tri kune za 30 minuta, mnogi bi se vozili autobusom.

- Vrlo je upitno koliko bi se više građana odlučivalo za vožnju u Zaprešiću. Broj putnika koji koriste prijevoz samo na području Zaprešića iznimno je malen. Izuzetno veliko povećanje broja putnika bilo bi potrebno kako bi se uopće pokrenulo pitanje smanjenja cijene prijevoza na tom području. Iz naših je podataka vidljivo kako se radi o neznatnom broju korisnika koji koriste prijevoz unutar samog grada. Želimo naglasiti kako svi gradski prijevoznici u Hrvatskoj primjenjuju zonski sustav cijena i cijena po zoni uvijek je ista, bez obzira na vrijeme putovanja. Ne možemo se složiti s navodima po kojima je dovoljno 10 minuta za prijevoz ili prolaz kroz Zaprešić, jer je to individualno, ovisno od osobe do osobe. Ukoliko putnik putuje iz Šibica do Jareka Donjeg, mora koristiti dvije linije uz vrijeme čekanja za presjedanje. Također putnici iz Velikog Vrha, Kalamira ili obližnjih naselja moraju presjedati i vrlo često im u praksi niti nije dovoljno 30 minuta za prijevoz - smatraju u ZET-u.

Cijene su povoljne

Uslugu javnog prijevoza putnika i prtljage naplaćuju po Cjeniku za prijevoz putnika i prtljage u javnom prometu na području gradova Velika Gorica i Zaprešića, općina Bistra i Luka, Stupnik, Klinča Sela i na području Zagreba, kojim su utvrđene vrste i cijene voznih karata te pojedinačno ne mogu odlučivati o cijeni karte izvan cjenika. Iznose kako se navodi u članku 7. Odluke o prijevozu putnika u javnom prometu donesene u rujnu 2013. godine, da Grad Zagreb može sporazumom s drugim zainteresiranim jedinicama lokalne samouprave utvrditi linije i organizaciju javnog prijevoza koje obuhvaćaju i područja izvan Zagreba, u ovom slučaju za područje grada Zaprešića i općina Bistra i Luka. Postojeće cijene, ističu, postignute su u pregovorima s nadležnim gradovima i općinama, a Zaprešić te općine Bistra i Luka nalaze se u drugoj, odnosno trećoj i četvrtoj tarifnoj zoni ZET-a.

- Uspoređujući se sa cijenama ostalih prijevoznika na području Županije zagrebačke, pa čak i tamo gdje je ZET nekad bio prijevoznik, cijena prijevoza vozilima ZET-a je ista ili povoljnija. Posebno je to vidljivo ukoliko se koristi prijevoz i u Zagrebu, jer je u cijenu ZET mjesečnog ili godišnjeg kupona uključen i prijevoz u Zagrebu. Ostali prijevoznici nude samo prijevoz do Zagreba, po istoj ili višoj cijeni i to do konkretnog stajališta – veli ZET.

Inače, cijena mjesečnog općeg kupona izvan zagrebačkog područja iznosi 610 kuna, godišnjeg 6222 kune (dva mjeseca besplatno), dok se za kupnju gotovinom ili jednokratno karticama poslovnih banaka odobrava dodatnih 10 posto popusta, pa stoji 5599,80 kuna. Mjesečni opći kupon samo za mjesno područje je 334 kune.

Stalni pregovori

Zaprešić za javni prijevoz godišnje izdvaja 5.150.000 kuna, a Velika Gorica 9,2 milijuna. U oba grada su nam rekli kako su u stalnim pregovorima sa ZET-om kako bi se pronašlo najbolje rješenje za putnike. U Gorici navode da grad daje inače suglasnost na cjenik karata, ali da žele omogućiti građanima kvalitetniju i jeftiniju uslugu prijevoza te da u stalnim pregovorima ZET za sada ima svoje uvjete. Vjeruju kako će tijekom ove godine uspjeti redefinirati uslugu javnog prijevoza na području Velike Gorice i povezivanja sa Zagrebom, na način koji će donijeti kvalitetniju i jeftiniju uslugu građanima.

U usporedbi s Velikom Goricom, Zaprešić, pak, izdvaja zapravo veći iznos za ZET jer Zaprešić ima više nego dvostruko manje stanovnika. Kako i Zaprešić namjerava dalje pregovarati sa ZET-om ističe da je oko toga moguća i suradnja s Velikom Goricom. Zaprešić subvencionira prijevoz učenicima, studentima, djeci i roditeljima poginulih i nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, umirovljenicima, nezaposlenim osobama i osobama s invaliditetom. Tako je u 2014. godini subvencionirano 19.560 karata, i to: 3.840 godišnjih za relaciju Zaprešić - Zagreb i 15.720 mjesečnih od čega 3622 za područje Zaprešića. Dodaju da se sukladno članku 21. Zakona o komunalnom gospodarstvu, cjenik i odredbe donosi uprava Zagrebačkog holdinga d.o.o. uz prethodno pribavljanje suglasnosti gradonačelnika, odnosno načelnika jedinica lokalnih samouprava na području kojih se obavlja usluga javnog prijevoza. Prema tom članku, vele u Zaprešiću, nove cijene i tarife usluga primjenjuju se i kada gradonačelnici ili načelnici uskrate suglasnost na nove cijene, ako ih prihvati Grad Zagreb kao osnivač Društva, znači jedinica lokalne samouprave koja drži većinski paket vlasništva. Unatoč tome vjerujemo da Zaprešićani i Goričani itekako očekuju od svojih vlasti da pokušaju dogovoriti povoljniji prijevoz ZET-om.

22. studeni 2024 23:03