
Tahografi, uređaji koji pamte brzinu vozila i razdoblja stajanja, doživjet će najveću promjenu kad se 24. lipnja na zagrebačkoj adresi Ozaljska 10 otvori ured za zaprimanje podataka za proizvodnju kartica za digitalne tahografe. Dva zakona, naime, obvezuju autoprijevoznike da od početka ove godine za nova, odnosno novoproizvedena vozila umjesto dosadašnjih analognih imaju digitalne tahografe.
piše: Igor Škevin - U digitalni tahograf svaki profesionalni vozač umeće svoju karticu kad vozi to vozilo i na nju se bilježe sve njegove vožnje posljednjih 8 radnih dana - objasnio je Vjekoslav Bolanča, načelnik Odjela za sigurnost prometa u Upravi cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.Uvođenje digitalnih tahografa nije samo posljedica usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije nego i obveza Hrvatske kao članice AETR-a, europskog sporazuma o radu posade na vozilima koja obavljaju međunarodni cestovni prijevoz, a prema kojemu njegove potpisnice od sredine sljedeće godine moraju imati uvedene digitalne tahografe na novim vozilima čija najveća dopuštena masa s priključnim vozilom prelazi 3,5 tona, kao i vozilima s više od osam putnika. Naravno, uz digitalne tahografe idu i kartice za njih. Zagrebačka tvrtka AKD d.o.o. dobila je, kako se to pravnim terminom kaže, javnu ovlast izdavanja kartica za digitalne tahografe.
Bolja kontrola
- Hrvatska uvodi sustav digitalnih tahografa na vrijeme, pa sada imamo znanje i iskustvo da u tome pomognemo zemljama u regiji koje to još nisu napravile - izjavila je Gordana Delišimunović iz AKD-a, koordinatorica projekta uvođenja memorijskih kartica za sustav digitalnih tahografa. Dodala je da, premda izgleda da će vozače uvođenjem kartica poslodavci dodatno nadzirati, upravo vozači imaju najviše interesa za uvođenje tih kartica.
Kad nabave karticu za digitalni tahograf, vozači dobivaju veću slobodu biranja poslodavca, točnije imaju zapreku manje odluče li se za rad kod prijevoznika koji radi u državama EU jer su i hrvatski digitalni tahografi i njihove kartice kompatibilni s onima u Europskoj uniji, kaže Delišimunović.- U Europi postoje četiri proizvođača digitalnih tahografa. Kartice AKD-a zadovoljile su test interoperabilnosti za sva četiri tipa uređaja. One doista rade na svima njima - objasnila je Delišimunović dodajući da su sve kartice osigurane digitalnim potpisom, pa je nemoguće krivotvoriti podatke upisane na karticu. Dodatnu sigurnost u cijeli sustav unosi i to da se s pomoću kartice može točno ustanoviti tko je u kojem trenutku vozio vozilo, kao što je to u slučaju vozača koji na dužim rutama voze u paru, pa je nemoguće da obojica kažu da nisu vozili u trenutku nezgode koja je poslije otkrivena.
- Nema više ‘muljanja‘ pogotovo u vezi s izdavanjem kartice, jer policija ima uvid u bazu podataka o karticama. I AKD prilikom izdavanja kartica ima jednokratan i diskretan računalni pristup MUP-ovoj bazi podataka, koju ‘pita’ je li sve u redu s vozačkom dozvolom vozača kojemu se izdaje kartica - kaže Delišimunović, dodajući da AKD pritom ima pristup i Tahonetu, mreži EU u kojoj će AKD provjeriti ima li vozač karticu izdanu negdje drugdje na području Europske unije.
Konkurentnost
Inače, kartica ima ugrađenu zaštitu od krivotvorenja, a jedna je od tih zaštita laserska gravura u svim slojevima, pa se podaci o korisniku kartice ne mogu mijenjati. Zapisani su i na čipu koji je u kartici, gdje su pak zaštićeni digitalnim certifikatom.Osim toga što se pojačavanjem zakonske kontrole sprečava poslodavce da iskorištavaju vozače predugim radom, Bolanča navodi da je uvođenje digitalnih tahografa i kartica povoljno i za konkurentnost na tržištu te eliminira nelojalnu konkurenciju prijevoznicima čiji vozači rade zakonom dopuštenih devet sati.
- Autoprijevozničke se tvrtke izjednačavaju na tržištu jer će vozači imati i iznimno strogu kontrolu radnog vremena i odmora 365 dana, koliko podatke pamti tahograf. Vozač, koristeći se svojom karticom na koju su memorirani podaci za 28 radnih dana ne može falsificirati podatke o radnom vremenu jer nadzor memorijske kartice odmah iščitava sve pogreške koje je učinio, počevši od vremena vožnje, dnevnog i tjednog odmora, radnog vremena i stanke. S druge strane nadzor može skinuti podatke za sve vozače s digitalnih tahografa za prošlih 365 dana - otkriva Bolanča naglašavajući da je isključivi zadatak uvođenja digitalnih tahografa socijalni aspekt i sigurnost cestovnog prometa.- Sjetimo se nesreće u tunelu Ledenik.
Što je prvo napravio vozač? Izbacio tahograf da ga policija ne može pronaći. Digitalni je tahograf svojevrsna crna kutija za kamione - tvrdi Bolanča, navodeći da zakon dopušta vožnju i u slučaju kvara tahografa, ali onda vozač mora ručno upisivati razdoblja vožnje i odmora ili na poleđini listića analognog tahografa ili na poleđini vrpce za ispis digitalnog tahografa.
Kazne
Bolanča navodi da su kazne za poslodavce od 20 do 70 tisuća kuna i da su ti iznosi određeni vodeći računa o okruženju i prilikama, ali da su niži u odnosu na zemlje Europe i relativno visoki za naše prilike.- Sljedeće godine moramo pregledati tri posto radnog vremena vozača. Od toga će 70 posto obaviti cestovni inspektori u nadzoru tvrtki i 30 posto policija na cesti.
U svakom slučaju, smanjuje se mogućnost varanja na tahografima - najavljuje Bolanča objašnjavajući da to znači da će se na dan morati pregledati desetak vozila i da Ministarstvo upravo ima otvoren natječaj za 20 cestovnih inspektora.Koliko pozornosti nadzoru tahografa posvećuje EU, Bolanča ilustrira primjerom Mađara koji je u Engleskoj uhvaćen u pokušaju krivotvorenja podataka na tahografu, pa su ga kazneno gonili i osudili na zatvorsku kaznu, a potom provjeravali njegovu tvrtku jer je počinio kazneno djelo falsifikata.
Na kraju provodili su istragu i protiv mađarskih inspektora.Kolika će biti cijena kartica, u trenutku zaključenja ovog teksta nije bilo poznato, ali njihovu cijenu propisuje ministar prometa, kaže Delišimunović dodajući da ona neće biti velik trošak jer se izdaje na rok od pet godina.