- Nabava nikada neće biti samo algoritam - kazao je Frank Rozemeijer, profesor na sveučilištu Maastricht, u sklopu 14. konferencije o nabavi u organizaciji Lidera i Hrvatske udruge nabavne djelatnosti.
Na predavanju 'Sljedeća generacija nabave' naglasio je kako nabava danas uključuje znanost, vještinu temeljenu na godinama iskustva, ali i umjetnost, odnosno korištenje mašte i kreativnosti.
Zadatak nabave je pronaći ravnotežu između cijene, vrijednosti i rizika pa tako svi koji se njome bave svojim šefovima moraju predstaviti nekoliko različitih scenarija i u svaki od njih uključiti rizik. Koliko je to važno pokazao je na primjeru KFC-a koji je svojedobno odlučio prekinuti suradnju s dotadašnjim dobavljačima i krenuo raditi s DHL-om koji u tom trenutku nije imao odgovarajuću logistiku, a niti bilo kakvog iskustva u prevoženju piletine. Zahvaljujući tome, KFC je u rekordnom roku morao zatvoriti čak 900 restorana pa se ubrzo vratio starim dobavljačima, dakako po puno višoj cijeni.
Prema Rozemeijeru, glavni elementi nabave su cijena, proizvod, proces, ljudi i svrha. Nabrojao je i najveće probleme s kojima se susreću nabavljači, a to su, između ostalog, da se od nabave očekuje da bude stroj za štednju i strateški partner u isto vrijeme; da klijenti žele brzinu, ali ih prekasno uključuju u proces te da šefovi ne žele riskirati, no htjeli bi inovativna rješenja i suradnju s novim igračima poput startupa.
Na kraju predavanja osvrnuo se i na utjecaj koji nove tehnologije poput robotike i blockchaina imaju na nabavu. Robotika će, primjerice, omogućiti da istovremeno pregovarate sa šest osoba na isto toliko jezika, dok će zahvaljujući blockchainu velike tvrtke surađivati i s onim manjima i nepoznatima (digitalno povjerenje). Sve navedeno Frank Rozemeijer pretvorio je u projekte, odnosno vježbe koje radi sa svojim studentima.