Tehno
StoryEditor

Hologrami stupaju na scenu: Prikaze s pozornica i govornica spuštaju se u masu

30. Srpanj 2022.

Najprije su hologrami pokušali zauzeti koncertne pozornice i scenu u liku pokojnih pjevačkih zvijezda, zatim su krenuli na turneje ne bi li sredovječnima vratili mladost i oživili staru slavu, a onda su njihovi tvorci i korisnici ipak zaključili da je pametnije da služe kao tobožnje žrtve i posluže u razvijanju terapija. Hologramska tehnologija još je gotovo u povojima, ali budi apetite. S mrežom 5G trebala bi procvasti u svim granama. Već se vježba u marketingu

Nema veze što to nije ABBA, već su ABBAtari – ljubitelji Šveđana su u deliriju. Prema mišljenju mnogih najveća pop-grupa svih vremena uskrsnula je pred svojim obožavateljima tako što su Agnethu, Björna, Bennyja i Anni-Frid uspješno zamijenili njihovi holografski avatari, odnosno ABBAtari. Od svibnja izvode nekoliko koncerata tjedno u Londonu i tako će biti sve do kraja svibnja 2023. Povod je predstavljanje novog albuma 'Voyage'.

Skupina je na specijalnim efektima radila s tvrtkom Georgea Lucasa Industrial Light & Magic, a računalno izrađene slike prikazuju Agnethu, Björna, Bennyja i Anni-Frid u naponu snage, onako kako su izgledali sedamdesetih godina. Ništa lošije nije prošlo ni pojavljivanje na Coachelli 2D hologramskog repera Tupaca Shakura još 2012.; izradio ga je studio Digital Domain upotrijebivši glumca i dvojnika. Hologramska Whitney Houston nastupa pak u Las Vegasu, a DJ i producent Eric Prydz na koncertima već nekoliko godina upotrebljava hologram.

Hologrami su, očito, sve prisutniji u glazbi i zabavi, ali mogu se također upotrebljavati u industriji, medicini, vojsci, oglašavanju, telekomunikacijama, umjetnoj stvarnosti i umjetnosti. Holografski sustavi nezaobilazan su dio skenera u trgovinama te služe kao zaštita za kreditne kartice, vozačke dozvole i proizvode. Čak se i ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski ukazao u lipnju kao hologram na pariškom sajmu VivaTechu kako bi dobio pomoć u ratu.

Stvarno-nestvarni pacijenti

Studenti medicine na Sveučilištu Cambridge u Ujedinjenom Kraljevstvu, primjerice, obučavaju se na holografskim pacijentima u mješovitoj stvarnosti HoloScenariosu. Sveučilište razvija tu tehnologiju s Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trustom i američkom tvrtkom GigXR koja se bavi holografskom zdravstvenom skrbi.

S pomoću uređaja za mješovitu stvarnost studenti uranjaju u obuku, pri čemu sve osobe u prostoriji vide kao i u stvarnosti. Predavači mogu prilagoditi težinu predavanja i okolnosti obuke, a studenti u stvarnom vremenu odmah mogu vidjeti posljedice svojih postupaka.

Za sada s pomoću holograma uče kako utvrditi i liječiti astmu, anafilaktički šok, plućnu emboliju i upalu pluća. Napredne srčane i neurološke holoprimjere GigXR najavljuje za drugi ove godine. Cilj je takve liječničke obuke svim studentima medicine u svijetu omogućiti pristup vještinama temeljenima na izumima.

Na Tehnološkom sveučilištu u Münchenu još je 2017. razvijena metoda za dobivanje trodimenzionalnih holograma s pomoću Wi-Fi rutera kako bi se moglo pronalaziti i spašavati žrtve lavina ili ljude u srušenim zgradama. Sveučilište St. George's u Londonu prije devet je godina predstavilo hologramske 3D četverometarske prikaze ljudskih organa, primjerice bubrega, lubanje i drugih dijelova tijela. A nobelovac i profesor fizike Carl Wieman prije sedam godina održao je predavanje na Tehnološkom sveučilištu Nanyang u Singapuru putem interaktivnoga hologramskog zaslona iako je, zapravo, bio na svom Sveučilištu Stanford u Sjedinjenim Američkim Državama.

'Holodeck' na čekanju

Prvi hologramski poziv ostvarili su 2017. američki operator Verizon i Korea Telecom koristeći se 5G tehnologijom, pri čemu su se dva zaposlenika tih tvrtki pojavljivala na monitorima kao 3-D hologramske slike dok su vodila razgovor. Iste godine pojavio se i prototip Hello Barbie Hologram kao holografska robotska lutka koja sluša glasovne naredbe, odgovara na pitanja o vremenu ili budi djecu u određeni sat.

Ipak, Microsoftov HoloLens 3 za domaću upotrebu, prema Business Insideru, možda neće doživjeti svjetlo dana. HoloLens 2 bio je namijenjen poslovnoj upotrebi te su potpisani ugovori s Fordom, ThyssenKruppom i američkom vojskom, ali HoloLensom 3 ponuda se željela proširiti i na kućnu upotrebu.

Sada nije potpuno jasno što će biti s trećim izdanjem jer Microsoft sa Samsungom razvija novi uređaj mješovite stvarnosti. Holodeck iz 'Zvjezdanih staza', odnosno haptički hologram koji se može dodirnuti, također ćemo još pričekati iako na Sveučilištu u Glasgowu stručnjaci marljivo rade na elektronici i interaktivnim sustavima na dodir.

Danas se na Amazonu i Alibabi mogu kupiti projektori za 3D holograme od 90 dolara naviše – 75 godina nakon što je mađarsko-britanski fizičar Dennis Gabor razvio modernu teoriju holograma, za što je 1971. dobio Nobelovu nagradu za fiziku. Do pojave lasera 1960. nije bilo većeg napretka u hologramu, a iza prvoga hologramskog 3D prikaza dvije godine poslije stoji Sveučilište Michigan, što je utrlo put njegovu korištenju. Prema američkom Allied Market Researchu, svjetsko hologramsko tržište 2030. vrijedit će 11,65 milijardi dolara i rast će 29 posto na godinu.      

Prednost – uočljivost

Hologrami već vrijedno rade i u hrvatskim restoranima, kafićima, teretanama, na prometnicama, ponajprije u marketingu, tj. digitalnom oglašavanju. Suvlasnik i direktor Holo Laba Juraj Kolovrat ističe da su se na mogućnost oglašavanja uz upotrebu holograma odlučili nakon istraživanja tržišta, pri čemu su utvrdili da nitko ne nudi taj način oglašavanja. Oglašavanje s pomoću 3D holograma do sada nije viđeno u nas, kaže, i prednost je​ hologramske tehnologije​ uočljivost.

– Uočljivost je dvostruko veća od 2D oglasa te četiri i pol puta veća od običnih, tiskanih oglasa. Prema istraživanju, 88 posto promatrača hologramske tehnologije pokazuje osjećaj zadovoljstva, pozitivne emocije i wow-efekt. Hologramska 3D projekcija mami pozornost svakog prolaznika i ne ostavlja ga ravnodušnim. Osoba neće skrenuti pogled s holograma, već ga 3D rotacija privlači da reklamu odgleda dokraja.

Velika je prednost i u analitičkom djelu koji smo razvili zajedno s hrvatskom informatičkom kompanijom. Laka komunikacija istodobno sa svim uređajima diljem Hrvatske, jednostavna izmjena reklama, mogućnost oglašavanja više kreativa i izrada rasporeda samo su neke od prednosti i za nas koji upravljamo uređajima. Holo Lab svojim klijentima nudi i oglašavanje na vanjskim digitalnim ekranima jer smo svjesni da isključivo prateći trendove možemo ostati konkurentni. Uostalom, zašto zakupiti statični oglas kada digitalni ekran može ispričati mnogo više od statične reklame? – siguran je Kolovrat.

Novi donositelji odluka

S hologramskim oglašavanjem počeli su 2019. i odabrali su kanal HoReCa (obuhvaća hotele, restorane i kafiće) zato što je idealan za primjenu tog medija. Do tada, kaže Kolovrat, nije bilo drugog oblika digitalnog oglašavanja na tim mjestima, a nema ga ni sada. Napominje da je idealan zbog visoke frekvencije porošača koji se zadržavaju na lokaciji, u opuštenu okružju.

– Posjetitelji se ondje zadrže najmanje petnaest minuta, a zbog ležerna ugođaja itekako posvećuju pozornost sadržaju koji se pojavljuje na našim holouređajima. Naši hologrami pričaju priču različitim skupinama ljudi: tinejdžerima, studentima, ali i poslovnim ljudima. Možemo ih nazvati decision makerima koji imaju omiljeno mjesto za ispijanje kave ili večernje druženje. Iako vrijeme hologramske tehnologije tek treba istinski zaživjeti, u budućnosti će je upotrebljavati sve više industrijskih grana.

Vjerujem da će, primjerice, u sportu ubrzo biti normalno gledati hologramsku utakmicu koja će se igrati na drugom kontinentu ili će se ljudi zabavljati uz hologramske koncerte koji djeluju zbilja stvarno. U marketingu je važan prvi dojam, koji treba biti upečatljiv i primamljiv, a 3D hologramsko oglašavanje to itekako omogućuje. I nas koji se svakodnevno susrećemo s hologramima svaki put iznova zadivi ta snaga hologramskog uređaja – objašnjava Kolovrat dodajući da Holo Lab posluje s tvrtkom Kino-mo iz Londona i koristi se njezinim brendom hologramskih uređaja Hypervsn, koji se proizvode u Europi.

Skupa tehnologija

Mnoge kompanije i tehnološki izvještaji već neko vrijeme najavljuju holograme i njihovu širu primjenu, tvrdi Boris Gotovac, direktor za IT u A1 Hrvatska. Misli da su na to potaknuti, prije svega, razvojem fiksnih i mobilnih mreža velike propusnosti kao što su optička i 5G mreža kao temelji za primjenu holograma, VR-a i AR-a.

– Prema Ericsson Technology Reviewu iz svibnja ove godine, hologrami su na samom vrhu očekivanja primjene 5G-a u mnogim industrijama, ali i kod privatnih korisnika. Navode da više od pedeset posto korisnika pametnih telefona očekuje kako će hologrami postati dostupni u idućim godinama.

U posljednje vrijeme pojavljuju se prototipovi holograma koji su više od jednostavne projekcije na staklo. Neki se čak mogu upustiti u interakciju s okolinom, što proširuje njihovu primjenu u naprednije kanale komunikacije, marketinga ili rada na daljinu. Međutim, ta tehnologija i dalje je skupa za masovnu primjenu, a nije još ni dovoljno razvijena. Baš kao što je slučaj s metaverzumom, na svemu tome treba još dosta raditi da bi bilo upotrebljivo i prihvatljivo korisnicima – rekao je Gotovac. 

02. prosinac 2022 03:56