Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Razlozi za obustavljanje spajanja Nissana i Honde: Hoće li se suradnja ipak oživjeti?

19. Veljača 2025.
foto Shutterstock
Honda i Nissan bili su u ozbiljnim pregovorima o formiranju velikog japanskog automobilskog konzorcija, uz mogućnost kasnijeg pridruživanja Mitsubishija, čime bi ojačali svoju tržišnu poziciju. Međutim, razgovori su propali zbog nesuglasica oko ključnih aspekata suradnje

Nissan je prošlog tjedna obustavio pregovore o spajanju s Hondom, čime je propala potencijalna suradnja koja bi rezultirala stvaranjem trećeg najvećeg proizvođača automobila na globalnoj razini.

Dionice Nissana pale su za više od četiri posto prije nego što je trgovanje obustavila Tokijska burza nakon objave ove informacije. Hondine dionice, koje su i dalje bile u trgovanju, porasle su za više od osam posto, što pokazuje da su investitori propast dogovora dočekali s olakšanjem.

Honda i Nissan bili su u ozbiljnim pregovorima o formiranju velikog japanskog automobilskog konzorcija, uz mogućnost kasnijeg pridruživanja Mitsubishija, čime bi ojačali svoju tržišnu poziciju. Međutim, razgovori su propali zbog nesuglasica oko ključnih aspekata suradnje. Među službeno navedenim razlozima ističe se neslaganje oko strukture buduće holding kompanije i vodeće uloge Honde, što nije bilo prihvatljivo Nissanu. Osim toga, partneri su se razilazili i u pogledu tehnološkog smjera, posebno kada je riječ o odabiru pogonskih sustava za buduće modele, prenosi Japan News.

Nesuglasice oko hibrida

Honda je, prema pisanju japanskih medija, predložila Nissanu da odustane od svoje hibridne tehnologije e-Power i prijeđe na Hondin sustav hibridnog pogona. Nissanova e-Power tehnologija predstavlja inovativan pristup, u kojem motor s unutarnjim izgaranjem nije spojen na prijenos, već služi isključivo za proizvodnju električne energije koja napaja elektromotore. Ovakav sustav omogućuje vozilu karakteristike električnog automobila, poput trenutnog i snažnog ubrzanja te vožnje s jednom pedalom.

Nissan, koji je tržišni lider u korištenju ove tehnologije, nije mogao prihvatiti zahtjev za napuštanjem svog pogonskog sustava, osobito jer je već planirao njegovu treću generaciju, koja bi trebala donijeti 20% veću učinkovitost i smanjenje proizvodnih troškova. Novi modeli, poput Rogue e-Powera za američko tržište i osvježenog Qashqaija za Europu, uskoro će biti opremljeni ovim sustavom. S druge strane, Honda nastavlja razvijati vlastiti hibridni sustav e:HEV, koji se također oslanja na benzinske motore optimizirane za veću učinkovitost putem Atkinsonovog ciklusa, prenosi autonet.

Mogućnost novih pregovora?

Honda je voljna nastaviti pregovore o preuzimanju ako glavni izvršni direktor Nissana Makoto Uchida odstupi, prema ljudima koji su upoznati s raspravama, prenosi Financial Times. Uchida je bio jedan od najjačih zagovornika unutar Nissana za dogovor s Hondom. Međutim, odnosi između Uchide i Toshihira Mibea, direktora Honde, pogoršali su se jer je Honda postala frustrirana brzinom Nissanova restrukturiranja i dubinom njegovih financijskih problema.

Pregovori o spajanju prekinuti su nakon što je Honda zahtijevala da Nissan postane podružnica u potpunom vlasništvu umjesto da osnuje holding tvrtku, s tim da su dvije tvrtke u ‘ravnopravnom položaju‘. Honda bi bila spremna oživjeti pregovore pod novim šefom koji bi mogao bolje upravljati unutarnjom opozicijom.

Uchida je pokazao svoju želju da ostane do 2026., ali se suočava s pritiskom da u sljedećih nekoliko mjeseci odstupi od članova uprave i partnera Renaulta nakon neuspješnih pregovora za megaposao od 58 milijardi dolara. Nissanov upravni odbor također je započeo neformalne razgovore o vremenu njegova odlaska, rekla je osoba upoznata s tim razgovorima.

Hondu i dalje privlače kapitalne veze Nissana s manjim konkurentom Mitsubishi Motors zbog njegove plug-in hibridne tehnologije i snažnog udjela u jugoistočnoj Aziji.

- Ako ponovno počnu rasprave o poslovnim integracijama, nećemo u potpunosti isključiti mogućnost nastavka rasprava - rekli su iz Honde.

Dionice Nissana su porasle za četriri posto, dok su dionice Mitsubishi Motorsa ojačale za gotovo sedam posto, kao odgovor na vijesti o Hondinim namjerama. Dionice Honde pale su za 0,5 posto. Iznenadna propast ugovora s Hondom ostavila je Nissan, koji se bori s padom prodaje i prijetećom otplatom dugova, da žuri s pronalaskom alternativnog partnera kako bi osigurao svoj opstanak.

 

19. veljača 2025 14:09