"I uz trošarinu od 60 lipa poslovni model HAC-a i ARZ-a je u srednjoročnom periodu trenutno apsolutno neodrživ, jer društva nisu u mogućnosti servisirati dug i kamate".
- Zbog toga je fokus na monetizaciji javnog duga, a ne autocesta", rekao je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, Siniša Hajdaš Dončić na 4. Effectus Forumu koji je danas održan u organizaciji Visoke škole za financije i pravo Effectus pod nazivom „Ekonomski i pravni aspekti monetizacije autocesta u Hrvatskoj.
Na forumu su sudjelovali i ekonomski analitičar Josip Budimir te Marko Šoštarić s Prometnog fakulteta u Zagrebu i Dubravko Štimac, predsjednik Uprave PBZ Croatia osiguranja.
Prema najnovijem prijedlogu Vlade Republike Hrvatske trajnije rješavanje problematike financijske održivosti autocesta ne bi bilo riješeno monetizacijom, već javnom ponudom dionica HAC-ONC-a, i to po cijeni koja će se kretati između 700 i 800 kn. Država od prodaje 51 posto tvrtke planira zaraditi 1,2 milijarde kuna, a ministar Siniša Hajdaš Dončić najavio je početak IPO-a za studeni ove godine, i to hrvatskim mirovinskim fondovima, građanima te institucionalnim ulagačima na hrvatskom tržištu.
- IPO-om/monetizacijom javnog duga u iznosu od 1,2 milijarde eura, došlo bi do direktnog smanjenja vanjskog duga na 44,7 milijardi eura te bi udio vanjskog duga u BDP-u u cijenama iz 2013. godine iznosio 102,7 posto, što predstavlja smanjenje od gotovo 3 posto . Isti efekt bi bio i na smanjenje javnog duga, koji bi sa 83 posto pao na 80 posto BDP-a. Da je proveden proces koncesije, efekt na javni dug bi bio značajno veći i značio bi smanjenje od sedam posto, odnosno javni dug bi bio na razini od 76 posto, dodao je ministar Hajdaš Dončić, naglasivši kako će se refinanciranje sigurno napraviti, jedino je pitanje u kojem obujmu, što ovisi o uspješnosti IPO-a, odnosno iznosu koji će biti prikupljen.
- U slučaju IPO-a 51 posto HAC-ONC-a, većinsko vlasništvo nad tvrtkom ostat će u rukama države, hrvatskih mirovinskih fondova, građana i zaposlenika Društva, naglasio je ministar Hajdaš Dončić istaknuvši kako ćemo novac koji bismo inače potrošili na otplatu kredita „moći usmjeriti u infrastrukturne projekte koji će razvijati naše gospodarstvo, osnažiti građevinski sektor i stvoriti nova radna mjesta.
Što se tiče trošarina, ministar Hajdaš Dončić izjavio je kako se trošarine neće podizati ako IPO bude uspješan. Međutim, ako ne bude, "izvjesno je da će doći do povećanja trošarina na 60 lipa".