Hrvatska
StoryEditor

Hrvatski potrošači imaju najveće nepovjerenje prema telekomima i bankama

23. Listopad 2014.
Piše:
lider.media

Istraživanje Flash Eurobarometra pokazalo je kako ispitanici u Hrvatskoj najveće nepovjerenje pokazuju prema mobilnim operaterima i telekomima, te bankama ili drugim kreditnim ustanovama u pogledu prava potrošača i pravila o zaštiti prava potrošača.

Najveći dio ispitanika naišao je na probleme s operatorima nepokretne i/ili pokretne telefonske mreže. Otprilike trećina ispitanika (34%) koja je koristila usluge operatora pokretne telefonske mreže tijekom protekle dvije godine imala je problema s tim pružateljima u istom vremenskom razdoblju.

Gotovo dvije od deset osoba (19%) koje su uzele kredit za kupovinu proizvoda naišle su na probleme s bankama ili drugim kreditnim ustanovama. Više od jednog od deset ispitanika (13%) koji su kupili kućanski uređaj naišlo je na probleme s trgovinama koje prodaju te vrste proizvoda.

Otprilike jedan od deset ispitanika (10%) koji su kupovali putem interneta imao je problem tijekom tog potrošačkog iskustva, a sličan dio ispitanika (9%) koji su kupili zrakoplovnu kartu imao je problema sa zrakoplovnim ili čarter tvrtkama. Manje od jednog od deset ispitanika (5%) koji su kupili turistički aranžman/paket putovanje naišlo je na probleme s turoperatorima ili turističkim agencijama.

Velika većina ispitanika (68%) podnijela je prigovor prodavaču ili pružatelju usluge u pogledu problema na koji je naišla, a znatna manjina (17%) nije učinila ništa. U mnogo su manjoj mjeri ispitanici potražili informacije o svojim pravima (7%); zatražili savjet prijatelja i/ili obitelji (3%); zatražili pomoć nevladine udruge za zaštitu potrošača (3%); obratili se odvjetniku (2%); zatražili pomoć državnog tijela za zaštitu potrošača (1%); podnijeli službenu pritužbu (1%); ili poduzeli neku drugu radnju (6%).

Gotovo polovica ispitanika (46%) zatražila bi informacije o svojim pravima kao potrošača u slučaju problema s proizvodom, uslugom ili prodavačem od vlasnika trgovine, prodavača ili pružatelja usluge. Gotovo jedna šestina osoba odgovorila je da bi zatražila pomoć nevladine udruge za zaštitu potrošača (18%) ili bi informacije potražila putem interneta (17%). Vrlo mali broj osoba zatražio bi savjet prijatelja ili rodbine, a gotovo se nitko ne bi odmah obratio javnoj vlasti ili Europskom centru potrošača u Zagrebu. Jedna desetina osoba (10%) ne bi znala gdje potražiti informacije o svojim pravima kao potrošača.

Ispitanici pokazuju najveće nepovjerenje prema operatorima pokretnih telefonskih mreža i telekomunikacijskim tvrtkama (50%) te bankama ili drugim kreditnim ustanovama (41%) u pogledu prava potrošača i pravila o zaštiti prava potrošača. Većina ljudi (62%) smatra da trgovine koje prodaju kućanske ili elektroničke uređaje poštuju prava potrošača te pravila o zaštiti prava potrošača. Većina (52%) smatra da turoperatori/turističke agencije poštuju prava potrošača, a relativna većina vjeruje tvrtkama koje prodaju putem interneta (44% za ukupno „da’ prema 38% za ukupno „ne’).

Značajna većina (84%) smatra da hrvatski pravosudni sustav nije učinkovit u smislu kažnjavanja tvrtki koje obmanjuju ili varaju potrošače.

Ovo istraživanje prvo je u nizu od tri istraživanja među Hrvatima u dobi između 21 i 45 godina vezano uz informacijsku kampanju o pravima potrošača u Hrvatskoj.

22. studeni 2024 06:00