Hrvatska
StoryEditor

Otvorena javna rasprava o izmjenama Zakona o predstečajnoj nagodbi

19. Listopad 2013.

Ministarstvo financija otvorilo je na svojim mrežnim stranicama javnu raspravu o prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi, a savjetovanje sa zainteresiranom javnošću trajat će 30 dana, do 17. studenog.

Ministarstvo predlaže donošenje tog zakona po hitnom postupku, a ističe kako je u dosadašnjim postupcima predstečajnih nagodbi sačuvano više od 15.000 radnih mjesta.

Predloženim izmjenama i dopunama u najvećem se dijelu osnažuju odredbe Uredbe, koju je Vlada donijela početkom rujna, te se uređuju pitanja obnove postupka, utjecaja poništenja rješenja na tijek roka i zastupanje RH od strane Državnog odvjetništva u postupcima predstečajne nagodbe pred Trgovačkim sudom.

Iz resornog ministarstva navode kako je od stupanja na snagu Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (1. listopada 2012.) do danas Financijska agencija zaprimila ukupno 5.167 prijedloga za pokretanje postupaka predstečajne nagodbe, sa ukupno prijavljenih 48,9 milijardi kuna obveza i 42.437 radnika koji su zaposleni kod ovih poduzetnika.

Za oko 800 poduzetnika vjerovnici su prihvatili plan financijskog restrukturiranja te se kod tih predmeta očekuje sklapanje nagodbe. Od tog broja do sada je pred nadležnim trgovačkim sudovima predstečajna nagodba sklopljena u više od 200 predmeta.

Otkako je u primjeni taj zakon vidljiv je utjecaj postupaka predstečajnih nagodbi na ukupno smanjenje insolventnosti, od 1. listopada 2012. godine do danas, i to za 9,8 milijardi kuna.

Iz Ministarstva napominju kako se bitna novina koju donosi zakonski prijedlog odnosi na mogućnost korištenja instituta obnove postupka u postupku predstečajne nagodbe.

U svrhu rehabilitacije dužnika i otklanjanja prave nesigurnosti propisana je mogućnost obnove postupka u slučajevima kada nadležni trgovački sud odbije zahtjev za sklapanje predstečajne nagodbe, ako dužnik učini vjerojatnim, da su razlozi za odbijanje sklapanja predstečajne nagodbe, sadržani u rješenju nadležnog trgovačkog suda, otklonjivi u obnovljenom postupku pred nagodbenim vijećem.

Nadalje, riješeno je pitanje utjecaja poništenja na tijek roka, na način da se vrijeme ako rješenje doneseno u postupku predstečajne nagodbe povodom žalbe bude poništeno, u rok od 120 dana ne uračunava vrijeme proteklo od donošenje prvog rješenja do donošenja rješenja o poništavanju rješenja.

Izmjenama i dopunama zakona točno se propisuje tko podnosi prijedlog za pokretanje stečajnog postupka, jer je dosadašnja formulacija mogla dovesti do različitog tumačenja. Tako je propisano da prijedlog podnosi Financijska agencija odnosno nagodbeno vijeće.

Dopunjuje se sadržaj izvješća o financijskom stanju i poslovanju dužnika dodavanjem popisa svih postupaka (parničnih, upravnih, ovršnih, postupaka osiguranja itd.) koje dužnik vodi prema trećima. Ta je promjena bila nužna kako bi sudionici postupka predstečajne nagodbe, odnosno svi dužnikovi vjerovnici, imali uvid u njegovo cjelokupno financijsko stanje te obveze koje prema njemu imaju treće osobe koje potencijalno mogu biti presuđene, odnosno okončane u njegovu korist.

Prilagođavaju se rokovi za dostavu izmijenjenog plana financijskog restrukturiranja na način da se postojeći rok od 30 dana skraćuje na 15 dana uz istovremeno omogućavanje dužniku da, nakon ročišta za glasovanje na kojem plan nije izglasan, još dva puta ponudi izmijenjeni plan financijskog restrukturiranja do novog ročišta za glasovanje, a sve kako bi se postigao dogovor sa vjerovnicima, sklopila nagodba i izbjegao stečaj.

Detaljnije i preciznije se propisuje postupanje Fine glede evidentiranja, a i izvršavanja zaprimljenih osnova za plaćanje na teret dužnika, ovisno o tome kada je osnova za plaćanje nastala i kada je zaprimljena u očevidniku za plaćanje. Tako je na primjer određeno da će se osnove za plaćanje, zaprimljene nakon određivanja privremene mjere (privremene deblokade dužnikovih računa) u očevidniku zaprimati i evidentirati, ali se neće izvršavati. Time se dužniku omogućava deblokada računa i nastavak poslovanja, a ovrhovoditelju pruža zaštita od zlouporabe i zadržavanje prednosnog reda u slučaju da se postupak predstečajne nagodbe ne otvori.

Omogućava se zaprimanje osnova za plaćanje vjerovnika prioritetnih tražbina i nakon otvaranja postupka predstečajne nagodbe kako se ti vjerovnici ne bi doveli u nepovoljniji položaj, budući da ne prijavljuju svoje tražbine u postupak predstečajne nagodbe. Ujedno se onemogućava dužniku izbjegavanje plaćanja prioritetnih tražbina.

Propisano je postupanje Fine vezano za provedbu ovrhe po računima dužnika pojedinca na način da će i nakon otvaranja postupka predstečajne nagodbe, evidentirati i izvršavati samo osnove za plaćanje koje se odnose na tražbine koje ne proizlaze iz obavljanja djelatnosti kao na primjer uzdržavanje djeteta, stambeni kredit i sl. Time se onemogućava dužniku da zlouporabi svoj položaj u odnosu na vjerovnike koji ne sudjeluju u postupku predstečajne nagodbe.

29. travanj 2024 18:10