Rijetko tko ovisi o promjeni trendova na tržištu kao što to ovise mali poduzetnici. Istraživanja govore kako će društvene mreže do kraja ove godine za čak 70 posto malih poduzetnika u zapadnom svijetu biti primarni način privlačenja novih klijenata.
U posljednje vrijeme pravodobno uvođenje ICT rješenja nameće se kao ključ opstanka sektora kojim se bavite. No, naravno, za svakog poduzetnika ne vrijede jednaka pravila. Primjerice, onaj tko je izgradio povjerenje zajednice, neće se morati okretati inovativnim načinima. Kako se onda najistaknutiji hrvatski mikropoduzetnici nose s stalnim promjenama na tržištu i u koje poslovne modele vjeruju? Mia Marić, vlasnica brenda Clox poznatoga kao prvi brend salonki s funkcionalnim satom, smatra da ulaganje u digitalnu komunikaciju danas znači ulaganje u opstanak.
– Kako komunicirati u digitalnom svijetu, ovisi o ciljanoj skupini i pozicioniranju svakog brenda, a to sve ovisi tko će nam biti ‘followeri’ i kupci – kaže Marić.
Besplatni PR Kad govori o vlastitim iskustvima, Marić naglašava kako su joj ulaganja u ICT mnogo pomogla prošlih godina. Navodi kako upotrebljava digitalno skladište, online tečaj jezika, razne stranice kao što je Skillshare te društvene mreže i besplatnu komunikaciju preko njih, sastanke s pomoću Twittera, online praćenje ulične mode iz velikih modnih gradova... Ove godine ulagat će u novu web-trgovinu prilagođenu više stranom, manje domaćem tržištu, istraživanje novosti u online prodaji (3D online prodavaonice) te edukaciju o online prodaji.
– Od drugih me razlikuje moja jedinstvena priča o brendu zahvaljujući kojoj sam došla do mnogo besplatnog PR-a u odnosu na uloženo. Kloksice se jako diferenciraju zahvaljujući satu i vrlo se lako mogu naći na internetskim tražilicama. Zahvaljujući toj diferencijaciji imaju bolji doseg i na društvenim mrežama te postižu veći učinak i zanimanje u digitalnoj komunikaciji. S te strane mogu reći da je bolje biti inovativan i drugačiji nego slijediti trendove i uklapati se u njih, što većina i dalje bira kao sigurniji put – zaključuje Marić.
Darko Špiljarić, vlasnik Inkee, tvrtke koja se bavi dizajnom namještaja, kaže da je osnovna stvar njihova poslovnog plana da ne konkuriraju postojećim proizvodima, nego da smišljaju nove. – Ne izbacujemo previše, doziramo proizvode na tržištu. Moderni proizvodi trebaju biti ekonomični i kompatibilni. Tako se ne treba izgraditi velika površina da bi on bio funkcionalan i mobilan te se zbog toga ta manja kvadratna površina ne treba previše ni hladiti ni grijati. Ekološka komponenta priče iznimno nam je važna i isplativa – dodaje Špiljarić.
Krug kvalitete Da treba razgovarati o ulaganjima koja se ne provode jedanput na godinu, već svakodnevno, smatra Ivan Mrvoš, osnivač tvrtke Include i inovator pametnih klupa.
– Dosad smo većinom ulagali u softverska rješenja koja nam olakšavaju poslovanje i pristup klijentima, ali i u kupnju opreme koja nam je olakšala i ubrzala proizvodni proces. Ove godine već smo počeli ulagati u informatičku opremu i sustave koji će nam omogućiti preglednije i jednostavnije praćenje klijenata, korisnika i konkurencije, a do kraja godine sigurno ćemo uložiti dio novca i u proizvodni proces. Jedno od ulaganja koje se jako rijetko spominje jest ono u partnerske odnose, to je ključna stavka. Važno je okupiti oko sebe krug kvalitetnih tvrtki koje si mogu pomoći u proboju na tržište sa zajedničkim paketima usluga i inovativnih rješenja – zaključuje Mrvoš.