Svijet
StoryEditor

Ozakonjena vožnja bez vozača

01. Siječanj 2013.
Piše:
lider.media

Automobili bez vozača već jure američkim cestama. Savezna država Kalifornija nedavno je legalizirala tehnologiju izrade automobila koji voze sami, što zapravo znači da je odobreno njihovo testiranje na prometnicama.

Malo prije to je već bilo dopušteno u Nevadi i na Floridi. Na svečanosti Google Mountain Viewa u Kaliforniji guverner Jerry Brown potpisao je zakon koji regulira pravila Državnog odjela motornih vozila za razvoj sigurnosnih propisa za testiranje i upravljanje automobilima koji voze sami.

- Danas gledamo znanstvenofantastični film, a sutra on postaje stvarnost - rekao je tom prigodom Brown, naglasivši da očekuje još bolju suradnju s automobilskom industrijom.Upravo bi ona trebala iskoristiti sve kombinacije različite tehnologije, radarske senzore na prednjem dijelu vozila, videokamere usmjerene na okolno područje, druge senzore te informativni softver koji pomaže pri upravljanju...

Za sada prvi primjerci automobila koji ne trebaju vozače jure Nevadom, ali s Googleovim stručnjacima, koji u svakom trenutku mogu preuzeti kontrolu nad vozilom pođe li nešto po zlu. Ta su vozila već prešla više od 480 tisuća kilometara, od kojih je 80 tisuća pređeno bez ikakve intervencije vozača. Dok je automobilom upravljao kompjutor, nije se dogodila nijedna nesreća. U toj su kompaniji čvrsto uvjereni da u budućnosti više nećemo morati polagati vozački ispit i voziti automobile, nego će oni voziti sami, ali s pomoću računala koje će mnogim senzorima pratiti situaciju na cesti i brinuti se za sigurnost vozača.

Ipak, jedno takvo modificirano vozilo Toyota Prius nedavno je izazvalo lančani sudar, i to baš blizu sjedišta kompanije u Mountain Viewu! Na internetskim stranicama samo se pojavila fotografija i vijest da je taj automobil izazvao prometnu nezgodu, no s obzirom na to da Google nije objavio nikakve službene informacije, ostalo je nepoznato je li za nju bilo krivo računalo koje je upravljalo automobilom ili je njime ipak upravljao čovjek. Odmah su se, naravno, pojavili komentari kako je to najbolji dokaz da upravljanje automobilima ne smijemo prepustiti računalima jer, bez obzira na sav napredak tehnologije, nisu dovoljno sigurna da im potpuno prepustimo kontrolu nad automobilima, a tako i našim životom. Neki duhoviti sudionici foruma upitali su se komu bi, zapravo, policija trebala napisati kaznu ako je za nezgodu krivo računalo. No nekoliko dana poslije iz kompanije su presjekli daljnju raspravu na forumu odgovorivši da je za taj sudar bio kriv vozač koji je upravljao njihovim Priusom u tom trenutku. Računalo, dakle, nije bilo krivo.

Automobil kojim se Google koristi kao test jest Toyota Prius opremljena dodatnom opremom koja omogućuje kretanje ulicama bez vozača. Najvažniji dio te tehnologije postavljen je na krov (jedinica Lidar) i vrti se u krug velikom brzinom te tako kompjutoru stalno šalje podatke o tome što se nalazi u krugu od 360 stupnjeva. Drugi je dio sustava radar na prednjem djelu vozila koji otkriva predmete ispred vozila i senzorski sustav koji u svakom trenutku očitavaju položaj vozila. S pomoću te opreme kompjutor određuje hoće li dodati gas, usporiti ili skrenuti da bi zaobišao zapreku. Kad automobil počne voziti bez vozača, kamere, senzori i radari prate i javljaju kompjutoru gdje su druga vozila i koliko se brzo kreću. U međuvremenu softver kontrolira brzinu kojom se vozilo kreće procjenjujući uvjete u prometu, i to zahvaljujući i informacijama s kamera koje tumače semafore i znakove. Vozilo tako dobiva pravu informaciju u pravo vrijeme, što je najvažniji preduvjet za vožnju bez vozača. Projekt Googleovih vozila bez vozača zamisao je Sebastiana Thruna, profesora na Sveučilištu Stanford i potpredsjednika Googlea koji se potvrdio i kao jedan od tvoraca Google Street Viewa. Također je predvodio ekipu Stanforda koja je 2005. pobijedila na utrci ‘Darpa Challenge’ (natjecanje vozila bez vozača) i svoje znanje uložio u tvrtkin koncept. A znanja očito ima dovoljno jer njegove Toyote Priusi jure američkim državama, prešle su poznati Golden Gate u San Franciscu, ali i spustile se niz poznatu ulicu Lombard u istom gradu, jednu od najstrmijih ulica na svijetu, s mnogo opasnih zavoja.

Međutim, Google nije bacio samo tehnološku rukavicu izazova vozilima budućnosti nego je svoju inicijativu potkrijepio i detaljnim analizama i procjenama koje govore da je, primjerice, riječ o mnogo sigurnijim vozilima od današnjih - svake godine, naime, u prometnim nezgodama pogine oko 1,2 milijuna ljudi. Nova vozila smanjit će i potrošnju energije za nekoliko postotaka, uštedjeti vrijeme (oko 52 minuta za svakoga zaposlenog Amerikanca), utrostručiti kapacitet autocesta i omogućiti nove modele automobila. U ovom trenutku za upravljanje još trebaju dva čovjeka: jedan da prati put vozila, a drugi da preuzme ručno upravljanje ako računalo zakaže. U budućnosti bi se Googleovi automobili bez vozača mogli koristiti i komunikacijskim sustavom Car Speak, razvijenome na MIT-u (Massachusetts Institut of Technology), koji omogućuje da više vozila razmjenjuje podatke o okolišu i svaki od njih može zatražiti dio koji se odnosi samo na njega. Zahvaljujući Car Speaku svako vozilo ne samo da ima podatke prikupljene svojim senzorima nego i sve one prikupljene od svih vozila u skupini. Zbog svega toga stručnjaci tvrde da je to jedina automobilska budućnost koja sigurno dolazi jer današnje analize pokazuju da je za 60 posto svih nezgoda kriv vozač.

Vozač će, kao u taksiju, tijekom vožnje moći obavljati i rugu aktivnost, roditelji će djecu jednostavno poslati u školu takvim vozilom, putovat će se bez većih zaustavljanja jer neće biti velike koncentracije vozača. Veliku korist donijet će invalidima koji ne mogu voziti, a i osiguranje bi trebalo biti znatno jeftinije jer će se povećati sigurnost u vožnji te zato smanjiti broj nezgoda.

Dvadeset top-modela koji su se provozali sami

1. EUREKA Prometheus S pomoću talijanske tvrtke VisLab Daimler-Benz AG pokrenuo je 1987. najveći projekt razvoja vozila bez vozača u povijesti. Europska komisija poduprla ga je ekvivalentom od današnjih milijardu američkih dolara. Projekt je kulminirao putovanjem novog vozila po frekventnoj francuskoj autocesti 1994.; ugašen je lani.

2. Projekt ARGOVisLab, tvrtka povezana s talijanskim Sveučilištem u Parmi, počela je 1989.sama razvijati samovozeća vozila Devet godina poslije svoj je prototip iz projekta ARGO testirao vožnjom kroz Italiju dugom 2000 kilometara.

3. Odin s Virginia TechaFordov model poslužio je kao kostur istraživačima s Virginia Techa koji su 2005. razvili samovozeće vozilo. Nadjenuli smu mu ime Odin.

4. Volkswagen Golf GTi ‘53 plus 1’Volkswagenovo samovozeće vozilo postignulo je brzinu od 241 kilometar na sat čim se pojavilo 2006. Njegove je tvorce nadahnuo Herbie, ‘buba’ proslavljena u filmovima.

5. Boss iz Carnegie MellonaNa ‘Urbanom izazovu’, natjecanju za akademske i korporativne istraživačke timove koji razvijaju samovozeća vozila koje organizira američka agencija DARPA, 2007. suvereno je pobijedio robotizirani Chevy Tahoe nazvan Boss. Model je napravila ekipa Carnegie Mellona.

6. Spirit of BerlinPrvi samovozeći prototip iz radionica AutoNOMOS Labsa, dijela Skupine za umjetnu inteligenciju na Sveučilištu Frei u Berlinu, prestavljen je 2007., kad je ušao u polufinale natjecanja ‘DARPA Urban Challenge’.

7. Junior sa Sveučilišta Stanford Volkswagen Passat koji su preuredili istraživači sa Stanforda na slavnome ‘Urbanom izazovu DARPA 2007.’ zauzeo je drugo mjesto. Njegova je prosječna brzina malo veća od 22 kilometra na sat.

8. Talos s MIT-aZnanstvenici s MIT-a razvili su vozilo bez vozača na modelu Land Rover LR3. I ono je predstavljeno na natjecanju ‘Urbani izazov 2007.’

9. BRAiVESkraćenica od ‘BRAin-drIVE’ (engl. vožnja mozgom) služi kao naziv modela koji je naslijedio projekt ‘ARGO’ 2009. VisLab ga je predstavio u Kini.

10. VisLab, električni kombi bez vozačaTalijansko električno vozilo VisLab rekorder je u vožnji bez vozača. Za tri mjeseca u 2010. taj je kombi prevalio put od Italije do Kine

11. Autonomous Taxi CabKombinaciju mobilnih aplikacija, GPS-a i tehnologije za autonomnu vožnju primijenio je AutoNOMOS Labs 2010. Predstavivši stopostotni robotski taksi-sustav. Putnici na stražnjim sjedalima sami mogu upravljati taksijem.

12. Audi TTS Pikes PeakModificirana verzija klasičnoga sportskog modela Audija prvi se put provozala sama prije dvije godine, opremljena dvama računalima. Popela se za 27 minuta na jedan od vrhova Colorada - profesionalni vozači isti uspon prolaze za 17-ak minuta.

13. Mercedes Benz automated drivingMercedes Benz sa svojim je samovozećim čedom debitirao 2010. Šest mjeseci poslije najavljeno je da će se tehnologija koja omogućuje takvo automatizirano voženje ugraditi u model S-Class koji će na tržištu biti dostupan 2013.

14. Volkswagenov Temporary Auto PilotModel iz 2011. nastao u Volkswagenovim radionicama može sâm voziti brzinom od ‘samo’ 120 kilometara na sat, ali mnogo je praktičniji od svojeg prethodnika.

15. BMW-ov model AutonomousSamodostatni prototip BMW-a predstavljen je 2011. Kao prava zvijezda pojavio se u popularnome BBC-jevu TV šouu ‘Top Gear’. U testnoj je vožnji postigao brzinu od 140 kilometra na sat.

16. Cadillac Super CruiseSvojim novim Super Cruiseom Cadillac pokušava držati korak s razvojem ‘bezšoferske’ vožnje. No u tvrtki su priznali da taj njihov luksuzni model, predstavljen ove godine, funkcionira uspješno samo u nekim uvjetima.

17. General Motors EN-VNajviše nalik na vozila iz znanstvenofantastičnih filmova, GM-ovo električno samovozeće vozilo predstavljeno je na ovogodišnjemu Motor Showu u Pekingu. Namijenjeno je gradskoj vožnji i ima samo dva kotača.

18. Shelley sa StanfordaIstraživači sa Sveučilišta Stanford i iz Volkswagenova laboratorija za elektronička istraživanja ove su godine dodatno osnažili Audijev TTS Pikes Peak. Model nazvan Shelley iskušali su na trkalištima u Kaliforniji - postigao je brzinu od 193 kilometra na sat.

19. Volvo SARTRE Nedavno je Volvo objavio da se njegov projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) bliži kraju i da razmišljaju o lansiranju vozila na prometnice. Već je prije najavio da će do 2020. u svojim vozilima ukloniti sve rizike koji bi vozače mogli stajati života u prometnim nezgodama.

20. Google Self-Driving CarNajviše pogleda proizvođača automobila upereno je u Googleov samovozeći auto. Među njegovim je uspjesima i to što je dosad prošao više od 482.803 kilometra bez vozača, a bez prometnih nezgoda.

22. studeni 2024 16:49