
U malome kvartovskom dućanu svaka iskusna blagajnica točno zna što će kupiti osoba koja je upravo ušla u trgovinu ma koliko ta osoba pregledavala police. Poslovođa takve trgovine točno zna koliko će se i kakvog mlijeka prodati srijedom, a koliko i kakvih salama četvrtkom. U velikim maloprodajnim lancima, kroz koje svakog dana prođe i nekoliko stotina tisuća kupaca, službe nabave radije se pouzdaju u podatke dobivene s pomoću prediktivne umjetne inteligencije (AI), grane umjetne inteligencije koja upotrebljava statističku analizu i strojno učenje za analizu trenutačnih i povijesnih podataka za prepoznavanje obrazaca i predviđanje budućih događaja.
Automatsko naručivanje robe
Potrošači su, naime, predvidljivi. Većina kupaca obavlja kupnju prema nekom svom ponavljajućem obrascu i kad je u pitanju izbor artikala, vrijeme i mjesto kupnje. To je fantastična podloga na temelju koje veliki maloprodajni lanci korištenjem prediktivnih algoritama umjetne inteligencije mogu predvidjeti što će se i u kojim količinama u budućem razdoblju prodavati više, a što manje. A kad to znaju, trgovci mogu maksimirati mogućnosti prodaje, optimirati svoje opskrbne lance te minimizirati troškove zaliha.
Pionir u primjeni prediktivne analitike u hrvatskoj maloprodaji je Konzum koji, osim što je vrlo rano uočio prednosti AI-ja u pojednostavnjenju poslovnih procesa, pred svojim konkurentima ima još i tu prednost što je u sastavu Fortenova grupe, čiji je dio i tvrtka mStart koja u svom DataLabu razvija vlastite sustave za predviđanje potražnje. Jedno od najnovijih takvih rješenja koje upotrebljava Konzum automatsko je naručivanje voća i povrća. Modeli strojnog učenja analiziraju povijesne podatke, vremenske uvjete i sezonske trendove kako bi smanjili otpad i povećali dostupnost proizvoda, zaposlenicima to olakšava odlučivanje, a tvrtka tako optimira nabavu i smanjuje viškove zaliha lakopokvarljive i brzopokvarljive robe te – ostvaruje uštede. Profitirali su i kupci jer su dobili AI vage koje same prepoznaju voće i povrće koje se važe i čije je korištenje krajnje jednostavno i intuitivno. Inovacija je, kažu u Konzumu, izvrsno prihvaćena.
Kako drugi trgovački lanci koriste prediktivne alate te kako još umjetna inteligencija može pomoći trgovcima u prodaji doznajte u novom broju tiskanog i digitalnog Lidera.