S obzirom na pad prodaje i rast cijena električnih automobila, Tesla će otpustiti 10 posto svoje globalne radne snage, pokazao je to interni dopis kojega je Elon Musk, izvršni direktor Tesle, poslao zaposlenicima u nedjelju, a u koje je Reuters danas dobio uvid.
U prosincu 2023. ovaj drugi najveći svjetski proizvođač električnih automobila imao je 140.473 zaposlenika na globalnoj razini, od čega preko 20 tisuća ljudi radi u Teslinoj tvornici Fremont u Kaliforniji, što bi značilo da će više od 14 tisuća Teslinih zaposlenika u brojnim zemljama diljem svijeta ostati bez posla.
Povećanje produktivnosti
Iako se u dopisu ne navodi koliko će točno radnih mjesta biti pogođeno niti gdje, izvor upoznat s tim problemom (koji je htio ostati anoniman zbog osjetljivosti teme) za Reuters je izjavio da su neki zaposlenici već obaviješteni o otpuštanjima. Business Insider je pak doznao od dvije upućene osobe da su neki zaposlenici Tesle već izgubili su pristup svojim službenim e-mailovima.
– Dok pripremamo tvrtku za našu sljedeću fazu rasta, iznimno je važno sagledati svaki aspekt tvrtke za smanjenje troškova i povećanje produktivnosti – rekao je Musk u dopisu.
Zbog toga su u Tesli, kako se navodi, izvršili temeljit pregled organizacije i ‘donijeli tešku odluku o smanjenju broja zaposlenih za više od 10 posto na globalnoj razini‘.
Unatoč tomu što je Musk sada napomenuo da ‘ne postoji ništa što mrzi više‘ od otpuštanja, u prošlosti je često smanjivao broj zaposlenika u svojim kompanijama kako bi smanjio troškove. Primjerice, vrlo brzo nakon što je kupio Twitter (sadašnji X) 2022. godine otpustio je više od polovice zaposlenika.
Dionice u padu
Odmah nakon objave vijesti o otpuštanju 10 posto zaposlenika dionice Tesle pale su za više od 1 posto u ponedjeljak.
Zbog sporog prelaska potrošača s tradicionalnih vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem, od početka ove godine do sada dionice Tesle ukupno su pale za oko 31 posto, za razliku od drugih proizvođača električnih automobila poput Toyota Motorsa i General Motorsa, čije su dionice porasle za 45, odnosno 20 posto, prenosi Reuters.
Međutim, osim Tesle, energetski div BP također je otpustio više od deset posto radne snage u svom biznisu punionica električnih vozila, i to zbog istih razloga – oklada na brzi rast komercijalnih električnih vozila nije isplativa. Drugim riječima, potražnja za električnim vozilima značajno je usporila.
Kako je za Reuters objasnio Craig Irwin, viši istraživački analitičar u Roth Capitalu, ‘otpuštanja impliciraju da uprava očekuje da će se slaba potražnja zadržati‘.
Velike kamate i konkurencija
Naime, kako su izvijestili iz Tesle ovog mjeseca, globalne isporuke Teslinih električnih vozila u prvom tromjesečju ove godine pale su prvi put u gotovo četiri godine, i to za 20 posto u odnosu na treći kvartal 2023. te 8 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2023. Niti smanjenje cijena automobila koje su uveli prošle godine, pa čak i prvo marketinško oglašavanje u povijesti kompanije, očito nisu uspjeli potaknuti potražnju.
Musk je još u siječnju upozorio na usporavanje prodaje u 2024., rekavši da se kompanija nalazi ‘između dva velika vala rasta‘, a o financijskim rezultatima prvog tromjesečja izvijestit će 23. travnja.
Nadalje, s obzirom na to da su visoke kamatne stope smanjile apetit potrošača za skupim artiklima, Tesla je sporo unaprjeđivala svoje zastarjele modele automobila, ali i otkazala lansiranje dugo očekivanog jeftinog električnog vozila na koji su ulagači računali da će potaknuti rast masovnog tržišta.
Istovremeno, Teslini konkurenti u Kini, trenutno najvećem svjetskom automobilskom tržištu, izbacuju jeftinije modele električnih automobila. BYD je, primjerice, u četvrtom tromjesečju 2023. godine prestigao Teslu i postao najveći svjetski proizvođač električnih vozila prema tržišnoj vrijednosti, dok je sve jačo konkurent i Xiaomi. Sve se to odrazilo na Teslinu maržu, koja je u četvrtom kvartalu 2023. iznosila 17,6 posto, najmanje u više od četiri godine.
Niz otkaza
O otkazima u Tesli posljednjih se mjeseci već počelo šuškati. Bloomberg je tako još u veljači izvijestio da su u Tesli počeli identificirati najvažnije ljude u tvrtki.
Međutim, ovo nisu prva masovna otpuštanja u Tesli. U veljači prošle godine kompanija je otpustila 4 posto zaposlenika koji su radili na servisu autopilota u New Yorku, tik prije nego što su zaposlenici trebali pokrenuti sindikalnu kampanju. No iz Tesle su tada izjavili da otkazi nemaju nikakve veze s najavljenom sindikalnom kampanjom u postrojenju, nego da su zaposlenike otpustili zbog lošeg učinka.
Uz to, Tesla je prošle godine usporila zapošljavanje novih ljudi. Business Insider pisao je prošlog svibnja da je Musk čak počeo osobno odobravati sva nova zapošljavanja u Tesli.