Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Tri kompanijske mantre koje živi Nestleova tvornica u Sofiji

07. Lipanj 2022.
Tvornica Nestle u Sofiji

Kako se pripremiti i odjenuti za posjet tvornici slatkiša? Budete li u takvoj prilici, ne trebate razbijati glavu ovim pitanjima. Za sve će se pobrinuti domaćini. Preporučujem jedino da, ukoliko je ljeto i hodate u sandalama, ponesete sa sobom par pamučnih čarapa. Ne zato što je u pogonu hladno, već da ne bi na bose noge morali navlačiti najlonske nazuvke.

Za svakog proizvođača hrane na ovome svijetu najgora je noćna mora da će se u postupku proizvodnje negdje nešto dogoditi uslijed čega će u nekoj trgovini negdje na svijetu neki kupac naletjeti na zdravstveno neispravan proizvod. Ili, nedajbože, na proizvod opasan po zdravlje. A kad si najveća prehrambena kompanija na svijetu, onda moraš imati i apsolutno najrigoroznije standarde i pravila za puštanje gostiju u tvornicu. Nedavno sam se u to imala priliku osobno uvjeriti u Nestleovoj tvornici u Sofiji u kojoj se još od 2005. godine  za 35 tržišta u svijetu proizvode čokoladice KitKat te, od prije pola godine, i šareni Smarties bomboni.  

Mantra o održivosti 

Petar Stoilov, generalni direktor Nestlea Bugarska, iznimno je ponosan na 'svoju' modernu tvornicu iz koje na godinu na tržište izađe oko 18,5 tisuća tona slatkiša. Osobito je ponosan na njezin doprinos ispunjavanju Nestleova plana 'Net Zero Roadmap' kojim najveća svjetska prehrambena kompanija do 2050. godine želi ostvariti nulti utjecaj na okoliš. Održivost je, naime, jedna od Nestleovih mantri u poslovanju.

Plan je da prilagodbom poslovanja, transformacijom portfelja i reduciranjem otpada kompanija već do 2025. godine reducira emisije CO2 za 20 posto (u odnosu na 2018. godinu), da ih do 2030. godine prepolovi, a u narednih dvadeset godina potpuno eliminira. Transformacijom poslovanja tvornica u Sofiji već je, primjerice, posve prešla na korištenje obnovljivih izvora energije i uspjela smanjiti potrošnju vode za 67 posto. Vjeruju da u ovoj godini potrošnju vode mogu smanjiti za dodatnih četiri posto. Transformacijom portfelja, odnosno postupnim prelaskom na papirnatu ambalažu, već je smanjena potrošnja PET ambalaže za 50 tona na godinu, a uštedama na kartonskim pakiranjima potrošnja kartona smanjena je za gotovo 200 tona.

Do 2025. niti jedno pakiranje KitKata više neće biti u PET ambalaži. Samo reciklirajući papir. Smarties se u papir pakira već dvije godine. Za rast potrošnje papira Nestle će se planeti odužiti sadnjom 20 milijuna stabala svake godine.

A da bi ušli u pogone u kojem se ti slatkiši proizvode, prvo morate proći kratki tečaj kako se unutra ponašati: slijedite vodiča; ne približavajte se trakama i strojevima; na stubištima se obavezno pridržavajte za rukohovate… Ovo potonje je toliko ozbiljna stvar da će osobno direktorica tvornice svakog tko misli da po stepenicama može hodati kako želi upozoriti da se prihvati rukohvata.  Potom slijedi odijevanje: zaštitna kapa koja nije samo kapa već i pokrivalo za vrat i ramena, a mora biti dobro ugurana ispod radne kute; veliki štitnici za uši pak pomažu da zaštitna kapa stoji na mjestu; muškarci s bradama dobivaju dodatnu zaštitu za lice; žene koje su zanemarile unaprijed poslano upozorenje da se u tvornicu ne može ući u suknji morat će još navući i radne hlače; tko ima nalakirane nokte na rukama, mora navući rukavice; radne cipele obavezne su, a tko nema vlastite čarape umjesto njih dobiva najlonske nazuvke.

Tek kad vas tako temeljito opreme i kad posjetitelji izgledaju kao teletabisi, možete pristupiti standardnom postupku dezinfekcije prije ulaska u pogon. Posve nova kuta prelazi se valjkom za skupljanje (nepostojećih) čestica. Cipele se obrađuju na posebnom uređaju, a ruke se zasipaju s toliko sapuna da za ispiranje treba dobra minuta pod snažnim mlazom vode (eto gdje se još vode može uštedjeti!).

image

Proizvodnja KitKata

Takvi su postupci uobičajeni u svakoj tvornici gdje se proizvodi hrana (a i u mnogim drugim proizvodnjama), no u Nestleu učinili su i korak više. Kad izlazite iz pogona u kojem se proizvodi Kitkat, a prije nego što uđete u pogon za proizvodnju Smartiesa, dobivate novu kutu. Da se slučajno iz jednog pogona u drugi ne bi prenijelo nešto što se čak nije u njega ni moglo unijeti. I opet valjak za skupljanje čestica, čišćenje cipela, dezinfekcija ruku… Ajme meni!

Stiže veganski KitKat

No sigurnost je još jedna Nestleova mantra. Ne žele dozvoliti da im se omakne ni najmanja greška koja bi njihove proizvode dovela u medije pod naslovom 'povlači se s tržišta zbog zdravstvene neispravnosti'. A tu je također i mantra o zdravijim proizvodima, koja će, recimo, uskoro i na hrvatsko tržište dovesti veganski Kitkat. Ako se neuko (poput mene) odmah zapitate u čemu je razlika između 'obične' i veganske čokoladice, odgovor je u mliječnoj komponenti. Veganska čokoladica neće sadržavati mlijeko životinjskog već biljnog podrijetla.

Iako Hrvatska svakako nije zemlja velikog broja vegana, možda će veganski KitKat malo doprinijeti rastu prodaje konditorskih proizvoda Nestlea na našem tržištu. U toj je kategoriji Nestle u Hrvatskoj, naime, 'najtanji'. Kako iznosi Laurentiu-Florin Dimitriu, generalni direktor Nestlea za Hrvatsku, BiH te Sloveniju, ta je tvrtka u Hrvatskoj lani ostvarila prodaju vrijednu 40 milijuna švicarskih franaka. 

Daleko najbolji rezultat u Hrvatskoj ostvaruje s instant kavom, kategorijom u kojoj s 44,4 posto tržišnog udjela drži prvi poziciju na našem tržištu. Na prvom je mjestu, s udjelom od 19,9 posto, i sa žitaricama. Drugu poziciju drži s hranom za dojenčad (26,1 posto udjela) te s hranom za kućne ljubimce (18 posto udjela). U industrijskoj hrani (juhe, majoneze…) drže treću poziciju s 11,9 posto udjela, a s konditorskim su proizvodima tek na četvrtom mjestu (5,2 posto udjela).

image

Proizvodnju čokoladica u tvornici u Sofiji razgledao je i Laurentiu-Florin Dimitriu, generalni direktor Nestlea za Hrvatsku, Sloveniju i BiH (prvi s lijeva)

Proizvodne trake s kojih u tvornici u Sofiji silaze dva vjerojatno najpoznatija Nestleova brenda slatkiša slične su proizvodnim trakama i u drugim tvornicama konditorskih proizvoda. Na jednoj strani u kotlove ulaze sastojci, na drugoj strani izlaze gotovi proizvodi. U međuvremenu, u svakoj od brojnih faza proizvodnje, radnice uz traku budnim okom fokusirano prate što se na traci događa te s trake uklanjaju komade koji nisu besprijekorni. Takvih nema mnogo, svakako ih je mnogo manje nego što sam vidjela u sličnim pogonima u sličnim tvornicama, ali ih ima i završavaju u kanti kraj trake.

Tragičan trenutak spoznaje

Za mene osobno to je u tvornici u Sofiji bio tragičan trenutak. U svakoj tvornici slatkiša u kojoj sam ikad bila posjetiteljima je bilo dozvoljeno, štoviše gdjegdje čak i poticano, da iz tih kanti izvade što im se sviđa i to pojedu. Kako je meni od svih sastojaka Kitkata najdraži vafl, sline su mi potekle kad sam opazila kantu s tek neprimjetno oštećenim vaflima. Ali – ne! Ne daju! Nije da mi ne bi dali pojesti vafl, već je u pogonu najstrože zabranjeno jesti.

A baš sam se pitala kako to da su bugarske radnice u tvornici slatkiša tako mršave.

19. travanj 2024 23:38