Nije nužno uzeti metlu ili lopatu u ruke i rame uz rame sa svojim zaposlenicima fotografirati se za kakav medij da bi se poslala poruka o društvenoj odgovornosti u poslovanju. DOP su i sponzorstva i donacije jednako kao i briga za okoliš, zaposlenike, lokalnu zajednicu, održivost…
Kada bi netko u ovome trenutku zucnuo ‘DOP’, priznajte, većini bi iskrsnula slika Zvečeva i 600 doniranih čokolada za Severinu i Igora. Mudar ili promašen potez, nije na nama da sudimo. Znamo samo da je DOP kudikamo više od tih nesretnih čokolada. DOP su i sponzorstva i donacije jednako kao i briga o okolišu, zaposlenicima, lokalnoj zajednici, održivosti. A DOP je najviše onda kada se vrh kompanije, zajedno sa zaposlenicima, aktivira ‘na djelu’. Ali ne, to ne znači nužno uzeti metlu ili lopatu u ruke i rame uz rame slikati se za kakav medij, ne bi li se u eter odaslala poruka o tome kako je kompanija (hijerarhijski harmonično) svjesna svoje društvene odgovornosti. Akcija znači djelovati usklađeno od vrha do dna. Uvijek. I onda kada se ugase svjetla reflektora.
U Hrvatskoj ne nedostaje takvih (uglavnom većih) kompanija, mnoge se kao ogledni primjeri godinama navode u raznim izvještajima, a 20 ih je svojedobno završilo i u knjizi ‘Zbirka studija slučaja društveno odgovornog poslovanja’ – od Avona, Erste banke, Hartmanna, Hauska&Partnera, Holcima, JGL-a do King ICT-a, Končara, Konzuma, PBZ-a, Vetropack Straže.
Važna škola
Među društveno svjesnijim kompanijama oduvijek visoko kotira i Vipnet, koji je obilježavanje 15 godina poslovanja iskoristio za pokretanje sveobuhvatnog programa društveno odgovornog poslovanja prigodnoga naziva ‘Čini pravu stvar‘. U sklopu te prave stvari kontinuirano se (ne samo jednokratno i prigodno) provode aktivnosti na nekoliko različitih područja – zaštite okoliša i zelenoga poslovanja, edukacije i korporativnoga volontiranja.
– Zaposlenici Vipneta odlično su prihvatili program i aktivno se uključili u njega, a u prilog tome govore i brojke, više od 20 posto zaposlenika sudjelovalo je u programu, odrađeno je više od tisuću šesto volonterskih sati na različitim aktivnostima, poput rada s djecom, čišćenja okoliša, rada sa starijima i nemoćnima te informatičkog opismenjavanja. Upravo za program korporativnog volontiranja Vipnet je prošle godine osvojio međunarodno priznanje, srebrni Stevie Award. U sklopu toga programa pokrenut je i projekt uređenja i opremanja gradskih kupališta, pa je u dvije godine kompanija opremila i uredila slatkovodna kupališta u osam gradova i četiri županije – objašnjavaju u Vipnetu.
Dodaju da su još najveći privatni donator za razminiranje u Hrvatskoj, izdvojivši dosad milijuna kuna s pomoću kojih je razminirano gotovo milijun i pol četvornih metara površine zemlje. Posebno važnom smatraju svoju društveno odgovornu ulogu u obrazovanju. Kako bi mladima olakšali prelazak iz sustava obrazovanja u svijet rada i potaknuli pozitivne trendove u zapošljavanju, pokrenuli su jednogodišnji plaćeni program ‘Vip alumni’. Cilj? Profesionalni i osobni razvoj mladih stručnjaka te stjecanje prvoga radnog iskustva (onog bez kojeg ih nitko na natječajima neće ni pogledati). Tijekom godine dana trajanja Vip alumni programa polaznici su u mentorskom radu s kompanijskim menadžerima i rukovoditeljima, stručnim edukacijama, uključivanjem u korporativne projekte i razmjenu unutar Telekom Austria Grupe, stekli vrijedno radno iskustvo.
– Iz godine u godinu nadograđujemo prakse upravljanja ljudskim potencijalima radi izgradnje radnog okružja u kojem zaposlenici mogu ostvariti svoj puni potencijal. Jedna smo od prvih tvrtki u Hrvatskoj kojima je dodijeljen certifikat MAMFORCE, priznanje za obiteljski osviještene tvrtke koje svojim zaposlenicima omogućavaju ravnotežu između poslovnoga i privatnog života, uz jednake mogućnosti razvoja karijere – zaključuju u kompaniji.
Oživljeni kamenolomi
Holcim Grupa odavna nastoji svojim poslovnim odlukama uravnotežiti ekonomski rast, zaštitu okoliša i društvenu odgovornost. Aktivno uključivanje u život lokalne zajednice jedno je od šest područja koje si je Holcim postavio unutar društvene odgovornosti.
– Proizvodnja cementa i agregata ovisi o dugoročnoj dostupnosti sirovine u kamenolomima. Stoga pozorno i dugoročno planiramo svaku fazu u upravljanju i upotrebi sirovina. Uključujući i revitalizaciju, koja se planira već sad, dok kamenolomi još rade, te se planiraju financijska sredstva kako bi ostvarenje revitalizacije bilo osigurano. Recimo, nekoliko mjeseci nakon što smo kupili kamenolom u Očuri, počeli smo revitalizaciju dijela kamenoloma koji se više nije upotrebljavao u procesu proizvodnje, pa smo zajedno sa zaposlenicima na nekoliko etaža posadili više od tisuću stabala crnog bora. S obzirom na to da oko kamenoloma nema crnoga bora, a Holcim u svijetu potiče bioraznolikost, rodila se ideja da postavimo test. Naravno, na stručan način. Na takvim projektima, zajedno sa Šumarskim institutom iz Jastrebarskog, surađujemo još od jeseni 2007. – vele u kompaniji.
Čini se da svijest o društvenoj odgovornosti nekako najlakše raste kod kompanija u vlasništvu stranoga kapitala (valjda zato što ih ne brinu brige preživljavanja).
Kultura jednakosti
Tako, recimo, u Vetropack Straži svi zaposlenici poduzeća osobno vjeruju u filozofiju kako se navike vezane uz pravilan odnos prema okolišu stječu već u dječjoj dobi, pa su onda aktivno uključeni u projekte namijenjene djeci kakav je i projekt ‘Staklo, naš prijatelj’. Poduzeće također odlikuje kultura jednakosti i aktivnog angažmana svih zaposlenih, pa su u proces razvoja ljudskih potencijala uključene sve hijerarhijske razine i funkcije. Time, kažu, pokazuju da su upravo ljudi temelj održivog budućeg razvoja. Ono što povezuje sve takve odgovorne tvrtke i njihovu akciju na djelu jest odustajanje od krutih hijerarhijskih struktura, vjerovanje u sve zaposlenike, ma gdje (pozicijski) bili, i poticanje na preuzimanje inicijative. Opet ne nužno i ne samo u stilu ‘lopatu u ruke’.