Hrvatska
StoryEditor

I Hrvatska ima svoje adute za industriju koja je prestigla Hollywood

29. Ožujak 2014.
Piše:
lider.media

Na FER-u je jučer održan Game Developers Forum koji je po prvi put na jednom mjestu okupio najjače snage industrije igara u Hrvatskoj, jedne od najbrže rastućih grana ICT industrije koja ima veliki potencijal zadržavanja mladih visokoobrazovanih stručnjaka u Hrvatskoj.

Cilj konferencije koja je održana u organizaciji časopisa VIDI bio je približiti mladima ovu industriju koja je po popularnosti i zaradi premašila hollywoodsku filmsku industriju te u mnogim državama svijeta zauzela ozbiljno mjesto u razvoju njihova gospodarstva. Procjene su da će u ovoj godini industrija videoigara u svijetu zaraditi 100 milijardi dolara što je čak za 82 milijarde više nego što se očekuje u filmskoj industriji.

Hrvatska ima nekoliko uspješnih proizvođača mobilnih i računalnih igara koji su postali stopostotni izvoznici, vrlo poznati u svijetu. Najveći od njih, Croteam, Cateia Games, Dreamatrix i Nanobit svoja su iskustva iznijeli na Game Developers Forumu te naglasili kako neprestano traže nove mlade snage koje imaju želju raditi u svijetu videoigara. Pri tom su naglasili kako im nije dovoljno samo školovanje već da svaki njihov zaposlenik mora imati strast i ljubav prema igrama, moraju biti gameri da bi taj svijet razumjeli.

Edukacija stoji više od 70.000 eura

Kad se govorilo o edukaciji mladih, profesorica Željka Mihajlović sa Zavoda za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave na FER-u istaknula je kako školovanje jednog FER-ovca stoji puno više od 70.000 eura s čime se obično barata u javnosti te da treba na sve načine zadržati takve školovane ljude u Hrvatskoj, a ova industrija je upravo dobra prilika za to. 

Koliko je veliki interes mladih za game industriju u Hrvatskoj potvrdili su i iz nedavno otvorene prve hrvatske škole za game dizajn Machina koja trenutno ima 220 polaznika. U njoj su predavači iskusni članovi developerskih timova koji mladima, osim klasične edukacije, odmah ukazuju kojim putem krenuti ukoliko se odluče sami pokrenuti posao.

- Ni jedan početak nije lagan, pa tako nije bio ni naš. Mi smo našu skoro gotovu igru Serious Sam poslali na 30-tak adresa i vjerujem da nitko nije ni pogledao o čemu se tu zapravo radi. Primijetili su nas tek kada smo jednu od 40 razina pustili besplatno. Svatko ima drugačiju priču kako uspjeti i svatko se snalazi na svoj način – rekao je Alen Ladavac iz Croteama, developerskog tima koji je kasnije sa Serious Samom u svijetu postao konkurentan i najvećim svjetskim studijima, a u Hrvatskoj se smatraju doajenima industrije videoigara.

Žanr je važan

Krešimir Špes iz Cateia Gamesa naglasak je stavio na važnost odabira žanra kod proizvodnje igara.

- Mi smo odabrali casual igre jer ih igraju žene od 30 do 65 godina. Naša firma raste, stalno izbacujemo nove naslove i to sve na 2D igrama žanra „kućanice“. Ne smije se zanemariti činjenica da su to žene koje imaju kreditne kartice, mogu i vole trošiti, a pritom ne znaju piratizirati. A za nas to znači uspjeh – dodao je Špes.

Koliko je u svijetu važna industrija mobilnih igara govorio je Alan Sumina, osnivač tvrtke Nanobit, koja je krenula s izradom mobilnih aplikacija, ali se vrlo brzo prebacila na proizvodnju mobilnih igara za iOS. Do sad su izdali 12 igara i danas imaju više od 15 milijuna preuzimanja. Istaknuo je kako je kod mobilnih igara jako važan marketing.

- Najbolja stvar je kada netko igra vašu igru i preporuči je svom prijatelju. Organskim marketingom možete bez uloženog novca dobiti veliku bazu korisnika kojom kasnije nudite svoje nove proizvode - naglasio je Sumina.

Marko Banjac iz Dreamatrixa iznio je ideju kako bi i Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) mogao pod svoju ingerenciju uzeti i razvoj videoigara te na neki način izjednačiti tu industriju s filmskom industrijom jer bi s takvim poticajima nastalo na desetke zanimljivih igara koje bi vrlo brzo našle svoju publiku na svjetskom tržištu.

HAVC bi trebao promovirati i videoigre

- U Velikoj Britaniji BAFTA promovira ne samo film već i televiziju i videoigre. To je ono što bi kod nas trebao raditi HAVC. Na kraju krajeva, on i u nazivu nosi termin „audiovizualni“ što znači upravo to. Time bi se život hrvatskih developera olakšao, mogli bi se natjecati za poticaje, a ovako se uglavnom sami financiramo – napomenuo je Banjac.

Kristijan Mršić iz Momentum studija sudionicima konferencije obratio je pozornost na važnost „ljudskog“ efekta u izradi igara. Mnogi zaboravljaju da je tehnologija samo alat i kako iza svakog dobrog projekta stoje čovjek i njegovo znanje. Treba razmišljati i kao umjetnik i kao psiholog, a ne samo programirati

Industrija videoigara u Hrvatskoj postoji već nekoliko godina i tek slijedi njezina ekspanzija. Iako smo mala zemlja, samo u ovoj godini izlazi najmanje 15 računalnih igara koje će se prodavati u cijelom svijetu. Industrija videoigara prilika je i za mnoge nezaposlene, potencijala za napredak ima mnogo, a za početak i ne treba puno novca. Tek jedan stol i kompjutor na njemu – zaključak je prvog Game Developers Foruma, no svakako vrijedi i da svijet game industrije nije raj u kojemu ćete uživati već vrlo okrutno okruženje u kojem je umijeće opstati, ali je zato nagrada velika.

28. travanj 2024 06:48