Hrvatska
StoryEditor

Nabavna cijena ključ je formiranja prodajne cijene

27. Studeni 2014.
Piše:
lider.media

U drugom dijelu 9. Konferencije o nabavi u organizaciji poslovnog tjednika Lider prezentirani su primjeri eAukcija i eNabave, ali i uloga kontrolinga u lancu nabave. Konferencija je zatvorena radionicom Upravljanje promjenama koju su vodile Gordana Bauer i Tanja Kranjc.

Jasmina Očko iz Kontroling Kognoska istaknula je da sve kreće od nabavne cijene, a na nju se nadograđuju ostali troškovi kako bi se mogla formirati prodajna cijena. Kroz primjere dva poduzeća objasnila je kako postoje različiti parametri prilikom nabave cijene, a istaknula je da se često ne daje dovoljna pažnja nabavnoj cijeni kod davanja rabata.

- Cijela poslovna politika mora se temeljiti na nabavnoj cijeni jer se ta pogreška ne može ako ispravljati. Trba znati da se nabavne cijene znaju formirati kroz neko vrijeme jer dobavljači znaju mijenjati cijene i onda se nabavna vrijednost zna smanjiti – rekla je Očko.Ističe da proces nabave može imati i veliki utjecaj na likvidnost jer troškovi nabavke su jedni od najvećih troškova u kompaniji.

- Zalihe moraju biti optimizirane da ne bi zarobljavali kapital što je bitno kod likvidnosti kompanije. Kontroling dijeli proizvode u četiri kategorije - nisu dozvoljene nestašice, dozvoljene iznimne nestašice, dozvoljene nestašice i prodaja po narudžbi – zaključila je Očko.

Zoran Zorić rukovoditelj Strateške nabave u Ericsson Nikola Tesli govorio je o odgovornom poslovanju u nabavi, te je istaknuo da Ericsson u sklopu cijele grupacije iznimno pazi na svoj ugled i ne žele da ih se dovodi u vezu s dobavljačima koji ne poštuju kodeks ponašanja.- Kod nas svaki nabavni ugovor ima ugrađene zahtjeve iz kodeksa ponašanja, ali ono što je bitno da mi periodično, na razne načine, u svim fazama nabavnog procesa, kontroliramo drže li se dobavljači toga – istaknuo je Zorić.

U ENT svi zaposlenici potpisuju Kodeks poslovne etike, a cilj ENT nabave je da osigura da i svi sudionici lanca opskrbe poštuju zahtjeve iz Kodeksa ponašanja. To od nas očekuju ne samo naši kupci, nego i svi ostali naši „stakeholderi“, npr. investitori, javnost itd.

- Moramo imati širu sliku kada naručujemo nešto, moramo se pitati želimo li raditi s kompanijama koje se ne ponašaju transparentno, etično i društveno odgovorno. Mi u ENT ne želimo ulaziti u rizike da surađujemo s nekim tko ne poštuje te osnovne vrijednosti kodeksa ponašanja – pojasnio je Zorić.

Dodao je da kod izbora dobavljača šalju upitnike o kodeksu ponašanju i to im je jedan od bitnih kriterija u izboru dobavljača. - U turbulentnom globalnom poslovnom okruženju, važnost odgovornog poslovanja u nabavi postaje sve veća. To je jedna od glavnih poluga u ciljevima kompanija da budu percipirane kao pouzdan partner na tržištu, ali i u širem društvenom kontekstu – zaključio je Zorić.

 

Daniel Pavlić iz Risa i Mato Vukić iz Podravke predstavili su sutav eNabave i eAukcije koje je Podravka implementirala. Prikazano je simulacija eAukcije sudionicima kongresa, a na pitanje iz publike istaknuli su da je to novi alat i da su oprezni u uvođenju eAukcije u svoje poslovanje. Program je završen okruglim stolom na temu Category Managment za uspješnu nabavu pod moderatorskom palicom Vesne Jungić Tišljar iz Pharmasa. Mirela Senica iz IBM pojasnila je situacija na ovom području.

- Kategorizacija je dosta dinamična i tu su svakodnevne promjene. Najbitnije je da su naši ljudi educirani i da zaposlenici znaju što rade. Radi se o velikom poslu koji nije lako odraditi – rekla je Senica.Implementacija Category Managmenta u Atlantic odvijala se paralelno s centralizacijom nabave, te je Danijel Banek iz Atlantica grupe objasnio probleme na koje su naišli.

- Uvijek su isti izazovi, otvara se mogućnost velikih ušteda, ali postoji interni otpor. Uvijek će biti otpora kada netko gubi moć odlučivanja, a jedini način da ga se slomi je diplomatski i pametnim pristupom, te rezultatima ga se može slomiti. Treba shvatiti da nije to borba mi protiv vas nego da radimo zajedno – rekao je Banek.

Državni ured za središnju nabavu osnovan je 2010. godine u jeku pregovara s Europskom unijom, a jedan je od rijetkih državnih ureda koji ima veliku fluktuaciju zaposlenih. Trenutno ih radi 12, a brinu su za sva tijela središnje državne uprave.

- Osnovani smo s namjerom ušteda u proračunu, neke od naših premisa su bili uvažavanje kvalitete, cijene, ekoloških standarda. U četiri godina rada odrađeno je preko 2,5 milijarde ugovora, a mi radimo pod velikim lupom javnosti. Teško je odrediti integritet u okruženju jer se traže uštede u teškoj situaciji, a u uredu sada radi 12 službenika koji rade veliki posao – rekla je Ivančica Franjković .

Situaciju u Ericsson Nikola Tesli pojasnio je Zorić koji je približio kako se rade strategije nabava.- Postoje tri razine – globalna, regionalna i lokalna. Na globalnoj razini definira se struktura kategorija, a u Ericssonu imamo oko 20 kategorija oko kojih se brinemo. Strategija se radi po potrebi, nekad se usklađuje kvartalno, godišnje ili dvogodišnje. Radimo u brzo razvijajućim korporacijama i teško je pratiti sve promjene. Naglasak mora biti na razvoju kompetencija i timskom radu – dodao je Zorić.

22. studeni 2024 08:29