Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Problem je što nabava nije zastupljena u upravama tvrtki

26. Listopad 2023.
Konferencija o nabavi 2023. Draško Jelavićfoto Ratko Mavar
Pišu: Marija Crnjak i Anamarija Mujanović

Kadroviranje je ključan segment koji se treba prilagoditi novim okolnostima u nabavi na tržištu koje se jako brzo mijenja, istaknuo je na 18. Konferenciji o nabavi Niranjan Seshadri, savjetnik u tvrtki Mahle, koji je u sektoru nabave zadnjih 15 godina, i koji je bogato iskustvo stekao u kompanijama u sedam zemalja u kojima je živio prije Slovenije.

Za početak, Seshadri smatra značajnim problemom činjenicu da nabava nije zastupljena u upravama tvrtki, što dolazi do izražaja svaki put kad treba donositi brze odluke. Čak i unatoč tome što se preporučuje proaktivna umjesto reaktivne strategije poslovanja.

Druga velika tema je smjena generacija, te ulazak novih generacija na tržište rada i proces donošenja odluka. 

Umjesto da se čudimo novim generacijama, poručuje stručnjak, ne samo da ih možemo iskoristiti za korištenje tehnologija i izravnost u komunikaciji, već je pametno uključiti ih u upravu, smatra Seshadri koji je sudionicima konferencije podijelio i niz tips&tricks-a koji će im pomoći da se nose s novom stvarnošću.

image

Konferencija o nabavi 2023. Niranjan Seshadri

foto Ratko Mavar

Kako se danas u svemu govori o umjetnoj inteligenciji tako se moralo o njoj progovoriti i u prepunoj dvorani na Konferenciji o nabavi. James Marland, globalni podpredsjednik u centru izvrsnosti za nabavu kompanije SAP održao je predavanje pod naslovom ‘Hoće li C3PO zamijeniti CPO?‘ u kojem je govorio o tome da umjetna inteligencija može generirati kakve god fotografije želimo, može smišljati šale, pisati poeziju pa čak slati i mailove, a danas sve postaje još opasnije zbog kontinuiranog širenja ovih novih alata u sve segmente života. Pa hoće li nas tamo neki robot zamijeniti? Vrlo vjerojatno ne.

– Imamo jedan chatbot koji funkcionira unutar MS Teamsa, u takvom je okruženju prirodno imati tehnologiju kao što je chatbot jer vam on govori gdje je zapelo u određenoj komunikaciji, odnosno u poslovnom procesu – kazao je Marland.

Iako SAP koristi više chatbotova u svom poslovanju te iako oni mogu pružiti pomoć u kreiranju strategija, odgovarati na mailove, davati ključne informacije… nemaju ‘soft skills‘ koji zaključuje kompletan posao u području nabave, ipak je tu potreban čovjek.

image

Konferencija o nabavi 2023. James Marland

foto Ratko Mavar

Obveza ESG izvještavanja koja stupa na snagu već 2024. godine za velike, a u godini kasnije i za male i srednje tvrtke, značajno će transformirati lance dobave koji će se morati prilagoditi s ciljem smanjenja ugljičnog otiska, istaknuo je Milan Ora, direktor i vlasnik tvrtke Lognet. Lognet u zadnjih 15 godina razvija softvere za logistiku, u kojoj značajan udjel čini nabava, s bogatim iskustvom za organizaciju prijevoza u jugoistočnoj Europi.

– U novim okolnostima poslovanja i uvođenju održivih rješenja najveći utjecaj vidjet ćemo u lancima dobave, a oni kreću od nabave. Postoje alati koji će vam uštedjeti jako puno energije i troškova te vam omogućiti da budete inovatori – pojasnio je Ora, predstavljajući Lognetov alat Lognet Carbon Accounting.

Radi se o alatu koji je potpuno automatiziran, i računa ugljični otisak svakog prijevoza. Korisnicima donosi konzistentnost i rasterećuje zaposlene. 

image

Konferencija o nabavi 2023. Milan Ora

foto Ratko Mavar

Uistinu zanimljivo predavaje o upravljanju kompleksnošću u poslovanju kroz nabavne strategije održao je Draško Jelavić, osnivač i izvršni direktor kompanije Cirtuo koji se godinama bavi nabavnom strategijom te iz prve ruke može reći koliko je komplicirano sastavljanje nabavne strategije.

– Nabava možda prije nije bila toliko važna, a ono što vidimo u posljednje tri ili četiri godine i promjene koje sami vidite u praksi pokazuju zapravo da se kompleksnost u nabavi i poslovanju znatno povećava – izjavio je Jelavić dodajući da je danas učestala tema održivosti u suprotnosti s vječnom temom nabave, a to je rezanje troškova. Ipak, poručio je, danas imamo ‘sve alate i metode da nabavu dignemo na jednu višu razinu‘. 

Kako je rekao, danas se sve svodi na dva ključna pitanja, a to je tko su stakeholderi i koji su to izazovi koje je potrebno preskočiti da bi se ispunili poslovni zahtjevi. 

– Mi smo primijetili da se strategije u nabavi mogu napraviti i bez market insidea pa ih kasnije možete nadograditi – tvrdi Jelavić koji je pritom rekao da se danas puno priča o data-drivenu, AI-ju i sličnom, no pravi se biznis može napraviti i samo kroz razgovor sa stakeholderima

– ChatGPT i AI će vas jako teško zamijeniti jer je po pitanju izrade strategije potrebno iznimno mnogo soft skillsa jer vaše odluke dolaze iz razgovora sa stakeholderima – objasnio je Jelavić dodajući da ‘kada slušate svoje stakeholdere znate u kojem smjeru ići i kako ostvariti svoje ciljeve u nabavi‘. 

Predavanje je izvršni direktor Cirtua zaključio rekavši da je iznimno teško zamijeniti ljudsku inteligenciju u nabavi te je uvjeren da će ona ostati u njenoj srži, odnosno ključnim područjima nabave.

image

Konferencija o nabavi 2023. Niranjan Seshadri

foto Ratko Mavar
14. srpanj 2024 00:04