Svijet
StoryEditor

Počeo je Black Friday – unosna potrošačka groznica koja se brzo širi svijetom

27. Studeni 2014.
Piše:
lider.media

Crni petak, odnosno Black Friday, naziv je za petak koji, inicijalno u SAD-u, slijedi nakon Dana zahvalnosti. Još od 2005. godine Crni petak je dan u godini u kojem se obavi najviše kupovina, a simbolički označava početak božićnih, odnosno prazničnih šopinga.

U Americi je taj dan rezerviran za najveće rasprodaje, ali posljedično i za najveće gužve u trgovinama, šoping centrima i prometu. Na žalost, zabilježeni su i brojni primjeri nasilja, a povremeno čak i smrtni slučajevi. Prošle je godine u SAD-u za vrijeme Crnog petka zabilježen profit od ukupno 57,4 milijarde dolara, od čega su 1,2 milijarde dolara rezultat online kupnje. Čak 141 milijun ljudi je odlučio obaviti kupnju upravo na taj dan.

Ove se godine, u odnosu na prošlu, predviđa rast potrošnje između 4 i 4,5 posto. Unatoč zabilježenom padu potrošnje u SAD-u u rujnu, očekuje se da će pad cijena goriva dati vjetar u leđa šoping maniji. Istraživanje Accenture Researcha tvrdi da će ove godine 66 posto Amerikanaca kupovati na taj dan. Ta brojka označava porast u odnosu na prošlu godinu, kada je isto izjavilo 55 posto ispitanika, te u odnosu na 44 posto, koliko je zabilježeno 2007. godine.

Online kupnja također doživljava uzlet. Naime, 32 posto ispitanika više, u odnosu na prošlu godinu, je izjavilo kako će Black Friday šoping obavljati preko računala, tableta ili mobilnog uređaja. Pritom je 63 posto ispitanika izjavilo kako će kupnju obavljati preko računala, a 24 posto ispitanika planira koristiti smartphone. 13 posto izjavilo je kako planiraju koristiti društvene mreže da bi došli do informacija, što je rast u odnosu na 11 posto prošle godine i 8 posto 2012. godine.

Koliko Amerikanci planiraju potrošiti?

Najviše ispitanika, njih 36 posto, u klopu Crnog petka namjerava potrošiti između 250 i 500 dolara. 15 posto kupaca planira potrošiti više od tisuću dolara, a onih koji planiraju potrošiti manje od 50 dolara je svega sedam posto. Očekuje se da će se na božićne poklone potrošiti u prosjeku 718 dolara. Od onih koji ove godine planiraju potrošiti više, 22 posto je kao razlog navelo sigurniju poslovnu situaciju.

Američka trgovačka komora predviđa da će prodaja u studenom narasti na 616,9 milijardi dolara, što je rast od 4,1 posto. Prošle je godine postotak rasta iznosio 3,1 posto.

Black Friday postaje globalni fenomen

Manija šopinga na Crni petak najprije se proširila na Kanadu, gdje su trgovci odlučili pokrenuti trend kako bi spriječili nebrojene Kanađane da zbog šopinga u studenom prelaze granicu. Black Friday sve veću popularnost bilježi i u Indiji. Razlog je rastući broj e-trgovina kao i, u Indiji generalno prisutna, orijentiranost na popuste.

Odnedavno, tvrtke kao što se Amazon i Apple pokušavaju ideju Crnog petka progurati izvan Sjeverne Amerike, primjerice u Ujedinjenom Kraljevstvu. Tamo se Black Friday prvi put pojavio 2010. godine, posredstvom Amazona. The Guardian piše kako je fenomen ove godine poharao cijeli trgovački sektor. Trgovci se svim sredstvima bore za kupce, budući da je potrošnja, unatoč ekonomskom oporavku, i dalje niska. Predviđa se da će se ove praznike potrošiti 2,3 milijarde funti više nego prošle godine, što je rast od 2,6 posto.

Od 2012. godine e-trgovci Black Friday promoviraju i u Australiji. U Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj ova trgovačka inicijativa je još u povojima.

Od ove godine će i Kinezi moći sudjelovati u američkoj potrošačkoj maniji. Naime, skupina luksuznih maloprodajnih lanaca se udružila s najvećom kineskom platformom za usluge plaćanja – Alipayem.

Crni petak se pojavio i u Hrvatskoj. Tako je trgovina Harvey Norman na neke artikle najavila sniženja i do 90 posto, posebnu ponudu najavio je lanac namještaja Jysk i brojni drugi. Jedna domaća Internet stranica – www.crnipetak.com.hr – sve je ponude objedinila na jednom mjestu.

18. svibanj 2024 06:06