Zsolt Pozvai, predsjednik Uprave globalne konzultantske tvrtke Develor International, s velikim međunarodnim iskustvom u prodaji, marketingu i reklamnoj industriji na Liderovu konferenciju Marketing&Sales stigao je iz Mađarske, čekajući sat i pol na ulaz u Hrvatsku. Bio je vidno zadovoljan što pred sobom ima fizičku publiku nakon tri mjeseca lockdowna.
A njegova tema predavanja je upravo bila nova uloga menadžera i lidera u ovim turbulentnim vremenima koja su kod mnogih izazivala ljutnju, frustracije i iscrpljenost. Rad od kuće kroz kojeg su mnogi prošli bio je veliki izazov i ne uvijek samo pozitivno iskustvo. Živimo, kaže Pozvai, u VUCA svijetu (nestalnost, nesigurnost, kompleksnost i dvosmislenost) koji će ostati i kada Covid-19 bude prošlost. I tu do izražaja dolaze nove metode upravljanja poslovnim organizacijama.
- Postoji teza koja kaže da ne valja mijenjati tim koji pobjeđuje. Ja mislim da to nije točno. Liverpool je trenutno jedan od najboljih klubova na svijetu, a ima kontinuirane promijene sastava igrača. Mislim da je razlika u treneru. Pravi lideri donose promjene, znaju kako pobijediti, znaju bolje motivirati ljude, ispuniti očekivanja i u zadnjoj minuti promijeniti tijek igre – kaže Pozvai.
Često menadžeri viču na svoje zaposlenike da 'stisnu jače', rade više. Oni to i rade, ali zapravo ne znaju što trebaju raditi drukčije i kamo idu. A stvari se toliko brzo i intenzivno mijenjaju, da ono što smo radili danas, sutra više ne vrijedi.
Postoje, kaže Pozvai, tri osnovna pokretača zaposlenika: kompetencija, motivacija i svjesnost o očekivanjima koje klijenti nameću danas i sutra.
U ovim drukčijim modelima rada, bilo je bojazni da će zaposlenici, radeći doma raditi manje, da su lijeni i neće raditi dovoljno. Iluzija je, misli Pozvai, da su takvi ljudi produktivniji u uredu. Ako su lijeni doma, bit će lijeni i na poslu.
- Ako primjenjujete mrkvu i batinu stalno morate tjerati ljude. Puno bolja opcija je unutarnja motivacija koja s jedne strane omogućuje bolje rezultate, a s druge menadžer ne mora stalno biti uz radnika. Ako ti objasnim što očekujem, koja je svrha onoga što radiš, onda ću te motivirati, imat ćeš osjećaj da si dio šire i veće priče. Kao i u ratu, ljudi se bore radi svrhe, a ne novca. Bonus, kompenzacija ili kazna neće promijeniti igru. Unutarnja motivacija puno je učinkovitija od mrkve i batine - ističe Pozvai.
Objasnio je i kako postoje dva mindseta: fiksni i rastući te da je ključno da menadžeri definiraju koji zaposlenici pripadaju kojoj vrsti. Fiksne kompetencije su statične, dok rastuće žele stalne izazove i daju bolje rezultate. Jedni se vesele promjenama i novim projektima, drugi im pružaju otpor. Jedni će feedback shvatiti kao kritiku, drugi će na njemu zahvaliti. Dobra vijest je da se ljudi mogu mijenjati.
Postoji pet do šest ključnih ponašanja koja su bitna za posao, za marketing i prodaju. Ako ih ne znate definirati, ne možete zadovoljiti ni poslovni rezultat – zaključuje Pozvai.