Tehno
StoryEditor

Banke, telekom operateri i ministarstva bez većih tehničkih problema, CrowdStrike preuzeo odgovornost

19. Srpanj 2024.

Veliki globalni računalni kvar nije značajnije utjecao na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Hrvatskoj, izvijestila je u petak Hrvatska udruga banaka (HUB).

- Prema trenutno dostupnim informacijama poteškoće na svjetskoj razini nisu značajnije utjecale na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Republici Hrvatskoj. O mogućim zastojima u redovitom pružanju određenih usluga HUB i banke će pravovremeno te ažurno informirati svoje korisnike i čitavu javnost - odgovor je HUB-a na upit Hine.

Svjetske aviokompanije, zračne luke na najmanje četiri kontinenta, zdravstveni sustavi, banke, telekomi, mediji i druge tvrtke, institucije i organizacije u petak imaju poteškoća u radu zbog velikog računalnog kvara koji im ruši sustave. Uzrok kvara je software Falcon Sensor tvrtke za kibernetsku sigurnost CrowdStrike, koja je i preuzela odgovornost.

Od većih hrvatskih banaka, određene tehničke poteškoće detektirale su Erste banka i Addiko banka.

- Erste banka i Erste Card Club zasad nisu zabilježili veće tehničke poteškoće u radu digitalnih usluga, a koje bi bile povezane s globalnim poteškoćama. Digitalno bankarstvo, uključujući i aplikacije George i KEKS Pay, kao i transakcijsko i kartično poslovanje uredno funkcioniraju. Zbog poteškoća koje ima jedan od naših dobavljača, određene tehničke smetnje prisutne su jedino u segmentu slanja SMS poruka prema korisnicima što posljedično podrazumijeva i sporadične poteškoće u korištenju nekih manjih usluga, poput digitalnog zahtjeva za izradu kreditne kartice putem ECC mobilne aplikacije ili digitalnog otvaranja Georgea - rekli su iz Erste banke. 

O tehničkim problemima su izvijestili i iz Addiko banke.

- Kao i velik broj organizacija diljem svijeta, suočeni smo s tehničkim problemom (The Global CrowdStrike Glitch) zbog kojeg su tijekom jutra bile nedostupne neke od usluga Addiko banke. Bankomati i kartično poslovanje funkcionirali su neometano. Naši timovi su predano i intenzivno radili na pronalaženju alternativnih načina za uspostavu nedostupnih usluga te su mobilno i internetsko bankarstvo Addiko banke sada ponovno u funkciji, a u tijeku je i uspostava svih usluga u potpunosti - stoji u odgovoru Addiko banke, iz koje su se ispričali klijentima zbog neugodnosti koje su mogli osjetiti tijekom prijepodneva.

Ostale veće banke se nisu suočile s globalnim problemom, dok Zagrebačka banka (Zaba) nije odgovorila na Hinin upit.

Hrvatska poštanska banka (HPB), nakon provjere svih svojih aplikacija i servisa, potvrđuje kako nije zahvaćena ovim globalnim problemom. HPB pomno prati situaciju te će obavijestiti javnost u slučaju promjena, odgovorili su Hini iz najveće hrvatske banke u državnom vlasništvu.

Iz OTP banke su također izvijestili da se nisu suočili s problemom i da im svi sustavi funkcioniraju. ‘Ali nastavljamo detaljno pratiti razvoj cijele situacije i kontinuirano kontroliramo i radimo na prevenciji ovakvih događanja. Stalno unapređenju tehnologije i znanja svih naših stručnjaka usmjereno je na sprječavanje mogućnost događanja ovakvih situacija‘, napisali su iz OTP banke.

RBA digitalno poslovanje odvija se normalno, sve usluge su dostupne klijentima te svi digitalni kanali funkcioniraju uobičajeno, odgovor je Raiffeisen banke.

PBZ nema nikakvih problema u radu, sve usluge rade normalno, napisali su iz Privredne banke Zagreb (PBZ).

Ministarstva bez poteškoća 

Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije priopćilo je u petak kako državna informacijska infrastruktura nije zahvaćena poteškoćama uslijed tehnološkog kvara koji je uzorkovao rušenje sustava diljem svijeta, a za koji je odgovornost preuzela tvrtka CrowdStrike.

- Centar dijeljenih usluga (CDU) radi ispravno, kao i sustavi pružatelja usluga APIS-a, Fine i AKD-a. Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije u suradnji sa svim dionicima nastavit će pratiti nastalu situaciju s ciljem osiguranja svih mjera te ukoliko dođe do promjena u sustavu državne informacijske infrastrukture pravovremeno obavijestiti javnost - priopćili su. 

Državni tajnik tog Ministarstva Bernard Gršić u izjavi za medije pojasnio je kako RH ima svoju infrastrukturu koja koristi Microsoftove tehnologije, ali druge alate antivirusne zaštite koji nisu pogođeni ovim problemima.

Tijekom jutra srušio se i sustav CEZIH, a Gršić je istaknuo kako je upravo proradio. 

- Sustav CEZIH je podignut, ali taj problem nije vezan uz ovaj tehnološki kvar. Kao što znate,  CEZIH je u zadnje vrijeme više puta imao poteškoća, to je najavljeno i od strane Ministarstva budući da su radovi na njemu i preseljenje na novu opremu i nove tehnološke sustave, a vjerujem da će ti problemi, s obzirom da su ti radovi pri kraju, uskoro i u potpunosti nestati - kazao je. 

Što se tiče Kontrole zračne plovidbe, državni tajnik je istaknuo da u operativnom sustavu vođenja zrakoplova iz zračnog prostora RH nema problema. ‘Oni su u potpunosti operativni. Nekih manjih administrativnih poteškoća je bilo, ali su i oni otklonjeni‘, rekao je.

I ministar obrane Ivan Anušić potvrdio je u razgovoru za N1 da MORH nema problema u radu.

- Koristimo druge sustave koji nisu ugroženi ovim kvarovima - rekao je. 

Svjetske aviokompanije, zračne luke na najmanje četiri kontinenta, zdravstveni sustavi, banke, telekomi, mediji i druge tvrtke, institucije i organizacije u petak imaju poteškoća u svom radu zbog velikog računalnog kvara koji im ruši sustave. Uzrok kvara je software Falcon Sensor tvrtke za kibernetsku sigurnost CrowdStrike, koja je i preuzela odgovornost. 

- CrowdStrike aktivno radi s klijentima na koje utječe nedostatak pronađen u jednom ažuriranju sadržaja za Windows hostove. To ne utječe na Mac i Linux hostove. Ovo nije sigurnosni incident ili kibernetički napad. Problem je identificiran, izoliran, radi se na popravku. Naš tim je u potpunosti mobiliziran kako bi osigurao sigurnost i stabilnost CrowdStrike klijenata - priopćio je generalni direktor tvrtke CrowdStrike George Kurtz putem platforme ‘X‘. 

CEZIH se suočava s nevezanim problemom

Iz Hrvatske regulatorne agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) istaknuli su za Hinu da u petak prije podne nisu od operatora koji su pod njihovom nadležnošću dobili nikakvu obavijest o problemima zbog globalnog kibernetičkog incidenta.

Podsjećamo, veliki kvar u petak je izazvao je probleme aviokompanijama, bankama, telekomunikacijskim tvrtkama, medijskim kućama i drugima na najmanje četiri kontinenta. Velike američke aviokompanije poput American Airlinesa, Delte i United Airlinesa otkazale su letove, a o problemima su izvijestile i amsterdamska zračna luka Schiphol, jedna od najprometnijih u Europi, kao i aerodromi u Berlinu, Pragu, Edinburghu i Španjolskoj. 

Hrvatska kontrola zračne plovidbe poslala je prije podne priopćenje kako ima poteškoća s administrativnim računalnim sustavom uzrokovanim globalnim problemom s antivirusnim softverom.

Gršić je također istaknuo za Jutarnji list kako je Hrvatska pošteđena globalnog IT kvara zbog kojega se diljem svijeta otkazuju letovi, ne mogu provesti bankovni transferi, emitirati televizijski programi i drugo.

Problemi sa Centralnim zdravstvenim informacijskim sustavom RH (CEZIH) po njemu nemaju veze s problemima u Microsoftu, nego je posrijedi sasvim drugi, lokalni problem.

18. prosinac 2024 02:43