Pojavom naprednih jezičnih AI modela koji će, kako kažu, revolucionirati gotovo svaki industriju, doći će i do velikog rasta tržišnog udjela takvih tehnologija u nadolazećim godinama. Prema podacima koje je prikupio Finbold, od 2023. procijenjeni tržišni udio umjetne inteligencije iznosi 207,9 milijardi dolara, a predviđa se da će ta vrijednost porasti za 788,64 posto i dosegnuti 1,87 bilijuna dolara do 2030. godine.
S novim tehnologijama dolazi i do nepovjerenja u iste, a Indija se našla na kontra strani te medalje, pa je zemlja s najvišom razinom povjerenja u sustave umjetne inteligencije, s rezultatom od 75 posto. Kina je na drugom mjestu s rezultatom od 67 posto, a slijedi je Južnoafrička Republika s rezultatom od 57 posto. Brazil je na četvrtom mjestu s rezultatom od 56 posto, dok je Singapur na petom mjestu s rezultatom od 45 posto. Sjedinjene Države dolaze na šesto mjesto s rezultatom od 40 posto.
Rast tržišta umjetne inteligencije
Unatoč različitim ocjenama povjerenja AI sustava, predviđa se da će tržišni udio tehnologije nastaviti rasti u nadolazećim godinama, potaknut različitim čimbenicima. Naime, rastuća potražnja za automatizacijom vjerojatno će povećati potrebu za AI uslugama. Također,Budući da mnoge tvrtke žele automatizirati svoje procese kako bi smanjile troškove i povećale učinkovitost, alati za automatizaciju pokretani umjetnom inteligencijom mogu pomoći u postizanju ovih ciljeva.
Nadalje, kako umjetna inteligencija postaje sve raširenija i pristupačnija, također se očekuje da će se proširiti i na nove industrije. Državna ulaganja u istraživanje i razvoj umjetne inteligencije te propisi kojima se osigurava etička i odgovorna uporaba umjetne inteligencije također mogu potaknuti rast tržišta umjetne inteligenciji, piše Finbold.
Rezultat povjerenja
Povjerenje u sustave umjetne inteligencije trenutno ovise o specifičnim aplikacijama ili slučaju upotrebe, uz značajne varijacije uočene u različitim jurisdikcijama. Unatoč ovoj varijabilnosti, AI revolucionarizira tehnologiju, pokreće brze inovacije i transformira industrije i usluge s alatima kao što je ChatGPT. Sve u svemu, povjerenje u sustave umjetne inteligencije može se pripisati nekoliko čimbenika, kao što je institucionalni put, gdje se ljudi oslanjaju na autoritativne izvore i institucionalne procese kako bi osigurali sigurnost i pouzdanost tehnologije.
U isto vrijeme, prednosti umjetne inteligencije potencijalno produbljuju povjerenje, dok je neizvjesnost o njezinom budućem utjecaju mogući pokretač nepovjerenja kod mnogih ljudi.
Indijski visoki rezultat povjerenja u sustave umjetne inteligencije može se pripisati raznim čimbenicima. Jedan od značajnih doprinosa je naglasak zemlje na promicanju digitalne pismenosti i tehnološkog napretka, što dovodi do boljeg razumijevanja AI-ja među stanovništvom. Nadalje, Indija ima snažnu tehnološku industriju, što je vjerojatno povećalo povjerenje u sustave umjetne inteligencije.
Kina se također pojavljuje kao središte umjetne inteligencije zbog snažnog tehnološkog krajolika zemlje koji, zauzvrat, utječe na povjerenje. Kineske tvrtke dominiraju sektorom razvijajući proizvode poput tehnologije prepoznavanja lica i drugih biometrijskih sustava koji su pokretani umjetnom inteligencijom. Prikupljanje golemih količina podataka od strane kineske vlade također koristi AI tvrtkama s državnim ugovorima.
S druge strane, umjetna inteligencija još uvijek predstavlja rizike i izazove, uz zabrinutost oko pouzdanosti različitih sustava, uključujući podatke, algoritme i aplikacije. Pristranost AI-ja, dezinformacije, diskriminacije prema nekim dijelovima stanovništva i vjerovanja, još uvijek koče jezične modele poput ChatGPT-a.
Kada se riješe te ‘bolesti‘ vjerojatno će se povećati i povjerenje jer je ključno da javnost vjeruje da se AI razvija i koristi odgovorno. Održavanje tog povjerenja ključno je za prihvaćanje i usvajanje umjetne inteligencije u društvu. Kako bi se to postiglo, sustavi umjetne inteligencije moraju biti dizajnirani i razvijeni s odgovornošću i transparentnošću, osiguravajući da nisu u suprotnosti s društvenim normama. Za sada smo još uvijek prilično daleko od toga.