Photomath je zasigurno najsjajniji primjer tvrtke koja je tehnologiju umjetne inteligencije (AI), koja stoji iza istoimene aplikacije za rješavanje matematičkih zadataka, uspjela dovesti na najvišu razinu te zainteresirati Googleove čelnike da tu aplikaciju implementiraju u svoju ponudu. Cijela se priča o toj akviziciji (čiji iznos nije službeno objavljen) odvijala u jeku ushićenja, ali i zabrinutosti zbog umjetne inteligenciji, ponajviše zbog pojave alata ChatGPT-ja potkraj studenoga prošle godine.
Dok su mnogi razglabali o tome je li umjetna inteligencija samo prolazni trend, oni drugi, ponešto mudriji, nastavili su u tišini raditi na svojim alatima, softverskim rješenjima i uslugama koji se temelje na toj tehnologiji koja će odrediti budućnost, a u Hrvatskoj možda iznjedriti nova postignuća poput Photomathova.
Najveći je rizik ne mijenjati se
Dva su najveća uspjeha hrvatske AI scene vezana uz Damira Sabola. Osim spomenutog Photomatha, koji je Sabol osnovao i vodio gotovo devet godina, tu je i Microblink, čiji proizvodi, također temeljeni na tehnologiji umjetne inteligencije, kompanijama omogućavaju provjeru identiteta skeniranjem i provjerom osobnih dokumenata. Povjerenje i lojalnost im zbog toga daju korisnici iz velikog broja različitih industrija, kaže Luka Šlibar, senior product manager u Microblinku. To su, na primjer, financijske institucije za onboarding korisnika te zračni prijevoznici za check-in putnika.
– Dio poslovanja usmjerili smo i ka razvoju proizvoda za poboljšanje korisničkog iskustva tijekom fizičke kupnje i to primarno za američko tržište. Otvaranje računa na daljinu koje omogućavamo odlično je rješenje za korisnike koji želi izbjeći fizički odlazak u poslovnicu. Budući da smo tijekom razvoja osvijestili kako je upravo taj proces česta meta raznih prijevara, naši proizvodi pružaju i mogućnost verifikacije dokumenta, što općenito povećava sigurnost i kvalitetu korištenja – pojašnjava Šlibar, navodeći meksičku banku Banco Azteca kao primjer korisnika njihova rješenja BlinkID, pomoću kojega onboarda više od četiri milijuna korisnika na godinu.
Upravo im je trend popularizacije umjetne inteligencije povećao broj mogućih investicija, dodaje Ivan Čapalija, engineering manager za strojno učenje u Microblinku, a konstantno traže balans između novih i fokusa na trenutačne proizvode.
– Kažu da je ne mijenjati se najveći rizik i mi se toga čvrsto držimo. Tako će ova godina biti fokusirana na osnaživanje trenutačnih proizvoda kvalitetnijom uslugom na postojećim tržištima i širenjem na nova – ističe Čapalija.
‘Vruće‘ područje
Da su Photomath i Microblink pothvati bez presedana, naglašava i Siniša Slijepčević, suosnivač i direktor AI scaleupa Cantab PI, koji smatra da u području umjetne inteligencije hrvatske tvrtke mogu biti jednako dobre kao i tvrtke iz bilo kojih drugih zemalja.
– Dio smo Europske unije, globalnog tržišta, imamo pristup informacijama kao bilo tko u Londonu, Cambridgeu ili na MIT-u. U Hrvatskoj imamo nešto ograničeniji pristup kapitalu, istina, ali s druge strane, kapital je isto globalan. Imamo i znanje i sposobnost boriti se s drugima na svijetu i tomu tako trebamo pristupati – uvjeren je Slijepčević.
Cantab PI počeo je prije malo više od pet godina kao servisni tim za podatkovnu znanost, ali zadnje tri godine fokusira se na svoju platformu koja prodajnim i medicinskim timovima u velikim globalnim farmaceutskim kompanijama daje preporuke za rad.
AI industrija u Hrvatskoj, kao i mnogim drugim zemljama, bilježi vrlo brz rast i razvoj te je broj tvrtki i stručnjaka koji ulaze u to područje u velikom porastu. U Hrvatskoj rješenja iz AI područja razvija čak više od 130 startupova.
Čime se bave, koje konkretne probleme rješavaju te gdje prodaju svoja rješenja čitajte u novom izdanju tiskanog i digitalnog Lidera.