Svijet
StoryEditor

Europi prijeti novi val zatvaranja rafinerija

18. Listopad 2013.
Piše:
Jasmina Trstenjak

Zatvorila se talijanska rafinerija Mantova, britanska rafinerija Grangemouth je na rubu, a očekuje se povećanje broja zatvaranja kako se potražnja u Europi bude smanjivala, a uvoz povećavao, piše Reuters.

Naime, nakon godine dana odmora od bankrota, protesta i zatvaranja, europska naftno-rafinerijska industrija ponovno puca pod pritiskom žestoke svjetske konkurencije i padajuće domaće potražnje. Ovomjesečna odluka o zatvaranju male rafinerije na sjeveru Italije te moguće zatvaranje velikog pogona u Škotskoj najavljuju da slijedi novi val zatvaranja u ovom sektoru. I to puno ranije no što je industrija očekivala.

-Razlog zbog kojeg nismo ništa čuli o drugim zatvaranjima ove godine je taj što je 2012. bila dobra godina, sa stopom iskorištenosti rafinerijskih kapaciteta od gotovo 80 posto – rekao je David Wech, direktor beče konzultantske tvrtke JBC Energy, dodavši da ove godine nije bilo zatvaranja i zato se pritisak gomila. Postoji previše kapaciteta, nastavio je, posebice u istočnoeuropskim zemljama, stoga se može očekivati da će se veliki dio idućeg kruga konsolidacije odigrati tamo. 

Talijanska rafinerija Mantova, kapaciteta 52 tisuća barela dnevno, završit će s poslovanjem na Staru godinu te će biti konvertirana u terminal za skladištenje proizvoda, najavio je ovaj mjesec vlasnik Mantove, mađarska MOL grupa. Ferenc Horváth, potpredsjednik MOL-a za preradu i distribuciju, pojasnio je da je zatvaranje posljedica nepovoljnog gospodarskog okruženja s kojim se rafinerijsko poslovanje suočava u Italiji u kojoj je potražnja za rafiniranim gorivima pala sa 116 milijuna tona u 2000. na 80 milijuna tona u 2012.

Što se pak tiče rada u škotskoj rafineriji Grangemouth kapaciteta 210 tisuća barela dnevno, on je obustavljen ranije ovog tjedna kao rezultat sukoba sa sindikatima koji bi mogao dovesti do potpunog zatvaranja rafinerije.

Podaci Međunarodne energetske agencije (IEA) pokazuju da je sveukupno 16 europskih rafinerija, kapaciteta 1.7 milijuna barela dnevno, zatvoreno od 2008. Europski instalirani kapaciteti iznosili su oko 16 milijuna barela dnevno u 2012. -Potrebno je smanjivati europske rafinerijske kapacitete za oko 330 tisuća barela dnevno, što predstavlja šest rafinerija veličine Mantove, svake godine do 2020. kako bi se odgovorilo na padajuću potražnju i sve veći pritisak konkurencije - smatra Wech. 

Od gotovo 120 europskih rafinerija, većina je izgrađena u dva desetljeća nakon drugog svjetskog rata i uglavnom su usmjerene na proizvodnju benzina. Međutim, zadnjih se godina potražnja za benzinom znatno smanjila u korist dizelskih goriva, tako da rafinerije sada imaju viškove benzina koje je sve teže prodati jer potražnja u SAD-u također slabi. Istovremeno goleme moderne rafinerije u SAD-u, Aziji i na Bliskom Istoku u Europu šalju sve veće količine dizela. Jeftinije sirovine i niža cijena energije omogućuju im lakše tržišno natjecanje s regionalnim europskim rafinerijama. 

-Jeftinije gorivo čini rafinerije u SAD-u znatno profitabilnijima. Europa gubi na tome. To tako mora biti. Trenutno nema konsolidacije, a nema niti naznaka konsolidacije – izjavio je predsjednik uprave tvrtke Gunvor Torbjorn Tornqvist na konferenciji Nafta i novac.Uvoz dizelskih goriva iz Rusije, Azije i Meksičog zaljeva SAD-a u rujnu su dosegle rekordnih čtiri milijuna tona, tvrde trgovci naftom.-SAD-ov trend izvoza proizvoda će se nastaviti, moglo se čti i od direktora naftnog segmenta tvrtke Glencore Alexa Bearda, dizelsko će se gorivo u doglednoj budućnosti i dalje izvoziti u Europu.

Ova će godina biti zabilježena kao najslabija u zadnjih nekoliko desetljeća jer su rafinerijske marže u trećem i četvrtom tromjesečju pale uslijed visokih troškova sirove nafte i male potražnje za derivatima. Total, najveća europska tvrtka za preradu nafte, objavila je da su rafinerijske marže u regiji pale na najnižu vrijednost u zadnje četiri godine - 10,6 dolara po toni u trećem tromjesečju. Postrojenja u priobalnim područjima gdje je najlakši uvoz, poput onih u Italiji, te stare, jednostavne rafinerije u istočnoj Europi ostaju najizloženiji. Ova će godina biti zabilježena kao najgora za europsku rafinerijsku industriju jer je stopa iskorištenja u 2013. pala na otprilike 78 posto, pokazuju rezultati koje je objavio JBC.

Put kojim je krenula rafinerija u Mantovi nije nov. TotalErg, konzorcij francuskog Totala i talijanske naftne tvrtke ERG, prošle je godine pretvorio svoju rafineriju u blizini Rima, koja je imala kapacitet 90 tisuća barela dnevno, u skladišni prostor. Kao odraz promjena koje su se dogodile, terminal Fiumicino mjesečno prima gotovo 100 tisuća tona dizelskog goriva od indijske tvrtke Reliance Industries koja, prema tvrdnjama trgovaca naftom, upravlja najvećim rafinerijskim kompleksom na svijetu. Najveći trgovci i prerađivač nafte mnogo su uložili u terminale za skladištenje nafte u Europi i drugim ključim tržištima jer trgovanje postaje globalno.

27. travanj 2024 03:13