Hrvatska
StoryEditor

Državna izvozna agencija dobra ideja

23. Svibanj 2013.

Ideju osnivanja državne izvozne agencije podržali su svi sudionici tematske konferencije Udruge inovatora Hrvatske i Udruge vitezova hrvatskog inovatorstva, održane danas u karlovačkom HS produktu, s tim da je višekratno istaknuto da prioritet tom budućem subjektu treba biti izvoz inovativnih proizvoda.

Iako do danas još nije usvojen model formiranja agencije ideja je da partneri u osnivanju budu uspješni inovatori - izvoznici, koji sami zapošljavaju oko pet tisuća ljudi, te izvoze pola milijarde eura godišnje i s druge strane država. Ante Markotić, predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture najavio je da će uskoro preko medija biti objavljen dokument inicijative, s konkretnim popisom institucija i osoba koje, kako je rekao, ‘umiju i znaju objediniti sustav da se povećaju izvozne mogućnosti domaćih proizvoda i bitno pomogne razvoj Hrvatske‘.

Zvonimir Viduka, jedan od inicijatora plana i direktor izvozničke tvrtke ALPRO, kazao je da se izvoznici inovativnih proizvoda ne boje konkurentnosti, ali što vrijedi kada se neki od njih trude ući na njemačko trćžište, ne znajući da Njemačka štiti svoje gospodarstvo i da ne mogu proći ni na jednom državnom natječaju. Ali zato netko mora znati i uputiti ih da sa svojim proizvodima i te kako mogu probiti na tržištu Amerike, Indonezije ili primjerice Indije.Goran Basarac, predstavnik Ministarstva gospodarstva kazao je da se on trenutno ne može ovlasti izjasniti oko ove inicijative, no da je pri kraju izrada Hrvatske gospodarske strategije, prema kojoj će se kroz sasvim određeno višegodišnje financijsko razdoblje prioritet dati upravo inovacijama, izvozu i razvojnim projektima.

Član Uprave HBOR-a Mladen Kober iznio je podatak da se 2012. godine preko njih gospodarstvu plasiranio deset milijardi i 200 milijuna kuna, što je najviši godišnji iznos, od čega je polovica, odnosno točno 53 posto išlo za investicije.

- Prije krize, dakle 2007. godine plasirali smo za investicije 70 posto svih sredstava, a ostalo za obrtne i druge potrebe korisnika, onda je u godinama krize omjer investicija padao ispod polovice, čak i na dvadeset posto. Sada je prvi put u krizi, makar samo za tri posto, veći udio investicija od obrtnih sredstava, kazao je Kober i podržao inicijativu formiranja državne izvozne agencije.

Tijekom rasprave Alojs Šestan kazao je da se s tom inicijativom kasni dvadeset godina. Nezadovoljan suradnjom s državom kazao je da svi oni uspješno izvoze, a doma ne prodaju, što im šteti, jer kupac vani prvo pita je li vaša država korisnik vaše robe.

- Istovremeno dok druge države poput Poljske, Češke, Slovenije i mnoge druge imaju uspješne off set programe preko kojih njihove tvrtke izvoze i po dvadeset i trideset posto više robe nego što država uveze, naš je OFF set, unatoč Patiji, nula kuna, kazao je Šestan.Kako stvari funkcioniraju na konkretnim su primjerima rekli Marko Vuković, vlasnik HS Produkta, Ivan Bračić vlasnik PIP-a i Bernarda Cecelja, vlasnica tvrtke ‘Bernarda kreveti i madraci‘. 

Vuković kaže da ne postoji gospodarska diplomacija, jer on u pojedinim veleposlanstvima doživljava da ga ne poznaju i ne znaju za izvoz pištolja, a HS produktov je pištolj najprodavaniji i najnagrađivaniji pištolj na svijetu. Naveo je i suprotan primjer, predstavnike u Kairu koji su aktivni, znaju arapski i druge jezike, pa ima i rezultata.

Bračić je sa svojim proizvodima bio na najvećem sajmu hrane u Kelnu. Tamo su svi francuski proizvođači izlagali pod jednim krovom, a sedam je hrvatskih izlagača, kako je rekao, bilo ‘razbacano po svim dijagonalama sajma‘. Podsjetio je da je Hrvatska imala agenciju za poticanje izvoza i projekt ‘izvozne ofenzive‘ što nije zaživjelo. Zato je poručio političarima da podrže osnivanje ove agencije samo ako imaju ‘kritičnu masu političke volje da na isti kolosjek stave ministarstva, HBOR, HGK, izvoznike i sve druge subjekte‘.

Gđa Cecelja vratila se iz Moskve sa velikog sajma namještaja. Tamošnje predstavništvo HGK nije joj pomoglo ni u čemu oko pronalaska puta do kupaca, osim što je dobila prostor za prezentaciju.- Nisam ja nezadovoljna, HGK je svojim sustavom nagrađivanja puno učinio za našu prepoznatljivost i uspjeh, ali to se može i bolje, kazala je i iznijela ideju da se već pri gradnji nekog hotelskog kompleksa u Rusiji, ili drugdje, ponude proizvodi hrvatskih proizvođača. Povećanjem izvoza svima će biti bolje.

Domaćin tematske konferencije je inovativna tvrtka HS produkt, koja je razvojem i primjenom vlastitih inovacija dosegnula broj od 1.700 zaposlenika, u deset godina je izvezla dva milijuna pištolja, uglavnom na američko tržište, gdje je hrvatski pištolj najprodavaniji pištolj uopće. Prošle je godine proizvedeno i izvezeno 400.000 komada, a ove će se godine proizvesti pola milijuna komada. Proizvodi se i jurišna puška, koja ima i NATO kodne brojeve.Predstavljajući te podatke direktor Željko Pavlin rekao je da je to rezultat inovacija, te da tvrtka ima oko trideset patenate i jedna je od rijetkih u Hrvatskoj koja ih uspješno komercijalizira. O tome govore i razne prestižne nagrade, pa tako i činjenica da je četiri puta njihov pištolj bio u Americi pištolj godine. Sudionici konferencije obišli su i razgledali proizvodne pogone HS Produkta uz zabranu da se išta snima, čak ni mobitelom.

28. travanj 2024 21:25