Hrvatska
StoryEditor

Budućnost turizma nakon pandemije je ‘Neotkrivena Europa‘

03. Ožujak 2021.
2. tjedan EU MRS
Pišu: Biljana Bekić i Andrija Rudić

U ponedjeljak je otvoren drugi EU tjedan makroregionalnih strategija (EU MRS Week), događanje u organizaciji Europske Komisije, Glavne uprave za regionalnu i urbanu politiku DG REGIO, koji će se do petka održavati online pod geslom 'Ponovno poveži, preispitaj, oporavi' (Reconnect, Rethink, Recover). Tijekom ovoga tjedna sudionici iz čak 29 zemalja članica četiri makroregije (Dunavska, Alpska, Jadransko-jonska i Baltička) raspravljat će o suradnji na temama održivog razvoja, ekonomije nakon pandemije, zelene i digitalne transformacije turizma, uključivanja mladih u donošenje odluka, ulozi civilnog društva te načinima financiranja projekata iz programa kojima izravno upravlja Europska komisija poput HORIZON i LIFE programa. Hrvatska je dio dvije makroregionalne strategije, Dunavske i Jadransko-jonske, a u potonjoj Ministarstvo turizma i sporta koordinira temu Održivi turizam na nivou devet zemalja članica.

Turizam prolazi kroz drastične promjene

- Turizam više neće biti isti kao prije. Jasno je da će biti manje masovnog, a više individualnog i turizma nulte emisije CO2. Trebat će nam više digitalnih i više zelenih vještina koje će omogućiti takvu transformaciju, što znači i nove vještine i nova zanimanja - kazao je Slawomir Tokarski, ravnatelj DG REGIO, Generalne direkcije za regionalnu i urbanu politiku Europske komisije u raspravi pod naslovom 'Podrška makroregionalnih strategija oporavku od COVID-19'.

image
Slawomir Tokarski

Za otvaranje granica i stvaranje preduvjeta za normalno kretanje ljudi i oporavak turizma u EU bit će važan standardiziran i zajednički pristup. Korak u tome smjeru je i tema tzv. COVID putovnica i odluka hoće li uopće i na koji način taj sustav biti uveden jer 'postoji rizik od cijepanja unutarnjeg EU turističkog tržišta zbog individualnog pristupa'. Načelno su se šefovi vlada EU-a izjasnili za, na izvanrednom samitu održanom 25. veljače, ali službena obvezujuća odluka još nije donesena. Državama članicama prepušteno je u ovom trenutku da same odluče kako u budućnosti žele koristiti COVID putovnice u kojima su potvrde o cijepljenju. No, za bilo kakvu normalizaciju bit će potrebno postaviti zajedničke protokole u području prijevoza putnika zrakoplovima i kruzerima, koji ne isključuju i taj dokument.

image
George Drakopoulos

Ministarstvo turizma i sporta predstavilo je svih sedam do sada odabranih strateških projektnih prijedloga koji su proizašli iz prioriteta tematske grupe Održivi turizam EUSAIR Jadransko-jonske strategije. Oni su sadržajem u cijelosti u skladu s preporukama G. Drakopoulosa, stručnjaka koji je za Europsku komisiju proveo istraživanje posljedica i mjera potrebnih nakon COVID 19 pandemije te temeljeni na trendovima u potražnji koji su objavljeni u istraživanju EUROMONITOR-a. Među ovim strateškim projektnim idejama, u ovom Europskom tjednu makroregionalnih strategija posebnu važnost dobiva projekt DES AIR. Projekt se odnosi na razvoj edukacije - Master programa i cjeloživotnog učenja za održivo integrirano upravljanje destinacijama regije. Cilj je obrazovanje stručnjaka s novim vještinama potrebnima za 'novonormalne' okolnosti u kojima putnici i korisnici turističkih usluga trebaju osjećaj sigurnosti kao bitan pri donošenju odluke o putovanju u neko odredište.

Masovne destinacije 'ubija' strah, što otvara šansu za male destinacije

- Jedna od naših aktivnosti je stvaranje mogućnosti poduzetnicima za prilagodbu postojeće i stvaranje nove turističke ponude koja će biti prilagođena novim željama putnika. I zato moramo Europu pogledati 'drugim očima'. Ne više kao mega-odredište, već kao prostor mnogo mikro-odredišta, fokusiran na lokalne zajednice koje trebaju kulturnu, društvenu, okolišnu i ekonomsku održivost - kazala je sudionica skupa, Vlasta Klarić, tematski ekspert za turizam EUSAIR Facility Point projekta Jadransko-jonske strategije.

image
Vlasta Klarić

Autentičnost i individualnost posebno će doći do izražaja u stvaranju ponude u kojoj će naslijeđe i tradicija pojedine regije biti prezentirana na otvorenim prostorima i krajobrazima koje tek trebaju biti otkriveni turistima. Osobna distanca je i u turizmu nova normalnost i posljedica straha od zaraze, a jedini lijek za strah jest - osjećaj sigurnosti.

Čak 97 EU regija definiralo je inovacije u turizmu kao prioritet u prošlom sedmogodišnjem proračunu EU, a brzina odlučivanja o financiranju pojedinih projekata i inicijativa bit će važna u ovom periodu u kojem nemamo vremena za suvišno administriranje, jedan je od naglasaka održane rasprave.

Domaćin drugog EU tjedna makroregionalnih strategija EU MRS Week je DG REGIO.

10. prosinac 2024 11:06