Tvrtke i tržišta

Električni modeli pogurali rast tržišta automobila u Europi

Prodaja potpuno električnih automobila porasla je 37 posto, dok novi povoljniji modeli mijenjaju ravnotežu snaga na europskom tržištu

Registracije novih automobila u Europi porasle su peti mjesec zaredom u studenome, što regiju jasno usmjerava prema četvrtoj uzastopnoj godini rasta, ponajviše zahvaljujući snažnoj ekspanziji elektrificiranih vozila. Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), kupci su tijekom mjeseca registrirali oko 1,08 milijuna novih vozila, što predstavlja rast od 2,4 posto u odnosu na isti period prošle godine.

Najveći doprinos tom rezultatu dale su Španjolska i Njemačka, koje su zabilježile solidan rast potražnje, dok je talijansko tržište ostalo gotovo nepromijenjeno. Francuska i Ujedinjeno Kraljevstvo zabilježili su blage padove, ponajviše zbog slabe potrošačke potražnje i visokih cijena vozila, prenosi Bloomberg.

Električna vozila kao najdinamičniji dio tržišta

Najdinamičniji dio tržišta i dalje su potpuno električna vozila. Registracije baterijskih električnih automobila porasle su u studenome za oko 37 posto, čime su prvi put od ožujka nadmašile rast plug-in hibrida, koji je iznosio oko 34 posto. Potražnju dodatno potiče dolazak novih, cjenovno pristupačnijih modela poput Citroënova ë-C3 i Renaultova R5 E-Techa, koji električnu mobilnost čine dostupnijom širem krugu kupaca.

Rast prodaje električnih automobila pritom je u velikoj mjeri nadoknadio pad registracija vozila s benzinskim motorima, čiji tržišni udio u većini europskih zemalja nastavlja postupno slabjeti.

Istodobno se mijenja i dugoročna perspektiva tržišta električnih vozila u Europi. Europska komisija predložila je ublažavanje dosadašnjeg plana prema kojem bi se od 2035. praktično zabranila prodaja novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Iako prijedlog još mora proći zakonodavni proces i pregovore među državama članicama, već sada je jasno da dio zemalja zagovara fleksibilniji pristup, osobito u vezi s ulogom plug-in hibrida, alternativnih goriva i načina na koji se proizvođači usklađuju s ciljevima smanjenja emisija CO₂ na razini flote.

Volkswagen, Renault i BYD povećali svoj udio na tržištu

Promjene se vide i u raspodjeli tržišnih udjela među proizvođačima. Prema analizama investicijskih kuća poput Jefferiesa, proizvođači kao što su Volkswagen, Renault i kineski BYD povećali su svoj udio na europskom tržištu električnih vozila, dijelom na račun Tesle, BMW-a i Mercedesa. Ključni faktor tog pomaka je širenje ponude povoljnijih električnih modela namijenjenih masovnom tržištu.

Renault, primjerice, nakon uspjeha modela R5 E-Tech već iduće godine planira lansirati električni Twingo s početnom cijenom ispod 20 tisuća eura, čime dodatno pojačava pritisak u nižem cjenovnom segmentu.

U narednoj godini dodatni poticaj tržištu mogli bi dati i planirani državni poticaji za kupnju električnih vozila, osobito u Njemačkoj i Španjolskoj, gdje vlade nastoje ubrzati energetsku tranziciju i obnovu voznog parka. Analitičari stoga procjenjuju da bi Europa mogla bilježiti jedne od najviših stopa rasta prodaje potpuno električnih automobila na globalnoj razini.

Ima razloga za optimizam

Šira makroekonomska slika također donosi određeni oprezni optimizam. Dužnosnici Europske središnje banke nedavno su povećali prognoze gospodarskog rasta za sljedeće dvije godine, uz očekivanje da će potrošnja kućanstava igrati važniju ulogu u poticanju gospodarstva u uvjetima slabije globalne trgovine i geopolitičkih napetosti.

Unatoč tome, tržište automobila još se nije vratilo na razine prije pandemije. Visoke cijene novih vozila, rast troškova života i opća nesigurnost i dalje navode mnoge potrošače i tvrtke da odgađaju kupnje i investicijske odluke, što je posebno izraženo u Njemačkoj, najvećem europskom automobilskom tržištu.

Gledajući unaprijed, potrošači bi mogli imati širi izbor vozila zahvaljujući mogućem ublažavanju europskih pravila nakon 2035. godine. Pojedini proizvođači, uključujući Volkswagen i BMW, razmatraju razvoj električnih vozila s malim benzinskim motorima koji služe kao produživači dosega, što bi moglo predstavljati kompromisno rješenje između potpune elektrifikacije i zahtjeva tržišta.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju