Znanja
StoryEditor

Premršava su ulaganja u upravljačko znanje

07. Kolovoz 2014.

Da bi zdravstvene ustanove vodili stručnjaci s upravljačkim sposobnostima koji primjenjuju nova znanja i nove tehnologije, 2001. godine uveden je poslijediplomski specijalistički studij Menadžment u zdravstvu na zagrebačkom Medicinskom fakultetu.

Njegovo uvođenje ocijenjeno je neophodnim jer jedan je od glavnih razloga za napredak medicine u zadnjih 30-ak godina. Naime, kliničko upravljanje (clinical management), upravljanje bolestima (disease management) i upravljanje ishodima (outcome management) suština su modernoga zdravstvenog procesa i nisu samo administrativni ili financijski ‘dodatak’ medicini, ističe Stjepan Orešković, redoviti profesor na Medicinskom fakultetu i direktor centra Svjetske zdravstvene organizacije. - Naši studenti menadžmenta dolaze iz Hrvatske, ali i susjednih zemalja. U upravljanju nadzorom epidemije HIV-a obrazovali smo do sada 1300 studenta iz 85 država. Upravljanje strukturama: bolnicama, krevetima ili brojem liječnika, dio je zdravstvenog menadžmenta već 40 godina, a procesima se upravlja već 25 godina. Sada je fokus na upravljanju ishodima. U praksi nedovoljno pratimo moderne trendove jer imamo tradicionalni problem s razumijevanjem važnosti modernog upravljanja u politici, znanosti i gospodarstvu. Nismo pod utjecajem anglosaksonske tradicije usmjereni na rezultate i procese u upravljanju, definiranju i delegiranju odgovornosti, timskom radu, definiranju ciljeva i provjeri rezultata - kaže Orešković.

Nauštrb poreznih obveznika Za uspostavu takvog studija, dodaje Orešković, potrebno je okupiti sve vrhunske medicinske i javnozdravstvene stručnjake koji imaju svijest o važnosti upravljanja u medicini i zdravstvu. Važno je i povezati se s vodećim svjetskim institucijama. Cijena je specijalističkog studija 35 tisuća kuna, što je šest do sedam puta jeftinije od studija u Londonu, koji je najtraženiji u Europi. Orešković smatra da s tehnologijama u zdravstvu gotovo ne zaostajemo i ponegdje razinom dostupnosti broja vrhunskih tehnologija i aparata nadmašujemo vrlo bogate zemlje. Čak smo u individualnim kliničkim i pretkliničkim znanjima umnogome ukorak sa svijetom. No u organizaciji sustava i upravljanju njime, prema Oreškoviću, nalazimo u 1990. uspoređujemo li se s Kanadom, Irskom ili Australijom. Tek sada se u Hrvatskoj počelo razmišljati o elementima upravljanja strukturama i procesima u nekim segmentima - pokušaju definiranja master plana bolnica i uvođenju smjernica za upravljanje tijekom liječenja, pri čemu upravljanje ishodima gotovo da ne postoji. - Tehnologije slijedimo bez obzira na cijenu i katkad nauštrb poreznih obveznika, ali nismo spremni ulagati u organizacijsko i upravljačko znanje. Aparati koje smo platili nekoliko milijuna eura iskorišteni su ponekad 25 posto vremena, a ponekad nisu ni instalirani. Zato iz investicija ne dobivamo povrate, zbog čega je zdravstvo u nesagledivim gubicima, što može potopiti javne financije i ugroziti ukupnu konkurentnost privrede. U posljednje vrijeme postoje znatni pomaci i sve više stručnjaka razumije kako je organizirana suvremena medicina, ali nismo to uspjeli prevesti u sustav. Ne čujemo poruke vodećih svjetskih ekonomista poput Michaela Portera, koji tvrde da bi zdravstvo u Hrvatskoj povezano s turizmom moglo biti najkompetitivnija grana naše ekonomije. Imamo sve faktore konkurentnosti od znanja, tehnologija, cijena i lokacije na vrhunskoj razini i to sada treba pretvoriti u jedinstven proizvod i sustav kojim se moderno upravlja - naglašava Orešković.

Interdisciplinarna znanja  Ni na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu ne želi se zaostajati pa od 2003. postoji Međunarodni sveučilišni interdisciplinarni poslijediplomski specijalistički studij Poslovno upravljanje u graditeljstvu (MBA in Construction ili MBACon). Ondje tvrde da je malo fakulteta čiji se diplomanti u profesionalnom životu kad-tad ne nađu u situaciji da trebaju preuzeti mjesta na kojima su nužna i formalna znanja o poslovnom upravljanju i tada intuitivna i iskustvena znanja nisu više dovoljna. Tada su veći rizici da će donositi manje kvalitetne ili pogrešne odluke, rekli su voditelji studija Mariza Katavić i Tihomir Hunjak. MBACon dodatna je izobrazba u poslovnom upravljanju za diplomirane inženjere građevinarstva, arhitekture, strojarstva ili srodnih tehničkih fakulteta, kao i za one kojima temeljno obrazovanje nije iz graditeljstva, ali već dulje rade u tom području. - U suvremenom graditeljstvu inženjer je sve rjeđe individualac kojem je precizno definiran radni zadatak, već u pravilu djeluje timski, kao član ili voditelj tima, a za te uloge nužna su interdisciplinarna znanja koja nisu sadržaj tradicionalnih inženjerskih kurikula. Sve više graditeljskih stručnjaka svjesno je potrebe dodatnog obrazovanja jer donošenje pravovremenih odluka u uvjetima neizvjesnosti, nedostatka vremena, novca i informacija zahtijeva znanja koja oni nisu stekli u svom redovnom obrazovanju. Već 1998. na Građevinskom smo fakultetu u suradnji s Ekonomskim fakultetom započeli projekt multidisciplinarnoga i interdisciplinarnoga MBA studija. Studij je bio sufinanciran iz projekta TEMPUS Europske unije pa su zahvaljujući toj potpori u izvedbi gotovo svakog predmeta bili uključeni i nastavnici britanskih sveučilišta i Tehničkog sveučilišta u Münchenu, s kojima surađujemo i danas - navode Katavić i Hunjak.

Mitovi o besplatnome Uvjet za upis na MBACon dvije su godine rada u struci, a školarina za studij od četiri semestra iznosi 12 tisuća eura. Inače, istraživanja pokazuju da završeni MBA-ovci u Hrvatskoj imaju prosječno 36 posto veću plaću u odnosu na VSS, istaknuli su Katavić i Hunjak. S tim se studijem uopće ne kaska za svijetom jer u Europi samo tri sveučilišta obrazuju građevinske inženjere za poslove menadžera. U školarinu su uključeni nastavni materijali i najnovija literatura iz svih predmeta na hrvatskom ili engleskom jeziku. Za polaznike je osiguran besplatan smještaj u Poslijediplomskom središtu Dubrovnik Sveučilišta u Zagrebu, a tu su i putni troškovi i smještaj nastavnika iz Hrvatske i inozemstva. Katavić i Hunjak smatraju da bi besplatno specijalističko obrazovanje bilo još veća zabluda od mita o besplatnom obrazovanju jer se od takvih programa očekuje da pridonose povećanju poslovne uspješnosti polaznika, što se najdirektnije mjeri povećanjem profita koji će ostvarivati nakon što nauče nešto novo.

 

30. travanj 2024 07:24