Biznis i politika
StoryEditor

Europska autoindustrija gubi sedam milijardi eura godišnje zbog kineskih e-vozila

12. Svibanj 2023.

Nastojanja Europske unije da se do 2035. godine zabrani prodaja automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem, a da se do 2050. potpuno uklone s ceste značiti će i veliku promjenu za europsku autoindustriju, piše u izvještaju osiguravateljske kuće Allianz naslovljenom ‘ Kineski izazov europskoj automobilskoj industriji‘.

U 2022. godini prodaja baterijskih električnih vozila (BEV) je dosegla rekordnih 4,4 milijuna što predstavlja 47 posto svih registracija novih vozila u Europi. Baterijska električna vozila prednjače, s rastom prodaje od 28 posto, što predstavlja 12 posto svih registracija novih vozila.

- Budući da se 2035. godine približava postupno ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem, automobilski je sektor na pragu potpunog potresa, suočavajući se s transformacijom svoje baze dobavljača, promjenom potreba kupaca, konkurencijom novih sudionika i stvarnošću manjeg auto-centrično društva – piše Allianz u izvješću.

Ipak, kao najveći rizik za europsku autoindustriju označena je Kina.

Prepoznavši potencijal električnih vozila prije 15 godina, Kina je uložila ogromne resurse u izgradnju konkurentnog ekosustava električnih vozila. Kao rezultat toga, Kina je predvodnik u globalnom krajoliku električnih vozila, prodajući dvostruko više električnih modela  u 2022. u usporedbi s Europom i SAD-om zajedno. Kina također ima i konkurentsku prednost u gotovo svim aspektima lanca vrijednosti električnih vozila jer ona čine više od 80 posto prodaje EV-a na domaćem kineskom tržištu.

- Kineske robne marke doživjele su porast tržišnih udjela s 40 posto na gotovo 50 posto u 2022. godini dok je trgovinska bilanca automobilske industrije u zemlji prešla s deficita od -31 milijarde dolara na suficit od sedam milijardi dolara u istom razdoblju - piše u izvještaju.

U isto vrijeme, 2022., tri najprodavanija ‘električara‘ u Europi bila su uvezena iz Kine, što znači da će automobili proizvedeni u Europi vjerojatno će biti zamijenjeni onima proizvedenim u Kini – bez obzira proizvodi li ih kineska, američka ili europska tvrtka.

Rastuća konkurentnost

Rastuća konkurentnost pomoći će kineskim proizvođačima da steknu veći udio na svojim domaćim tržištima, ugrožavajući prodaju i dobit stranih tvrtki koje posluju u Kini, bilo kroz manji izvoz ili manju prodaju od svojih kineskih podružnica.Kao što dokazuje 80 posto tržišnog udjela koji kontroliraju kineski brendovi u kineskim registracijama električnih vozila, većina međunarodnih konkurenata bila je prespora prihvatiti prijelaz na električna vozila u Kini. Zbog toga, iz Allianza smatraju kako će se u budućnosti sve više međunarodnih proizvođača povući iz Kine, što je trend koji je polako već započeo.

Gubitak EU proizvođača

Zbog velikog uzleta kineskih električnih automobila, europski bi proizvođači mogli zajedno izgubiti više od sedam milijardi eura godišnje neto dobiti do 2030.

- Ako kineski proizvođači povećaju svoje domaće tržišne udjele na 75 posto do 2030., ukupna prodaja europskih proizvođača automobila u Kini pala bi za dodatnih 39 posto, pri čemu bi lokalna proizvodnja pala 4,4 milijuna jedinica na 2,7 milijuna do  2030. – piše Allianz.

Također, ako europski uvoz automobila proizvedenih u Kini dosegne 1,5 milijuna vozila u 2030., što je ekvivalentno 13,5 posto proizvodnje u EU-u 2022., učinak dodane vrijednosti na europsko gospodarstvo bi iznosio 24,2 milijarde eura u 2030. godini za automobilski sektor, što je ekvivalent 0,15 posto  BDP-a regije 2022. godine. No, gospodarstva Njemačke, Slovačke i Češke ovisna o automobilskoj industriji mogla bi se suočiti s još većim udarom od 0.3 do 04 posto BDP-a.

Što kreatori politike mogu učiniti?

S obzirom na stratešku važnost automobilskog  sektora za europsko gospodarstvo, kreatori politike preporučuje uvođenje recipročnih uvjeta u trgovini s Kinom i SAD-om te izgradnju poboljšane infrastrukture za punjenje električnih automobila. Kinezima bi, predlaže izvještaj, trebalo omogućiti ulaganje u lokalnu montažu automobila, a istovremeno bi se trebala povećati samodostatnost u sirovinama ključnim za proizvodnju baterija.

Trenutačno se šest od deset najvećih proizvođača baterija nalazi u Kini i oni kontroliraju oko dvije trećine svjetskog tržišta. No povećano ulaganje u tehnologiju baterija sljedeće generacije moglo bi pomoći da europski automobilski sektor ostane konkurentan.

20. srpanj 2024 12:44