Biznis i politika
StoryEditor

Nakon uvođenja eura statistička košarica poskupjela 1,9 posto, ali pogledajte kojih je 27 artikala pojeftinilo

20. Travanj 2023.

Stišava se hajka na ‘nepoštene‘ trgovce koji su navodno iskoristili prelazak s kune na euro za dizanje cijena. Ipak, najnoviji podaci Ministarstva gospodarstva na stranici kretanjecijena.hr (stanje 15. travnja) pokazuju da su 623 artikla od kraja prošle godine poskupjela. Rekorder je paprika babura, koja je od 15. ožujka u Konzumu plus više nego dvostruko skuplja u odnosu na zadnji dan upotrebe kune. Cijena je skočila 102,9 posto - sa 1,72 eura na 3,49 eura, i tu se drži. Ovog mjeseca najviše je poskupio crveni luk u KTC-u, koji je sad 95,5 posto skuplji nego 31. prosinca i stoji 1,29 eura.

Od nesezonskih proizvoda najviše je skočila cijena Gavrilovićeve čajne pašteta (100 g), ali samo u Mlinu i pekarama, koja je sad 95 posto skuplja i stoji 1,56 eura. Ukupno 20 artikala poskupjelo je više od 50 posto, devet je 40-50 posto skuplje, 33 artikla skuplja su 30-40 posto, 87 je u rangu poskupljenja 20-30 posto, 198 je 10-20 posto, i još 276 artikala poskupjelo je manje od 10%.

Slični su i podaci Državnog zavoda za statistiku, koji od rujna prošle godine prati cijene 104 proizvoda široke potrošnje, premda oni imaju cijene sa zadrškom od mjesec dana. Paprika je šampion i statističkog poskupljenja sa cijenom u ožujku većom 76,3%, a slijede i drugi sezonski proizvodi: rajčice (70,6%), crveni luk (41,5%), tikvice(25,9%), kelj(25,8%) i mrkva(25%). Od nesezonskih proizvoda, dvoznamenkasti rast zabilježen je samo kod šećera (kristal) – 22,6 posto.

Podaci o inflaciji pokazuju da se ona ipak polako ispuhuje, premda sporije nego što se nadamo. I, premda su mediji puni priča o poskupljenjima, pogledajmo što je nakon uvođenja eura pojeftinilo.

Na stranici kretanjecijena.hr cijenu su zadržala 1237 artikla, a 439 proizvoda ima cijene manje nego 31. prosinca.. Rekordno je pojeftinio (62,3%) deterdžent Persil lavander fresh (1,17 kg, za 18 pranja) – sa 7,96 eura na tri eura, a cijene su smanjene i za više drugih artikala za osobnu higijenu i njegu.

image
foto

Na tragu ovog trenda je i statistika, koja je do ožujka zabilježila pojeftinjenje deterdženata za strojno pranje rublja u prahu od 5%. Više od toga pojeftinili su samo limuni (13,5%), suncokretovo ulje (11,4%), naranče (10,4%) i jogurt (8,5%).  Od 104 proizvoda, 27 ih je statistički pojeftinilo, 12 je zadržalo cijenu od 31. prosinca, a 65 ih je poskupjelo.

Sve u svemu, 104 proizvoda poskupjela su u tri mjeseca 1,9 posto. Kad se postotak pretvori u novac, ‘statistička košarica‘ stoji 965,07 eura, što je 17,64 eura više nego u prosincu.  

Ova grupa proizvoda gotovo je dvostruko više poskupjela u odnosu na inflaciju, koja je u tom periodu bila 1,1 posto. To je razumljivo, jer je u ‘statističkoj košarici‘ najviše prehrambenih proizvoda, a upravo je hrana najviše poskupljuje - u godinu dana skuplja je 17,4 posto, dok je ukupna inflacija ‘samo‘ 10,7 posto. 

22. travanj 2024 04:21