Otprilike jedna četvrtina oglašivača planira smanjiti potrošnju na društvenoj mreži X sljedeće godine, prema novom istraživanju marketinških stručnjaka koje je proveo Kantar. To bi označilo najveće zabilježeno povlačenje s bilo koje platforme, primijetila je istraživačka skupina.
Nalazi su došli nakon što se X suočio s egzodusom oglašivača u protekloj godini, s velikim tvrtkama poput Applea, Coca-Cole i Disneyja koje su uklonile plaćene oglase s platforme. Neka od tih poduzeća srezala su potrošnju na X-u nakon što je Elon Musk podržao antisemitski post prošle godine.
X-ovi problemi s oglašavanjem nastavili su se u 2024., pri čemu je Svjetska banka ranije ovog mjeseca obustavila sve plaćeno oglašavanje na platformi nakon što je istraga CBS Newsa otkrila da se oglasi te organizacije pojavljuju ispod rasističkih objava.
Jerrad Christan, demokratski kandidat za 12. okrug Ohija, također je nedavno povukao predizborne oglase iz X-a nakon što su se isti pojavili ispod antisemitskih postova.
- Znali smo da se naši oglasi prikazuju u odgovorima i na profilima, ali nismo imali pojma da se prikazuju pod ovakvim vrstama računa ili objava - rekao je za CBS News direktor komunikacija Christianove kampanje Tim Cox.
Rekao je da oglasna platforma X-a uključuje opciju za ograničavanje vrsta računa pod kojima se pojavljuju mjesta bilo koje organizacije.
- Postavka sigurnosti naših oglasa postavljena je na ‘ograničeno‘, što X kaže da je najbolje za ‘brendove sa strogim pragovima osjetljivosti – rekao je Cox pa dodao da taj alat za sigurnost na X očito ne radi.
Kantar je rekao da se njegovi nalazi temelje na intervjuima s 18.000 potrošača na više od dvadesetak tržišta i 1.000 viših marketinških rukovoditelja diljem svijeta. U izjavi za CBS MoneyWatch, iz X-a su rekli da oglašivači ‘znaju da X sada nudi jaču sigurnost, performanse i analitičke mogućnosti nego ikad prije, te bilježi dosad najvišu razinu korisnika‘.
Iz tvrtke su dodali da je stopa sigurnosti u prosjeku 99 posto što potvrđuju DoubleVerify i Integral Ads Science, što se odražava u činjenici da većina oglašivača zapravo povećava svoja ulaganja u X.
- Vidjeli smo porast angažmana tijekom velikih događaja poput Eura i Olimpijskih igara, gdje je X omogućio oglašivačima da se povežu s našom vrlo utjecajnom i angažiranom publikom tijekom ovih ključnih kulturnih trenutaka – rekli su iz X-a.
Platforme kojima se najviše vjeruje
Povjerenje trgovaca u oglašavanje na X-u opalo je otkako je Musk kupio platformu društvenih medija 2022., rekao je Kantar. Samo oko 4 posto marketinških stručnjaka reklo je istraživačkoj skupini da vjeruje da X osigurava sigurnost robne marke, u usporedbi s 39 posto za Google, koji ima najvišu ocjenu sigurnosti među oglašivačima.
Sigurnost marke odnosi se na primjenu mjera za zaštitu imidža i ugleda tvrtke, kao što je osiguravanje da se oglasi ne pojavljuju pored nepoželjnog sadržaja. Nalazi upućuju na to da bi X mogao imati problema u svojim naporima da privuče oglašivače, što je nastojao učiniti pod izvršnom direktoricom X-a Lindom Yaccarino, primijetio je Kantar.
- Oglašivači već nekoliko godina odmiču svoju marketinšku potrošnju od X-a. Naglo ubrzanje ovog trenda u proteklih 12 mjeseci znači da se preokret trenutno čini malo vjerojatnim. X se toliko promijenio posljednjih godina i može biti nepredvidiv iz dana u dan — teško je osjećati se sigurnim u tom okruženju - rekao je Gonca Bubani, direktor globalnog vodstva u Kantaru.
Marketinški stručnjaci kažu da je njihov najbolji digitalni brend za oglašavanje YouTube, dok potrošači smatraju Amazon i TikTok svojim omiljenim platformama, rekao je Kantar. Potrošači kažu kako smatraju da su Amazonovi oglasi relevantni i korisni, dok se TikTok oglasi doživljavaju kao zabavniji, dodaje se.
Što je sljedeće za oglase na X?
Na konferenciji u studenom Elon Musk je imao je poruku za oglašivače koji bježe s platforme.
“Idite i je..te se. Je li to jasno? Nadam se da jest - rekao je.
Mnogi od njih uvažili su njegov zahtjev. Toliko, zapravo, da ih je Musk tužio zbog navodnog ‘ilegalnog bojkota‘. Bio nezakonit ili ne, njihov bojkot ne pokazuje znakove kraja. Najveći će gubici doći iz Sjeverne Amerike (48,5%) i Europe (47,6%). Izvan tih kontinenata, prognoza nije tako crna - ali nema svijetlih točaka.
U Aziji i Pacifiku, 6,8 posto marketinških stručnjaka planira smanjiti potrošnju na oglase, prema Kantaru. Diljem Afrike i Bliskog istoka brojka je neznatno lošija od 8,5 posto.
S druge strane, u Latinskoj Americi 12,8 posto trgovaca očekuje smanjenje potrošnje. No taj bi postotak uskoro mogao pasti jer je prošli tjedan X blokiran u Brazilu.
No, kako god, svi napadi na Muska su do sada propali, na X je više ljudi nego ikada i zaista su jedini koji ne cenzuriraju mnoge stvari što korisnici očito cijene i vole, pa nije ni čudno da se Musk postavio kao branitelj slobode govora koja je glavna nit njegovog X-a.