Usporedbe cijena proizvoda u Hrvatskoj s cijenama u inozemstvu sve su češće u domaćim medijima. Visoka inflacija zadnjih godina potaknula je javne i stručne rasprave o cijenama, i to ne samo o njihovoj dinamici već i o apsolutnoj razini, pa sve češće svjedočimo usporedbama cijena istih artikala u Hrvatskoj i susjednim zemljama. Pritom brojne internetske trgovine omogućuju jednostavnu usporedbu cijena. Ulazak Hrvatske u europodručje učinio je cijene proizvoda u istoj valuti izravno usporedivima i time dodatno olakšao usporedbe, pišu u HNBlogu Ivan Žilić iz Direkcije za ekonomske analize i Ivan Mužić iz Direkcije za monetarnu politiku u kojem uspoređuju cijene u DM-u u Hrvatskoj i u drugim zemljama.
Kako navode, jedna od takvih analiza pojavila se u domaćim medijima krajem listopada, a u njoj se ističe da su cijene artikala u prodajnom lancu Drogerie Markt (DM-u) u Hrvatskoj znatno više nego cijene identičnih proizvoda u tom lancu u Njemačkoj. Svih 20 odabranih proizvoda skuplje je u hrvatskoj internetskoj trgovini nego u njemačkoj, pri čemu su neki artikli čak dvostruko skuplji. Takvi nalazi dodatno zabrinjavaju ako se ima na umu da je kupovna moć u Njemačkoj viša nego u Hrvatskoj, pa se često postavlja pitanje plaćaju li hrvatski potrošači neopravdano visoke cijene.
U ovoj je analizi u usporedbu uključen vrlo velik broj artikala koji se prodaju u nekoliko europskih zemalja. U tu svrhu 31. listopada 2024. prikupljene su cijene svih artikala s internetskih prodavaonica DM-a u Hrvatskoj, Njemačkoj, Italiji, Austriji i Sloveniji. Budući da je dio asortimana identičan u svim zemljama, s pomoću globalnog identifikatora proizvoda utvrđeni su proizvodi koji se prodaju i u Hrvatskoj i na nekom od drugih tržišta te su uspoređene njihove cijene. Od ukupno 15.560 proizvoda ponuđenih u hrvatskom DM-u, u njemačkom je pronađeno 4.370 artikala, u talijanskom 3.308, u austrijskom 4.801 i 6.389 u slovenskom.
Prosječne cijene u DM-u u Hrvatskoj više nego u Njemačkoj
Identični proizvodi u Hrvatskoj su skuplji nego u Njemačkoj, ali jeftiniji nego u Italiji, Austriji i Sloveniji. Prosječne cijene u DM-u u Hrvatskoj više su za 16 posto nego u Njemačkoj. Ipak, cijene u DM-u u Hrvatskoj u prosjeku su niže nego u DM-u u Italiji, Austriji i Sloveniji, i to za sedam posto, 1,6 posto i 2,4 posto. Tako su od ukupno 4.370 uparenih proizvoda 3.252 skuplja u Hrvatskoj, 334 imaju istu cijenu, dok su 784 proizvoda jeftinija u Hrvatskoj. Slično vrijedi i za ostale zemlje u usporedbi. Primjerice, iako je DM u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji za sedam posto, postoji 731 artikl koji je u Hrvatskoj skuplji nego u Italiji. Činjenica da je, kad se u obzir uzme veći broj proizvoda, distribucija razlika u cijenama identičnih proizvoda relativno široka, pri čemu su u drugim zemljama neke više, a neke niže nego u Hrvatskoj, nužno čini nepouzdanima zaključke utemeljene na usporedbi cijena nekoliko proizvoda u Hrvatskoj i ostalim zemljama.
Njemačka je zemlja s najnižim cijenama u DM-u. Ako se direktno usporede cijene istih artikala, Njemačka, koja je matična zemlja DM-a, u prosjeku je za 18,3 posto jeftinija od Italije, za 13,9 posto jeftinija od Austrije te za 12,1 posto jeftinija od Slovenije. Postoje brojni čimbenici koji mogu utjecati na relativno povoljne cijene u njemačkom DM-u. Visoka gustoća naseljenosti omogućava učinkovitiji logistički sustav i manje relativne troškove distribucije. Primjerice, u Njemačkoj na 100 tisuća stanovnika prosječno dolazi oko 2,5 poslovnica DM-a, a u Hrvatskoj oko 4,5. Snažna konkurencija na njemačkom tržištu, uz brojne trgovačke lance i veliki promet DM-a u Njemačkoj koji omogućuje ekonomiju obujma, dodatno potiče održavanje niskih cijena. Razlike u PDV-u također pridonose povoljnijim cijenama jer opća stopa PDV-a u Njemačkoj iznosi 19 posto, a u Hrvatskoj 25 posto. Konačno, njemački su kupci poznati po sklonosti proizvodima s pristupačnim cijenama i diskontnoj kupnji, te im je potražnja cjenovno elastičnija, što dodatno jača konkurenciju između trgovaca.
Hrvatska u prosjeku jeftinija od prosjeka zemalja članica EU-a
Uzme li se u obzir cijela potrošačka košarica, Hrvatska je u prosjeku jeftinija od prosjeka zemalja članica EU-a. Prema podacima Eurostata, koji obuhvaćaju sve proizvode i usluge unutar potrošačke košarice za izračun indeksa cijena, prosječna razina cijena u Hrvatskoj u 2023. godini iznosila je oko 72 posto prosjeka EU-a. Promatraju li se pojedine kategorije, Hrvatska ima nešto višu razinu cijena u kategoriji komunikacija, koja je oko 110 posto prosjeka EU-a, te u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića, gdje cijene iznose 101 posto prosjeka EU-a. S druge strane, Hrvatska ima niže cijene u kategoriji stanovanja, vode, električne energije, plina i drugih goriva, gdje razina cijena iznosi oko 46 posto prosjeka EU-a.
Provedena analiza je informativna, ali nije reprezentativna, stoga se njezini rezultati ne smiju poopćavati na ukupno gospodarstvo, jer se rasvjetljuju cijene tek ograničenog segmenta potrošačke košarice. Puno je mogućih razloga zašto takozvani ‘zakon jedne cijene‘ ne vrijedi. Na strani ponude, cijene se mogu razlikovati zbog različitih proizvodnih i logističkih mreža, nabavnih lanaca, infrastrukture i troškova faktora koji se rabe u proizvodnji, kao što je cijena zemljišta i rada. Na strani potražnje, kupovna moć, preferencije potrošača i elastičnost potražnje također igraju veliku ulogu. Uz to, na cijene utječu i regulatorne razlike, porezne stope, trošarine te strukturna svojstva tržišta poput koncentracije i tržišne moći, zaključuju autori HNBloga.