Hrvatska
StoryEditor

Josip Klasić (Deceuninck): Naša nit vodilja je održivost proizvoda i proizvodnog procesa

14. Listopad 2021.
Josip Klasićfoto Ratko Mavar
Ova je godina čak izazovnija od prethodne zbog sveukupnih problema s logistikom. Ipak, očekujem da će prihod porasti čak i nešto više nego lani kad smo, unatoč pandemiji, na domaćem tržištu uspjeli porasti za desetak posto. Kupci su i dalje s nama, a novi su na vidiku i u Hrvatskoj i u Europi

U listopadu se navršilo sedamnaest godina Deceuninckova poslovanja u Hrvatskoj. Tvrtka je dio belgijske ​Deceuninck grupe​​, koju je još 1937. osnovao Benari Deceuninck pokrenuvši tada proizvodnju gumba i bakelitnih kopči. Od tada do danas Deceuninck grupa postala je jedan od vodećih svjetskih proizvođača i dizajnera PVC profila za prozore i vrata.

Deceuninckov je logistički centar u Dugom Selu, odakle opskrbljuje tržišta Hrvatske i Slovenije, a 2015. sagrađen je proizvodni pogon i logistički centar u Strmcu pokraj Samobora iz kojega se gotovo svi proizvedeni profili kao repromaterijal plasiraju talijanskim proizvođačima prozora. S direktorom Deceunincka u Hrvatskoj Josipom Klasićem razgovaramo o aktualnom poslovanju i planovima te tvrtke.

Kako je poslovati u pandemiji?

– Lani je bilo izazovno, no najizazovnijim se pokazalo upravljati zaposlenicima i svim procesima jer sve ono kako smo bili radili do tada odjednom je 'palo u vodu'. Ne zadugo. Strah​ se uvukao u ljude, ali ubrzo se probudio nekakav prkos, velik dio kolega nije ni radio od kuće. U Dugom Selu nismo ni jedan dan prestali raditi, primjenjivali smo pritom epidemiološke mjere. U Strmcu je pogon bio kratko zatvoren jer je talijansko tržište bilo zatvoreno gotovo mjesec dana. Unatoč svemu na domaćem smo tržištu lani uspjeli porasti za desetak posto zahvaljujući nekim novim kupcima koji su prepoznali naše proizvode i s nama potpisali dugoročne ugovore. Zbog toga smo prošle godine imali ukupan blagi porast prihoda na 137,6 milijuna kuna; 2019. iznosio je 130,7 milijuna kuna. Inače, 75 posto prihoda ostvarujemo izvozom.

Kako ćete završiti ovu godinu?

– U prvoj polovini godine Grupa je zabilježila porast u odnosu na isto lanjsko razdoblje od gotovo 40 posto prihoda. Treba reći da je prva polovina prošle godine bila malo slabija zbog lockdowna. Zato je za ovogodišnji rast dijelom zaslužan oporavak od tog zatvaranja, a dijelom i porast cijena naših proizvoda. Naime, od posljednjega lanjskog kvartala porasle su cijene PVC-a, našega primarnog materijala, ali i popratnih materijala, pa smo i mi morali reagirati. To su sada novi izazovi koji nam zadaju glavobolje. Naime, prosječna cijena PVC-a lani je bila 1400 eura za tonu, zadnja je pak 2150 eura. Znači, 50 posto veća. Ako govorimo o ojačanjima, cijena je porasla za 140 posto, a tu su i ostale komponente. Naravno da smo dio tog rasta kao i drugi u branši morali preliti na kupce, ali nismo sav. To je nešto što kupci često ne vide, ali potrebno je naglasiti.

Hoće li se cijene repromaterijala barem malo vratiti na staro?

– Početkom godine mislili smo da će se stabilizirati. Sad vidimo, a takva su i predviđanja za posljednjih kvartal i sljedeću godinu, da se cijene sigurno neće vratiti na staro. Štoviše, izgleda da neće prestati rasti iako je rast već usporio.

Kad govorite o nabavi repromaterijala, pretpostavljam da je vaša tvrtka u malo boljoj poziciji od malih tvrtki jer iza vas stoji Grupa.

– Mnogo ste snažniji kad nastupate sa snagom grupe nego kad nastupate sami. Naša je grupa početkom ove godine napravila dobar posao kad je nastala nestašica PVC-a. Bili smo među onima s najvećim zalihama i k tome imali prednost kod dobavljača. Nismo osjetili zastoj u proizvodnji. Naše zalihe ni u jednom trenutku nisu pale na manje od četiri mjeseca unaprijed. Uza sve to nama u Hrvatskoj u korist ide to što većinu tih komponenata nabavljamo iz Grupe, tu smo zaštićeni.

Koliki prihod očekujete u ovoj godini?

– Ova je godina čak izazovnija od prethodne zbog sveukupnih problema s logistikom. Ipak, očekujem da će prihod porasti čak i nešto više nego lani. Kupci su i dalje s nama, a novi su na vidiku i u Hrvatskoj i u Europi. Ista je priča za cijelu Grupu, koja će i dalje biti u samom vrhu.

Koliko godišnje proizvedete profila?

– U Strmcu godišnje preradimo oko tri milijuna metara profila kojim opskrbljujemo talijanske proizvođače prozora, što je vrijednost od dvadeset milijuna eura i po čemu smo jedan od najvećih opskrbljivača tog tržišta. Povremeno iz Strmca plasiramo proizvode i na tržišta Poljske, Belgije, Velike Britanije i Njemačke, a iz svojega skladišta u Dugom Selu opskrbljujemo tržišta Hrvatske i Slovenije.

Je li to politika unutar Grupe da je vama dodijeljen zadatak da pokrivate Italiju, Sloveniju i Hrvatsku?

– Jest, ali to je i rezultat našeg rada. Naime, ideja je u početku bila da se napravi mnogo manji pogon kao potpora našim pogonima u Europi, a sad smo, zapravo, u nekoliko godina pokazali da možemo mnogo više. Imamo i ideje da preuzmemo mnogo više poslova za cijelu Europu.

Pitam vas to zbog moguće prevelike izloženosti Italiji, pogotovo nakon talijanskog iskustva s lockdownom.

– Mi nigdje nemamo kupca od kojega bismo ostvarivali više od deset posto prihoda, taj je rizik i geografski i prema kupcima diverzificiran.

Kako ocjenjujete hrvatsko tržište u usporedbi sa zapadnoeuropskim?

– Prošlo je već godinu i pol otkad smo s kolegama iz branše, dakle s konkurencijom, osnovali zajednicu davatelja PVC sustava za građevnu stolariju. Želimo podignuti svijest o isplativosti kvalitete i energetske učinkovitosti stolarije, dostići zapadnoeuropske standarde. Naše tržište, da budemo iskreni, malo zaostaje za zapadnoeuropskim jer još prihvaća neke stvari koje ne bi trebalo.

Koje?

– Govorim o tome da trebate imati prozor koji traje, da je funkcionalan i estetski napravljen. I kad uzmemo u obzir rok trajanja, onda je zaista mala razlika u cijeni između kvalitetnog i manje kvalitetnog prozora. Također smo pokrenuli akademiju za svoje kupce u kojoj ih educiramo o kvaliteti i važnosti predstavljanja na tržištu.

Na tržište je izišao vaš najnoviji prozorski profil Elegant. O čemu je riječ?

– Mi smo predvodnici u održivosti, ali ne samo sa svojim proizvodima i materijalom nego u cijelom procesu. Primjerice, svi naši proizvodi mogu se potpuno reciklirati i u gotovo svim našim tvornicama upotrebljavaju se obnovljivi izvori energije. Najmanje 80 posto otpada koji nastaje vraća se u proizvodnju. Naši proizvodi, kad se ugrade, imaju vrlo visoku energetsku vrijednost. Naš pogon za recikliranje u Diksmuideu u Belgiji godišnje može preraditi 45 tisuća tona PVC-a, čime smanjujemo emisiju ugljikova dioksida za 90 tisuća tona godišnje. U planu je nadogradnja tog pogona i gradnja sličnih u Europi. Elegant pak zadovoljava standarde pasivne kuće i među najnagrađivanijim je profilima svih vremena. Od drugih se razlikuje po performansama koje se odlikuju u toplinskoj zaštiti, ali i prema potpuno drukčijem dizajnu s uskim preklopima i oštrim kutovima jer je mnogo sličniji aluminiju nego PVC-u. S jedne strane zadržava svojstva PVC-a kao što su termička i zvučna izolacija, a s druge se strane nagrađivanim minimalističkim dizajnom približio izgledu aluminijskih prozora, zbog čega kao PVC prozor postaje iznimno zanimljiv arhitektima. On je tako napravljen da će našim kupcima uštedjeti na materijalu, radnom kapitalu i vremenu proizvodnje prozora.

Planirate li nove proizvode?

– Sljedeće godine planiramo predstaviti novu seriju profila Grando i dodatne elemente na seriji Elegant. Tada ćemo na sajmu u Nürnbergu predstaviti i novu kutiju rolete Protex 2.0.

Planirate li proširivati proizvodnju?

– Da, planiramo proširiti kapacitete nabavom strojeva i gradnjom pogona, zbog čega bismo povećali i broj zaposlenih. Vjerujem da će se to ostvariti tijekom 2022., a moguće je da neke investicijske ugovore potpišemo već i ove godine. Govorimo o novoj hali u kojoj bi bio regionalni centar za logistiku i za doradu, kao i ostali popratni sadržaji.

Lani ste u pandemiji zaposlili 40-ak novih radnika, što nije bio baš čest slučaj u tvrtkama.

– Da, k tome, iako nas je zatekla situacija u Italiji, cijelo smo vrijeme ​zaposlenicima isplaćivali pune plaće. Sad je zaposlenih ukupno 149, no i dalje nam treba radne snage. Naša je proizvodnja u Hrvatskoj specifična i osim jednog malog proizvođača nitko drugi nema proizvodnju tog tipa – laminiranje PVC profila. Zato, i da hoćemo, ne možemo uzeti nekoga od konkurencije, nego moramo naći osobu koju to zanima i naučiti je raditi.

Kako vidite svoju budućnost?

– Deceuninckova je nit vodilja budućnosti održivost, i to ne samo naših proizvoda već i cijeloga proizvodnog procesa, što podrazumijeva ulaganje u tehnologije i inovacije. Svoj slogan 'gradimo održivi dom' ostvarujemo inovativnim proizvodima i vrhunskom kvalitetom usluge. Siguran sam da će Deceuninck i u budućnosti biti onaj koji postavlja standarde na tržištu.

25. travanj 2024 19:51