Po običaju predizborna kampanja je potpuno zastranila na utabanim stazama ideologije i nekim novim stranputicama 'srednjih prstiju', a gospodarski programi zapeli su kao mrtva slova na papiru i naizgled za njih nema mjesta u javnom prostoru, što je suludo s obzirom da cvjeta ekonomska kriza kakvu dosad još nismo vidjeli.
Analizirali smo stoga gospodarske programe šest kandidata za predstojeće parlamentarne izbore - koalicije Restart, HDZ-a, Domovinskog pokreta, Mosta, koalicije Možemo i Stranka s imenom i prezimenom, Fokusa i Pametno koji su ostvarili najbolje rezultate prema anketama koje je u lipnju provela agencija Promocije plus za RTL-ov CRO Demoskop.
Izborni 'Program za bolji početak' Restart koalicije donosi čak 151 provedbenu mjeru, veliku pažnju posvetili su suočavanju s krizom, 'socijali' i 'državi na klik'. Iako su namjere konkretne, svaki poslovni čovjek odrastao na KPI-jevima odmah će primijetiti odsustvo konkretnih brojki. S druge strane HDZ-ov program 'Sigurna Hrvatska' prepun je brojki, ali one su mahom vezane uz dosad ostvarene rezultate. Do konkretnih mjera teško se probijati kroz plejadu hvalospjeva o minulim vremenima, i to na 119 stranica. Iznenađujuće je, međutim, što se u stotinu stranica, kriza i koronavirus spominju manje od deset puta, a vladajuća stranka detaljno objašnjava dosadašnje mjere i ne razjašnjava što poduzetnici mogu očekivati.
Općenito, kriza i korona vrlo se sramežljivo pojavljuju u svim analiziranim programima, kao da su i tamo nepoželjne. Generalno je ignoriran i jedan od glavnih generatora gospodarskog rasta – izvoz. Reforma poreznog sustava uz digitalizaciju javne uprave najveće su okosnice svih analiziranih programa.
Pogledajte što su kandidati najavili u području zapošljavanja i ostalih mjera za unaprjeđenje radnih prava.
Glavna zamjerka gospodarskih programa svih stranaka i koalicija posve je predvidljiva, nedostaje im egzaktnosti, da, osim što, objasne i kako će provesti svoje zamisli u djelo.
- Izborni programi ne sadrže jasno izrečene strateške namjere, katalogizirane i umrežene strateške inicijative i aktivnosti i pojašnjenja kako ih provesti. To su političke, a ne ekonomske strategije i nastale su tako da su temeljem osluškivanja ciljanih skupina napisane želje i pozdravi – decidiran je Nikola Nikšić, certificirani savjetnik za menadžment.
Više o analiziranim gospodarskih programima pročitajte u novom broju tiskanog i digitalnog Lidera. Sutra donosimo cjeloviti izborni program Hrvatske demokratske zajednice.