Namjerno započinjem ovako provokativnim naslovom. Zašto? Ovu subotu proveo sam predivno poslijepodne na ulicama centra Zagreba. Kao "poslovni dotepenec" koji je preko tjedna Purger, grad ne doživim u svoj živosti koja se sve više vidi u njemu. Advent, ali i ljeto, na ulice izvlači sve više pozitivne energije. Svaka uličica centra postaje oaza gradskog života. Mirisi street fooda, kafići, ljudi koji veselo čavrljaju na terasama, kretanje vesele mase. Zanimljivo, jedan prijatelj nedavno je u našem razgovoru izrekao vrlo zanimljivu tezu kako je zabrana pušenja u zadnjih par godina napokon izvukla ljude na terase, i vjerujem da je u pravu. No, kako mi je zbog prirode posla preokupacija poslovni kao i rezidencijalni aspekt, sada dolazim do pitanja “Možemo li bolje?”.
Naime, kako bi Zagreb stvarno zaživio kao turistička destinacija mora ponovno dovesti trgovine u centar grada. Kolokvijalno, retail je najbitniji aspekt prometa kao i zapošljavanja u gradovima koji teže biti city turizam destinacije. Zagrebu treba razvoj high-street retaila, od Name u Ilici do Britanca, kao i po Jurišićevoj ulici, kako bi silna frekvencija ljudi u gradu ostvarila i pravi gospodarski efekt.
Druga stvar je da centar Zagreba još nije postao mjesto poželjnog življenja. Moderni europski gradovi postaju destinacije high-quality livinga u najužim centrima. Gdje? Za početak obnovom postojećih zgrada, izgradnjom potkrovlja u moderne penthouse, obnovom stanova i unutarnjih dvorišta blokova. Zagreb još nije dosegao tu razinu. Osobno čeznem za takvim gradom. Beč u kojem ima puno više povijesno značajnih zgrada od onih u Zagrebu, nema problem s interpolacijama niti s izgradnjom modernih krovova. Zašto? Pa djelomično zbog toga što turisti niti ne gledaju više od drugog kata pojedine zgrade. Jedino u nas, krovovi se štite jer nam je valjda cilj da izgledamo lijepo turistima koji nas nadlete. Kada budete u prilici šetati Bečom, dignite pogled prema vrhu zgrada.
I tako sada dolazimo do naših apsurda. Naime, konzervatori brane i štite centar od interpolacija kako nekome ne bi palo na pamet da uredi neuređena potkrovlja, spoji nekoliko zgrada i stvori moderne trgovačke blokove. Protiv centra Cvjetni borilo se, no isto tako s njim se život počeo unositi u grad. S druge strane, Cvjetnom se sada nažalost dopušta devastacija trga, što je svakako problem jer trg ima svoju javnu namjenu koja se mora zaštititi. Slična situacija je i s Britanskim trgom, gdje ne postoji kvalitetna turistička ponuda, već djelomično uređene kućice. Međutim, Europski trg pokazuje kako trg koji je bio zanemaren, može kvalitetno oživjeti.
Kao građani trebali bismo početi promišljati svoj grad. Konzervatori moraju početi razgovarati s gospodarstvenicima, unatoč svim lošim iskustvima koja u Zagrebu postoje. Baštinu treba pametno štititi na način da privuče život i gospodarstvo u centar grada. Kako turisti ne bi grad gledali iz aviona i divili se krovovima, treba ih dovesti u centar kako bi uživali i trošili, a grad počeo ponovno živjeti vraćanjem i privlačenjem novih stanara, posebno u neka nova buduća potkrovlja.
Autor: Denis Čupić