Početak poslovanja tekstilne tvrtke Kretex iz Garešničkog Brestovca 1995. bio je doista skroman. Osnivač Boro Kretić sâm je pokrenuo posao, ispočetka je i sam sve radio, a proizvodnja se odvijala u dječjoj sobi na dva šivaća stroja te uz osnovne materijale za proizvodnju. Svemu nimalo nije pridonosilo ni to što nije imao nikakva znanja o svom proizvodu: izradi odjeće. Ali vjerovao je u uspjeh i uložio ušteđevinu, pa mu se ubrzo pridružuje supruga Zdenka s nekoliko radnica. Proizvodnja jača, radi se neumorno, uči neprekidno o svakom koraku poslovanja te prostor u kući ubrzo postaje premalen za tvrtku. Već nakon šest godina od osnivanja sagrađena je nova proizvodna zgrada uz pomoć vlastitih sredstava i kredita banke.
Kretex proizvodi dječju odjeću, igračke i opremu za novorođenčad od visokokvalitetnih materijala s naglaskom na udobnosti i sigurnosti te ima dva svoja brenda – Kretex baby i Kretex kids. U ponudi su također igračke te razni dodaci za novorođenčad, poput kolica, autosjedalica ili hranilica, koje Kretex nabavlja od drugih proizvođača. Maloprodaje su uređene kao specijalizirane trgovine za novorođenčad i djecu u kojima kupci mogu pronaći sve što im je potrebno za dijete na jednom mjestu. Poslovanje tvrtke iz Bjelovarsko-bilogorske županije trenutačno je usmjereno na Hrvatsku te su otvorene prodavaonice u Bjelovaru, Sisku, Karlovcu, Daruvaru, Kutini, Čakovcu, Koprivnici, Virovitici i nedavno Dugom Selu. Kretić planira daljnje širenje na dijelove Hrvatske u kojima je potražnja za Kretexovim proizvodima najveća, posebice Zagreb.
U početku je sirovine za proizvodnju tekstila nabavljao u Njemačkoj i Italiji, u kojima su standardi kvalitete iznimno visoki. Međutim, zbog sve većeg izbora prebacio se na Tursku, koja nudi visokokvalitetan pamuk po konkurentnijim cijenama. Igračke i dodatna oprema za novorođenčad koje nudi u svoji prodavaonicama dolaze iz raznih zemalja, uključujući Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Bugarsku, Poljsku, Tursku i Kinu. Upravo suradnju s domaćim i stranim tvrtkama Kretić doživljava ključnom za uspjeh, pa od domaćih tvrtki nabavlja određene vrste opreme, a od stranih dobavljača sirovine i gotove proizvode.
Nove poslovnice
Prelazak na dječje proizvode 2008. bio je ključan za opstanak u vrijeme ekonomske krize jer je otvorio nova tržišta i omogućio daljnji rast, a ulaganje u skladišne kapacitete 2023. omogućilo je bržu i učinkovitiju distribuciju proizvoda. U 2024. nastavkom ulaganja u širenje maloprodaje i podizanje kvalitete usluga Kretić je dodatno stabilizirao poslovni model. S 50 djelatnika (ne uključujući obitelj), od kojih je 15 u proizvodnji, pet u Upravi, a ostali rade u maloprodaji, Kretex je 2023. uprihodio 1,71 milijuna eura, što je povećanje od 6,26 posto u odnosu na 2022. godinu. Prihodi su prema Kretiću povećani zbog proširenja ponude proizvoda kako bi zadovoljili rastuće potrebe kupaca.
Nakon povratka tržišta u normalu završetkom koronakrize Kretić je uspio stabilizirati poslovanje, obnoviti odnos s postojećim kupcima i privući nove. Ipak, neto dobit smanjena je 0,72 posto i iznosi 113.732 eura, što pripisuje velikim ulaganjima u infrastrukturu, poput gradnje novog skladišta, koja su povećala troškove poslovanja.
– Ta ulaganja bila su nužna da bismo osigurali dugoročan rast, ali su privremeno opteretila profitabilnost. Osim toga, povećanje troškova poslovanja, uključujući cijene robe i energenata, također je imalo negativan utjecaj na dobit. Iako su ti troškovi smanjili našu dobit, vjerujemo da su ta ulaganja ključna za budući rast, jer će omogućiti veću učinkovitost i bolju uslugu kupcima. Izazovi zbog volatilnosti tržišta u 2024. zahtijevali su dodatnu prilagodbu i oprez u poslovanju. Unatoč tome, planiramo završiti 2024. slično kao 2023., s blagim povećanjem troškova zbog nedavnog otvaranja nove poslovnice u Dugom Selu. Otvorili smo poslovnicu kako bismo proširili mrežu i povećali prisutnost na tržištu, što je dugoročno važan korak za rast. Bez obzira na povećanje troškova, naše poslovanje ostaje stabilno uz osiguravanje da svi procesi teku glatko. Iz godine u godinu jačamo svoj položaj na tržištu iako se suočavamo i s izazovima – ocjenjuje Kretić.
Kakvi su mu planovi za ovu godinu te što je najveća prijetnja njegovom poslovanju doznajte u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.