Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Boro Kretić, Kretex: Ulaganja u infrastrukturu smanjila su nam dobit, ali osiguravaju dugoročan rast

04. Siječanj 2025.
Boro Kretić
Inspiraciju za pokretanje svog posla Boro Kretić dobio je igrajući za lokalni nogometni klub čiji je vlasnik ujedno bio vlasnik tekstilne tvrtke. Iako ništa nije znao o toj vrsti proizvodnje, 1995. odlučio je pokušati. Danas Kretex proizvodi dječju odjeću, igračke i opremu za novorođenčad, ima dva svoja brenda – Kretex baby i Kretex kids – i trgovine u desetak hrvatskih gradova

Početak poslovanja tekstilne tvrtke Kretex iz Garešničkog Brestovca 1995. bio je doista skroman. Osnivač Boro Kretić sâm je pokrenuo posao, ispočetka je i sam sve radio, a proizvodnja se odvijala u dječjoj sobi na dva šivaća stroja te uz osnovne materijale za proizvodnju. Svemu nimalo nije pridonosilo ni to što nije imao nikakva znanja o svom proizvodu: izradi odjeće. Ali vjerovao je u uspjeh i uložio ušteđevinu, pa mu se ubrzo pridružuje supruga Zdenka s nekoliko radnica. Proizvodnja jača, radi se neumorno, uči neprekidno o svakom koraku poslovanja te prostor u kući ubrzo postaje premalen za tvrtku. Već nakon šest godina od osnivanja sagrađena je nova proizvodna zgrada uz pomoć vlastitih sredstava i kredita banke.

Kretex proizvodi dječju odjeću, igračke i opremu za novorođenčad od visokokvalitetnih materijala s naglaskom na udobnosti i sigurnosti te ima dva svoja brenda – Kretex baby i Kretex kids. U ponudi su također igračke te razni dodaci za novorođenčad, poput kolica, autosjedalica ili hranilica, koje Kretex nabavlja od drugih proizvođača. Maloprodaje su uređene kao specijalizirane trgovine za novorođenčad i djecu u kojima kupci mogu pronaći sve što im je potrebno za dijete na jednom mjestu. Poslovanje tvrtke iz Bjelovarsko-bilogorske županije trenutačno je usmjereno na Hrvatsku te su otvorene prodavaonice u Bjelovaru, Sisku, Karlovcu, Daruvaru, Kutini, Čakovcu, Koprivnici, Virovitici i nedavno Dugom Selu. Kretić planira daljnje širenje na dijelove Hrvatske u kojima je potražnja za Kretexovim proizvodima najveća, posebice Zagreb.

U početku je sirovine za proizvodnju tekstila nabavljao u Njemačkoj i Italiji, u kojima su standardi kvalitete iznimno visoki. Međutim, zbog sve većeg izbora prebacio se na Tursku, koja nudi visokokvalitetan pamuk po konkurentnijim cijenama. Igračke i dodatna oprema za novorođenčad koje nudi u svoji prodavaonicama dolaze iz raznih zemalja, uključujući Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Bugarsku, Poljsku, Tursku i Kinu. Upravo suradnju s domaćim i stranim tvrtkama Kretić doživljava ključnom za uspjeh, pa od domaćih tvrtki nabavlja određene vrste opreme, a od stranih dobavljača sirovine i gotove proizvode.

Nove poslovnice

Prelazak na dječje proizvode 2008. bio je ključan za opstanak u vrijeme ekonomske krize jer je otvorio nova tržišta i omogućio daljnji rast, a ulaganje u skladišne kapacitete 2023. omogućilo je bržu i učinkovitiju distribuciju proizvoda. U 2024. nastavkom ulaganja u širenje maloprodaje i podizanje kvalitete usluga Kretić je dodatno stabilizirao poslovni model. S 50 djelatnika (ne uključujući obitelj), od kojih je 15 u proizvodnji, pet u Upravi, a ostali rade u maloprodaji, Kretex je 2023. uprihodio 1,71 milijuna eura, što je povećanje od 6,26 posto u odnosu na 2022. godinu. Prihodi su prema Kretiću povećani zbog proširenja ponude proizvoda kako bi zadovoljili rastuće potrebe kupaca.

Nakon povratka tržišta u normalu završetkom koronakrize Kretić je uspio stabilizirati poslovanje, obnoviti odnos s postojećim kupcima i privući nove. Ipak, neto dobit smanjena je 0,72 posto i iznosi 113.732 eura, što pripisuje velikim ulaganjima u infrastrukturu, poput gradnje novog skladišta, koja su povećala troškove poslovanja.

– Ta ulaganja bila su nužna da bismo osigurali dugoročan rast, ali su privremeno opteretila profitabilnost. Osim toga, povećanje troškova poslovanja, uključujući cijene robe i energenata, također je imalo negativan utjecaj na dobit. Iako su ti troškovi smanjili našu dobit, vjerujemo da su ta ulaganja ključna za budući rast, jer će omogućiti veću učinkovitost i bolju uslugu kupcima. Izazovi zbog volatilnosti tržišta u 2024. zahtijevali su dodatnu prilagodbu i oprez u poslovanju. Unatoč tome, planiramo završiti 2024. slično kao 2023., s blagim povećanjem troškova zbog nedavnog otvaranja nove poslovnice u Dugom Selu. Otvorili smo poslovnicu kako bismo proširili mrežu i povećali prisutnost na tržištu, što je dugoročno važan korak za rast. Bez obzira na povećanje troškova, naše poslovanje ostaje stabilno uz osiguravanje da svi procesi teku glatko. Iz godine u godinu jačamo svoj položaj na tržištu iako se suočavamo i s izazovima – ocjenjuje Kretić.

Kakvi su mu planovi za ovu godinu te što je najveća prijetnja njegovom poslovanju doznajte u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera
 

23. siječanj 2025 09:42