Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Milijarde potrošene, rezultati izostali: GM obustavlja Cruise robotaksije

11. Prosinac 2024.
GM‘s Cruise robotaksifoto Shutterstock
Operacije autonomne vožnje tvrtke Cruise, čini se, bliže se kraju nakon što je njezin glavni investitor, General Motors (GM), objavio kako prestaje s financiranjem

GM, koji od 2016. posjeduje oko 90 posto udjela u Cruiseu, objavio je ovaj tjedan kako prestaje s financiranjem projekta  robotaksija.  Ovaj potez dolazi nakon teškog razdoblja za Cruise, uključujući incident u listopadu 2023. kada je jedan od njihovih autonomnih automobila pregazio ženu u San Franciscu, nakon što ju je u njegovu putanju gurnuo automobil s ljudskim vozačem. Incident je doveo do toga da su kalifornijski regulatori suspendirali Cruiseovu licencu za testiranje autonomnih vozila na cestama te savezne države, što je tvrtku natjeralo na obustavu operacija i u drugim područjima. Međutim, u svibnju 2024. tvrtka je ponovno pokrenula ograničeno testiranje u Arizoni. Također, odluku je olakšala i činjenica da Cruise bilježi višegodišnje financijske gubitke. Prema riječima izvršne direktorice GM-a Mary Barre, kompanija je do sada u Cruise uložila oko 10 milijardi dolara, dok je samo u 2023. godini podružnica zabilježila gubitak od 3,48 milijardi dolara. Unatoč ambicioznim ciljevima, robotaksi usluga nije uspjela postići održiv poslovni model.

Skup posao

Iz General Motorsa su dodali i kako ‘više neće financirati razvoj Cruiseovih robotaksija zbog znatnog vremena i resursa potrebnih za širenje poslovanja, uz sve konkurentnije tržište robotaksija.‘ Tvrtka planira spojiti tehničke timove Cruisea i GM-a u jedinstvenu jedinicu koja će se usmjeriti na razvoj autonomnih automobila za osobnu upotrebu.

- GM je predan isporuci najboljeg vozačkog iskustva svojim kupcima na discipliniran i kapitalno učinkovit način. Cruise je bio rani inovator u području autonomije, a dublja integracija naših timova, u kombinaciji sa snažnim GM-ovim brendovima, opsegom i proizvodnim kapacitetima, pomoći će u ostvarivanju naše vizije budućnosti prijevoza - izjavila je Barra.

Dave Richardson, viši potpredsjednik za inženjering softvera i usluga u GM-u, dodao je kako je tvrtka ‘u potpunosti predana autonomnoj vožnji te uzbuđena što će svojim korisnicima donijeti njezine prednosti — poput poboljšane sigurnosti, boljeg protoka prometa, povećane dostupnosti i smanjenja stresa za vozače‘.

Cruise još nije javno komentirao GM-ovu odluku o prekidu financiranja niti kako će to utjecati na njihovo autonomno testiranje u bliskoj budućnosti. Tvrtka trenutačno ima autonomna vozila na cestama u Teksasu i Arizoni, no GM-ova odluka vjerojatno će dovesti do obustave svih tih operacija.

Odluka GM-a naglašava izazove s kojima se suočava industrija robotaksija, koja trenutačno obuhvaća uglavnom pilot-projekte. Sličan potez napravio je i Ford 2022. godine, kada je prestao financirati stručnjake za autonomna vozila iz tvrtke Argo. Waymo, koji podupire Alphabet, trenutačno je vodeći u tom području, a svoje robotaksije testira u više gradova, uključujući nedavno najavljeno širenje na Miami.

Vandali i Waymo

No, ni Waymo nije bez problema, i to neočekivanih. Naime, tvrtka u vlasništvu Googleove matične tvrtke Alphabet već godinama testira svoje autonomne robotaksije na ulicama San Francisca, a nedavno je dobila dopuštenje da počne i s naplaćivanjem vožnji. Međutim, Waymo se suočava s problemima o kojima zasigurno nisi ni razmišljali. A problemi su napadi na njihove autonomne taksije. Izvještaji o napadima na Waymo automobile sežu godinama unazad, bilo da se radi o rezanjima guma ili povijesnom kamenovanju ovih robotaksija. No, nedavno je grupa vandala otišla i korak dalje pa je Waymo taksi završio ni manje ni više nego zapaljen. 

18. prosinac 2024 17:08