
Pokušavajući uhvatiti korak s tržištem rada, obrazovni sustav, ponajprije visokoškolski, svake godine uvede neki novi program potaknut razvojem novih tehnologija. No koliko god ti programi bili napredni, to nije jednostavno jer prođe nekoliko godina prije nego što studenti diplomiraju, a tehnologija se razvija neslućenom brzinom, posebice umjetna inteligencija (UI, engl. AI), koja stvara nove prilike.
Odgovor na izazove
Sada su u ponudi, primjerice, novi programi digitalnog marketinga, dizajna novih medija i digitalizacije, programiranje, poslovni menadžment, ekonomija energije i okoliša, elektroničko poslovanje u privatnom i javnom sektoru, menadžment digitalnog poslovanja…
– Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu sustavno prilagođava i razvija studijske programe kako bi odgovorio na izazove tržišta rada u eri digitalne transformacije, održivog razvoja i globalizacije. Uvođenjem novih programa i prilagodbom postojećih studija Fakultet omogućuje studentima stjecanje znanja i vještina relevantnih za suvremene gospodarske trendove. Fokus je na interdisciplinarnom pristupu, povezanosti teorije i prakse te razvoju specijaliziranih kompetencija koje olakšavaju zapošljivost i prilagodbu tržišnim zahtjevima. Kontinuiranom inovacijom kurikula EFZG pozicionira se kao institucija koja ne samo da prati promjene već ih i oblikuje pripremajući buduće stručnjake za rad u dinamičnim i tehnološki naprednim sektorima – ističe prof. dr. sc. Sanja Sever Mališ, dekanica Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Združeni doktorski studiji
Prema njezinim riječima, uvedeni su studijski programi koji nude kombinaciju suvremenih ekonomskih, poduzetničkih i tehnoloških kompetencija. Riječ je o više vrsta programa: stručnim diplomskim studijima, sveučilišnim integriranim prijediplomskim i diplomskim te doktorskim studijima. Novi su stručni diplomski studiji Digitalni marketing, Računovodstvo, Financijsko izvještavanje i revizija, Ekonomija energije i okoliša, Ekonomika poduzetništva, Suvremeno poduzetništvo, Elektroničko poslovanje u privatnom i javnom sektoru, Menadžment digitalnog poslovanja, svi uz prilagodbu sadržaja kolegija u skladu s trendovima digitalne transformacije poslovanja. Sveučilišni su integrirani prijediplomski i diplomski studiji Poslovna ekonomija, Ekonomska analitika te Ekonomsko modeliranje. U suradnji s Fakultetom organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu 2023. pokrenuti su združeni doktorski studiji Poslovna ekonomija u digitalnom okružju te Upravljanje digitalnim inovacijama.
– Interes za prilagođene i inovativne obrazovne programe konstantno raste, što potvrđuje činjenica da su novi i revidirani studiji već pri uvođenju privukli velik broj studenata. Taj trend ne iznenađuje jer tržištu rada treba sve više stručnjaka koji razumiju digitalne tehnologije, analitiku podataka, financijske procese te održivi razvoj – navodi Sever Mališ, dodajući da poslodavci sve više pokazuju zanimanje za suradnju s Fakultetom, a mnogi diplomandi brzo nalaze zaposlenje upravo zahvaljujući prilagođenosti programa realnim potrebama tržišta.
Poticaj za osobni razvoj
RIT Croatia studijskim programima priprema studente za izazove budućnosti fokusirajući se na poslovni menadžment, programiranje, dizajn novih medija i digitalnih tehnologija.
– U pripremi je akreditacija još jednoga novog programa u tehničkom području, a vijesti o tome očekujte uskoro. Razvijamo i dva programa iz područja cjeloživotnog učenja koji su osmišljeni kako bi pružili praktična znanja i vještine potrebne u visokotehnološkom društvu omogućavajući profesionalcima da ostanu konkurentni i prilagodljivi na dinamičnom tržištu rada – nabraja Ivana Silić, direktorica Odjela za regrutiranje i upise RIT-a Croatia.
Prema njezinim riječima, tržište rada mijenja se mnogo brže nego što ijedna obrazovna institucija može reagirati i ponuditi sasvim nov studijski program. Zbog toga nije uvijek nužno pokrenuti cijeli novi program, nego fleksibilno dopuniti postojeće. Primjerice, RIT Croatia je prije tri godine uveo seminar o bitcoinu koji polaze studenti međunarodnog poslovanja i informacijskih tehnologija.
– Uza sve inovacije danas je od dodavanja predmeta i novih programa možda i važnije u svim studijskim programima nastojati poticati studente da sami istražuju, uče i razvijaju se. Postaje važnije nego ikad naučiti studente kritičkom razmišljanju, prilagodljivosti i motivirati ih da idu naprijed nego im usaditi neka konkretna nova znanja koja već sutra neće biti ni nova ni relevantna – objašnjava Silić i dodaje da treba uložiti mnogo truda u pronalaženje i dizajn novog programa koji će studentima biti zanimljiv te proizvesti stručnjake potrebne na tržištu rada.
Posljednji studijski program koji je RIT Croatia uveo u Hrvatskoj bio je Dizajn novih medija – kombinacija umjetnosti i tehnologije, koji je privukao mnogo studenata.
Ozbiljno ulaganje
Nedavnim udruživanjem Sveučilišta Algebra i Veleučilišta Edward Bernays nastalo je Sveučilište Algebra Bernays, koje provodi ukupno 28 sveučilišnih i stručnih studijskih programa, no tu nije kraj.
– U planu je ozbiljno ulaganje u unaprjeđivanje postojećih studijskih vertikala i pokretanje potpuno novih. Činjenica da su Algebra i Bernays stvorili najveće privatno sveučilište u Hrvatskoj omogućit će snažnije iskorake kad su u pitanju studijski programi. Za početak, od ove jeseni počinje i provedba već akreditiranih novih sveučilišnih diplomskih programa iz područja računalstva i ekonomije digitalnog poslovanja, što će obrazovnu ponudu dodatno obogatiti i prilagoditi suvremenim potrebama tržišta rada – ističe prof. dr. sc. Damir Jugo, predsjednik Uprave Sveučilišta Algebra Bernays.
Prema njegovim riječima, prednosti komplementarnosti Algebre i Bernaysa najviše će osjetiti studenti multimedijske produkcije, komunikacija i digitalnog marketinga i dizajna, koji će imati prilike sudjelovati u različitim interdisciplinarnim projektima, razmjeni nastavnih sadržaja, a sve to pratit će ulaganja u infrastrukturu poput TV-a i podcast-studija, vrhunsku režiju i odgovarajuću opremu. Sveučilište Algebra Bernays trenutačno ima više od 2600 studenata i 15 tisuća polaznika različitih programa obrazovanja odraslih, a interes za studijske i programe obrazovanja odraslih raste svake godine.
Globalna perspektiva
Program poslovnog usavršavanja Technical Leadership Program (TLP), namijenjen profesionalcima iz STEM-a, zajednički su pokrenuli Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER) i Poslovna škola Bled (IEDC). Educirat će ambiciozne stemaše koji žele osnovati startup ili baviti se menadžmentom. Više nije dovoljno biti stručnjak za nove tehnologije, nego i potencijalni menadžer. Treba poznavati poslovne procese, posebice upravljanje proračunom, osmišljavanje strategije poslovanja i vođenje tima.
– Taj program jedinstven je na tržištu. Dvije vodeće institucije u regiji, FER u području tehničkoga visokog obrazovanja i IEDC u području poslovnog obrazovanja, jamstvo su kvalitetnog programa i izvedbe, zato vjerujem da će mnogi prepoznati njegovu vrijednost – izjavio je prof. dr. sc. Vedran Bilas, FER-ov dekan.
Prijave za taj program u tijeku su i traju do 28. veljače. Da se potrebama tržišta rada ne prilagođavaju samo fakulteti, nego da edukacija usmjerena u to treba početi mnogo prije, pokazuje primjer privatne Osnovne škole Linea iz Zagreba.
– Naša škola primjenjuje IB Primary Years Programme (PYP), osmišljen kako bi razvio učenike u aktivne sudionike cjeloživotnog učenja. PYP nudi transdisciplinarni kurikul koji potiče učenike na istraživanje i razumijevanje globalnih tema u sklopu različitih disciplina. U skladu s razvojem novih tehnologija i potrebama tržišta rada integriramo u program razvoj digitalnih vještina, projektno učenje i poduzetništvo i inovacije. Učenici se koriste informacijskim i komunikacijskim tehnologijama za istraživanje, stvaranje i predstavljanje ideja te tako stječu digitalnu pismenost potrebnu za suvremeno radno okružje. U projektima koji obuhvaćaju stvarne probleme razvijaju vještine rješavanja problema, kritičkog mišljenja i suradnje, što su ključne kompetencije na današnjem tržištu rada. Potičemo učenike na kreativno razmišljanje i inovativnost aktivnostima koje simuliraju stvarne poslovne izazove, čime razvijaju poduzetnički duh i prilagodljivost – navodi Vlatka Djaković, mag. educ. philol. ital., koordinatorica PYP-a.
Prema njezinim riječima, svladavanjem tih programa potiče se holistički razvoj jer se PYP fokusira na cjelokupni razvoj učenika, uključujući intelektualni, osobni, emocionalni i socijalni rast, pripremajući ih za buduće akademske i životne izazove. Osim toga, učenici razvijaju transdisciplinarne vještine kako primijeniti znanje i vještine iz različitih disciplina na stvarne probleme, što im omogućuje fleksibilnost i prilagodljivost u daljnjem školovanju i karijeri. Tim programima podupire se samopouzdanje i samostalnost učenika koji istraživačkim pristupom učenju razvijaju samopouzdanje u svoje sposobnosti i postaju samostalni te spremni preuzeti odgovornost za vlastito učenje. PYP također naglašava važnost međunarodnog razumijevanja i poštovanja različitosti, što učenicima pruža globalnu perspektivu i priprema ih za rad u multikulturnim okolinama.