
Ukupna konsolidirana prodaja ALKALOIDA AD Skoplje u razdoblju siječanj - prosinac 2024. godine dosegnula je 308,9 milijuna eura, što je 15 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Konsolidirana prodaja ostvarena na domaćem tržištu porasla je za 17 posto, a ukupni konsolidirani izvoz kompanije porastao je za 14 posto. U Sjevernoj Makedoniji ostvareno je 32 posto ukupne konsolidirane prodaje, dok je 68 posto ostvareno na stranim tržištima. Gledano po regijama, 27 posto ukupne konsolidirane prodaje ostvareno je u zemljama Jugoistočne Europe, 22 posto u zemljama Zapadne Europe (EU i EFTA), 18 posto u zemljama Istočne Europe (ZND, UKR...), a 1 posto ukupne konsolidirane prodaje ostvareno je na ostalim tržištima.
Najveći porast izvoznih tržišta u odnosu na prošlu godinu bilježi prodaja na Cipru, koja je porasla 9 puta; zatim u Litvi gdje su porasli 2,5 puta. Zatim slijede Čile (rast od 92 posto), Velika Britanija (rast od 62 posto), Jordan (rast od 59 posto), Gruzija (rast od 48 posto), Portugal (rast od 45 posto), Mongolija (rast od 36 posto), Njemačka (rast od 26 posto), Švicarska (rast od 21 posto), Rumunjska (rast od 21). posto), Armenija (rast od 18 posto) itd.
Promatrajući po grupama proizvoda, u strukturi ukupne konsolidirane prodaje najveći udio imaju proizvodi iz segmenta farmacije, 91 posto, dok segment kemije, kozmetike i bilja čini 9 posto. Među farmaceutskim proizvodima veći udio u ukupnoj prodaji imaju antibiotici s 26 posto, OTC pripravci s 19 posto, neurološki pripravci s 12 posto, kardiološki pripravci s 11 posto ukupne konsolidirane prodaje itd.
Nastavak modernizacije
U 2024. godini, u skladu sa svojim opredjeljenjem za kontinuiranu modernizaciju i proširenje proizvodnih kapaciteta, obujma proizvodnje i asortimana, ALKALOID završio je realizaciju svog najvećeg investicijskog pothvata u posljednja dva desetljeća - novog pogona za proizvodnju čvrstih farmaceutskih oblika, Tabletno odjeljenje 2.0 i pratećih tehničkih prostorija. Novi tehničko-tehnološki kapacitet, čiji je cilj više nego udvostručiti obujam i povećati fleksibilnost u proizvodnji čvrstih farmaceutskih oblika, zauzima površinu od 6.200 m2 (proizvodno-tehničke prostorije), u koji je uloženo ukupno 19,4 milijuna eura.
U prvoj polovici ove godine strateško ulaganje realizirano je i u PC Kozmetici. Instalirana je nova proizvodna linija za proizvodnju i pakiranje vlažnih maramica, vrijedna 1,7 milijuna eura. Nova proizvodna oprema za proizvodnju vlažnih maramica ima kapacitet od 120 kom/minuti, a dopunjena je potpuno automatiziranim linijama za pakiranje. Time je omogućeno udvostručenje kapaciteta proizvodnje vlažnih maramica i proširenje asortimana proizvoda koji se mogu proizvoditi i pakirati.
Ukupna ulaganja u dugotrajnu imovinu za razdoblje siječanj – prosinac 2024. godine iznose 23,3 milijuna eura.
ALKALOID AD Skopje, kao međunarodna generička farmaceutska kompanija, nastoji biti prisutna u svim segmentima ovog poslovanja te ponuditi zdravstvenim sustavima i pacijentima pristup širem portfoliju i vrstama lijekova po prihvatljivijim cijenama. Osim uobičajenih generičkih lijekova, ALKALOID AD Skopje ima strateški cilj ući na tržište s biosličnim lijekovima. Kako bi pravovremeno ušao u ovaj rastući poslovni segment farmaceutske industrije, ALKALOID AD je dokapitalizacijom svoje novoosnovane tvrtke ALKALOID FARMA INTERNACIONAL iz Hrvatske uložio u južnokorejsku tvrtku za istraživanje i razvoj Rophibio kupnjom manjinskog udjela. Ovom investicijom u Južnoj Koreji, u protuvrijednosti od 1 milijun američkih dolara, ALKALOID AD će, osim vlasničkog udjela u kompaniji, dobiti i pravo prvenstva u licenciranju proizvoda za regije u kojima posluje. Uzimajući u obzir tržišni potencijal, kao i iskustvo tima koji vodi Rophibio, ALKALOID AD Skoplje je donio odluku o ulaganju u ovu istraživačko-razvojnu tvrtku, koja je trenutno u poodmakloj fazi razvoja biosličnih lijekova.
Posljednjih godina ALKALOID je započeo proces redizajna postojećih generičkih proizvoda za nove indikacije, s ciljem stvaranja lijekova s dodanom vrijednošću koji omogućuju liječenje i zadovoljenje potreba pojedinca ili određenih skupina pacijenata. Strateška ulaganja u modernizaciju proizvodnog portfelja dovela su do uspješnog razvoja prvog patentiranog lijeka s dodanom vrijednošću ALKALOID-a, prvenstveno namijenjenog liječenju refluksnog ezofagitisa i gastroezofagealne refluksne bolesti (GERB). Lijekovi prvog izbora u liječenju refluksnog ezofagitisa i GERB-a su tzv. inhibitori protonske pumpe, skupina u koju spada i Omeprazol, najčešće su dostupni u obliku gastrorezistentnih tableta i kapsula, kao i prašak za otapanje. Po prvi put u povijesti ALKALOID je razvio tekući oblik lijeka Omeprazol, spreman za upotrebu.
Međunarodni patent
Za oralnu otopinu Omeprazol ALKALOID dobio je prvi međunarodni patent za lijek s dodanom vrijednosti (Value Added Meicine - VAM), a već su izdana prva odobrenja za ovaj inovativni lijek za tržište Makedonije, kao i za tržišta Ujedinjenog Kraljevstva, Irske, Nizozemske, Portugala, Mađarske, Rumunjske, Slovenije, Hrvatske, Bugarske i Kosova. U tijeku su registracijski postupci za ostale zemlje u Europi i na tržištima Europske unije, s očekivanjem dobivanja odobrenja za stavljanje lijeka u promet i njegovo daljnje plasiranje.
Konsolidirana dobit prije financijskih troškova, poreza i amortizacije (EBITDA) premašila je 48,8 milijuna eura, zabilježivši rast od 9 posto, dok je konsolidirana neto dobit u iznosu od 27,4 milijuna eura porasla za 7 posto. ALKALOID Grupacija ima 3.042 zaposlenih, od čega 2.302 u S. Makedoniji, a 740 u kapitalno povezanim društvima u inozemstvu.
Cijena dionice na službenom tržištu Makedonske burze vrijednosnih papira u razdoblju siječanj - prosinac 2024. kretala se u rasponu od 295 do 472 eura, odnosno prosječno 364 eura po dionici. 31. prosinca 2024. tržišna kapitalizacija tvrtke iznosila je 657 milijuna eura.
Skupština dioničara je 1. travnja 2024. donijela Odluku o isplati dividende za 2023. godinu u iznosu od 8,78 eura bruto, odnosno 7,90 eura neto po dionici, što je za 10,2 posto više od dividende isplaćene po dionici za prethodnu godinu od 7,97 eura bruto, odnosno 7,17 eura neto veća za 10,2 posto. Za isplatu dividendi i poreza na dohodak kompanija je izdvojila oko 12,6 milijuna eura.
Menadžment očekuje da će tvrtka i u 2025. godini nastaviti svoj put kontinuiranog rasta utemeljen na prilikama iz stalnih ulaganja u nove proizvodne kapacitete i opremu te iz ulaganja u istraživačko-razvojne projekte, čime će se stvoriti konkurentan portfolio i prilike za širenje na tržištima. Za ostvarenje ovih ciljeva nastavit će se s novim zapošljavanjem, uz kontinuirano ulaganje u podizanje i unapređenje razine znanja i vještina zaposlenika te izgradnju talenata.