Zeleno i digitalno
StoryEditor

Urbana tehnologija: Suženjem svrhe do proširenja koristi, ali bez letećih taksija

05. Siječanj 2025.
Plaćanje računa za komunalije i druge gradske usluge s pomoću mobilnih aplikacija postalo je standard u većim hrvatskim gradovima, kao i najam električnih bicikala, kamere na parkiralištima, povlastice u sklopu gradskih kartica... Otkako su se gradovi opametili, uključili su na najjače senzore i internet stvari. Robotaksije ne spominju, kamoli one leteće

Fascinacija ljudske vrste tehnološkim napretkom u doglednoj budućnosti ne popušta i stoga ne čudi da su bolje razvijena urbana središta na svijetu pohrlila ispuniti vizije o pametnim gradovima. Uostalom, neka od najuspješnijih djela iz znanstvenofantastičnoga umjetničkog žanra svoj uspjeh imaju zahvaliti ljudskoj sklonosti da prihvati nerealne vizije sretne budućnosti i uživa u njima, pa zašto onda gradovi ne bi pokušali iskoristiti tehnologiju i svojim stanovnicima omogućili barem djelić te iluzije?

S obzirom na to da nitko nije bolje upućen od gradova što treba građanima, inicijativa je dakako lokalna, pa je i raznovrsna jer ih ima mnogo, kako na svijetu, tako i kod nas. Ovom prilikom koncentrirat ćemo se na smart stvari u hrvatskim gradovima i tek se usput dotaknuti Zagreba, koji inače privlači najviše medijske pozornosti kao središte političkog, kulturnog, društvenog i gospodarskog života.

Odmah da vas uputimo, u dogledno vrijeme nećemo moći hrvatskim gradovima prometovati letećim taksijima. Zašto, objasnit ćemo u jednom od skorih brojeva. Svejedno, u ovom trenutku može se zaključiti da su gradovi u Hrvatskoj počeli hvatati korak s vremenom premda to na prvi pogled nije lako uočljivo. Zato smo izdvojili nekoliko za naše podneblje naprednih i originalnih rješenja koja naši gradovi već danas uspješno primjenjuju.

Opamećivanje parkiranja

Od onih koji nisu Zagreb, može se reći da u ‘opamećivanju‘ svojih komunalnih djelatnosti prednjače Rijeka, Dubrovnik i Split, ali i drugi poput Pule i Zadra imaju se čime pohvaliti. Pritom je Dubrovnik najviše odmakao prema brojnosti i svrhovitosti rješenja u koja se dosad uspješno upustio.

– Grad i tvrtka Sanitat Dubrovnik 2019. pokrenuli su pametno parkirno rješenje, jedno od najvećih integriranih rješenja pametnog parkinga realizirano na Narrowband IoT (NB-IoT) mreži u cijelom svijetu te najveći projekt iz segmenta pametnih gradova u Hrvatskoj i regiji – pohvalili su se iz Grada Dubrovnika.

Riječ je o integriranom mrežno-platformskom sustavu za objedinjenu komunikacijsku i senzorsku infrastrukturu parkinga koji počiva na 1909 senzora povezanih na zatvorenoj NB-IoT mreži. Putem aplikacije za mobilne uređaje sustav vozače navodi do slobodnog mjesta, pronalazi zamjenska, a moguće je i platiti kartu. Oni koji ne upotrebljavaju aplikaciju, mjesto mogu pronaći s pomoću javnih zaslona koje podacima hrani spomenuti sustav.

Dnevne muke i turizam

Dubrovnik Visitors sustav je praćenja i predviđanja broja posjetitelja u povijesnoj jezgri koji kamerama prikuplja podatke o broju ulazaka i izlazaka ljudi u realnom vremenu, a s pomoću aplikacije koja primjenjuje strojno učenje, i to s točnošću većom od 80 posto, procjenjuje broj ljudi na području povijesne jezgre i kontaktne zone grada na određeni dan. Radi turizma i ugodnijega dnevnog života razvijena je i aplikacija za upravljanje gužvama u Kneževu dvoru kojom se postigla bolja distribucija posjetitelja, od čega koristi imaju i građani i pružatelji ostalih usluga.

S druge strane, Split se jače opredijelio za rješavanje svakodnevnih problema svojih stanovnika, pa su iz Grada Lideru, među ostalim, istaknuli da su uveli digitalni potpis unutar aplikacije uredskog poslovanja i tako ubrzali administrativne procese te da su digitalnu transformaciju poslovanja gradske uprave poduprli GIS portalom i AI alatima poput ChatGPT-ja. Navedeni GIS portal Split namjerava nadograditi tako da u njega integrira strategije prostornog planiranja i održivog razvoja i tako formira moćnu platformu za prostorno planiranje. U Splitu nisu zaboravili ni turiste – upravo uvode sustav naplate ulaznica koji će obuhvatiti kulturne objekte i povijesne lokacije poput Dioklecijanove palače.

Napredne mreže

Iz Zadra su nam istaknuli da imaju više od 72 kilometra vlastite optičke mreže koja povezuje 115 gradskih lokacija, odnosno gradskih institucija, ustanova, društava, servera i slično, što im otvara goleme mogućnosti razvoja različitih rješenja te velike uštede na troškovima povezivanja, koje drugi u pravilu plaćaju telekomunikacijskim operatorima. Stoga su i razvili gradske bežične WiFi i IoT mreže i zahvaljujući tome lakše i preciznije mjere kakvoću zraka, potrošnju vode, buku, upravljaju odlaganjem otpada, pametnom rasvjetom. Korisnici mogu pristupiti tim podacima na gradskoj platformi interneta stvari iot.inzad.hr.

Zagreb se, kao i Zadar, odlučio za uspostavu vlastite LoRaWAN mreže kao dio šire IoT priče, a paralelno s njom nadograđuje ili zanavlja vodomjere i plinomjere koje se može udaljeno očitati. Javna nabava za uspostavu LoRaWAN mreže u Zagrebu je u tijeku, a njezina uspostava predviđena je u 2026. godini. Zagreb je potpuno razvio i trodimenzionalni model grada s integriranim podacima o postojećim objektima iz područja urbanizma, arhitekture, topografije, geotehnike, javnih zelenih površina i statistike.

Administracija i sigurnost

Specifičnost Pule jest sustav videonadzora prometa u mirovanju pokrenut 2023. godine. Za potrebe sustava ugrađene su kamere na osam lokacija na području povijesne jezgre grada, a napravljen je i moderan nadzorni centar koji omogućuje automatiziranu naplatu kazni te praćenje prometa u užem gradskom središtu. Dakle, pazite gdje parkirate u Puli, kazna se jednostavno i brzo izda putem aplikacije.

Slično kao i Pula, Rijeka je također prepoznala važnost pametnih rješenja za administrativne poslove grada. Gradska aplikacija Otvoreni proračun daje uvid u proračunske isplate u realnom vremenu, a sustavom e-Nabave digitalizirana je jednostavna nabava putem aplikacije Ensolva. Možda je najinteresantnija aplikacija Elektronički uredi Grada Rijeke putem koje građani mogu pratiti tijek rješavanja svojeg predmeta, zahtjeva i sličnog koji su u obradi u nekom od upravnih odjela gradske uprave. Rijeka se također koristi OIT tehnologijom za daljinsko očitavanje potrošnje i proizvodnje energenata u ukupno 27 objekata u svom vlasništvu i uz pomoć 196 ugrađenih mjerača koji prate ključne resurse kao što su električna energija u potrošnji i proizvodnji, voda, plin i toplinska energija. Naravno, precizno praćenje potrošnje energenata donosi i bolje uštede.

Osim toga, gotovo svi spomenuti gradovi ili mjere kvalitetu zraka uz pomoć senzora povezanih IoT tehnologijom ili će to uskoro početi. Rješenjima iz IoT-a u pravilu se koriste ili ih razvijaju za pametnoodlaganje otpada i gospodarenje njime, upravljanje potrošnjom vode te praćenje gubitaka u vodoopskrbnom sustavu, mjerenje broja posjetitelja u kulturnim ustanovama. Nadalje, sustavi GPS-a primjenjuju se u praćenju javnog prijevoza ili svrhovite upotrebe komunalnih vozila, a kamere se upotrebljavaju za nadzor parkiranja i prometa na križanjima. Plaćanje računa za komunalije i druge gradske usluge s pomoću mobilnih aplikacija već je, zapravo, postalo standard u većim hrvatskim gradovima, kao i najam električnih bicikala te objedinjavanje više pogodnosti posjetiteljima u sklopu gradske kartice, a uredsko poslovanje u pravilu se realizira specijaliziranim aplikacijama.

Mjerenje učinaka

Navedena iskustva pokazuju da precizno suženje svrhe pomaže boljem korištenju pametnih tehnologija. U Dubrovniku je to najbolje iskazano sustavom mjerenja raznih učinaka turizma, a u drugim gradovima rješenjima koja postaju dio neprimjetne svakodnevnice. U sljedećem koraku može se očekivati integracija podataka iz pojedinih bliskih sustava, kako bi se mogli detaljnije analizirati skupovi prikupljenih informacija. Naravno da to sve ima cijenu, ali kad je posljedica poboljšana usluga koja se plaća ili mir građana zbog neprimjetne asistencije pri jednostavnim radnjama, onda se lakše pronađe i novac za razvoj, uvođenje i održavanje pametnih rješenja. 

05. siječanj 2025 16:19