Poslovna scena
StoryEditor

Domaći proizvođači počeli izvoziti u EU preko stranih trgovačkih lanaca

01. Lipanj 2014.

Kad su prije petnaestak godina prvi strani trgovački lanci zabili prve lopate u hrvatsko tlo, domaći proizvođači i trgovci vikali su da će uništiti domaću proizvodnju. Ne samo da se nitko nije obazirao na njihovo vikanje nego se u međuvremenu učvrstila njihova koncentracija, pa tako danas samo u prehrambenom sektoru imamo Billu, Spar, Kaufland, Metro, Lidl. Mnogim proizvođačima oni više nisu neprijatelji, nego postaju korisni kanali za izvoz.

Nakon ulaska Hrvatske u EU neke su stvari jednostavnije i proizvođači koji su se na vrijeme pripremili imaju priliku svoje proizvode plasirati na europske stolove. Danas navodno velike prehrambene tvrtke poput Podravke i Vindije pokazuju interes za suradnju sa Sparom. Predstavnici tih tvrtki bili su, prema nekim informacijama, u Sparu na sastancima, došli su dobro pripremljeni, znaju što žele i spremni su za suradnju. I Branko Roglić, vlasnik Orbica, u ovom je broju Lidera u intervjuu izjavio da Kraš, Sardine Postira, Podravka i drugi iskazuju interes za izvoz preko lanaca i distrubutera poput Orbica te da je to vrlo jeftin kanal kojim doći na 68 tisuća prodajnih mjesta koja opskrbljuje njegova tvrtka.

Neki se možda neće složiti s njim da je to vrlo jeftin kanal jer globalni igrači traže uvjete koj, osim kvalitete i kontinuiteta isporuke podrazumijevaju niže cijene, odnosno veće popuste. Uz to, većina lanaca od hrvatskih proizvođača želi proizvodnju robnih marki, nisu toliko zagrijani za originalne brendove; u to su se upustile i Podravka i Zvečevo, koje je ušlo u Tesco, zatim Koestlin, Kanaan i mnogi drugi. Proizvode uglavnom za jugoistočna tržišta poput Poljske, Češke, Mađarke, Bugarske i sličnih. Većina hrvatskih proizvoda ipak je ‘no name brand’ na tržištu EU. Karte su ondje već podijeljene i da biste ušli na austrijsku policu, morate ‘iskrcati’ stotine tisuća eura. To je učinio netko prije vas i platit će netko poslije vas. Kako onda izgurati nekoga s police, doći na njegovo mjesto i ostati?

Prvi su korak robne marke, u čijem su plasmanu pravila jednostavnija. Postoji jedna cijena bez postotaka koji se trgovcima daju ‘sa strane’. To je povoljnije i sigurnije jer jamči plasman na policu i uključuje važnu stavku - marketinške usluge.

Zasad su, navodno, hrvatskim proizvođačima najotvoreniji Spar, Lidl i Metro. Metro je u program proizvodnje robnih marki uključio pedeset hrvatskih proizvođača koji u sklopu sustava svoje proizvode plasiraju u petnaest svjetskih zemalja. Među njima su Zigante (u Njemačku) i Skaramuča vina (u Austriju) te neretvanske mandarine proizvođača Setovia koje se izvoze u Srbiju. Cromarisov brancin i orada uvršteni su u asortiman u Italiji, Austriji, Poljskoj, Srbiji i Češkoj te je dogovorena suradnja s Njemačkom i Francuskom.

>>>Cijeli tekst možete pročitati u tiskanom izdanju Lidera.

29. travanj 2024 01:07